Noen som har oppskrift på English Bitter?

Gahr, jeg har en pakke Danstar Nottingham + en pakke Safale-04. Hvilken ville du brukt til den oppskrifta du nevnte? Ville du evt. endra mesketemp med disse gjærene?
 
Hallstein skrev:
Gahr, jeg har en pakke Danstar Nottingham + en pakke Safale-04. Hvilken ville du brukt til den oppskrifta du nevnte? Ville du evt. endra mesketemp med disse gjærene?

Jeg hadde valgt US-04. Antakelig hadde jeg mesket på 66 °C.
 
Noen tanker om hva som er riktig mengde sukker til flaskekarbonering av Ordinary bitter? Den skal vel være litt dempet karbonert?

Jeg tenkte rundt 5 gram pr liter. Any thoughts?
 
Ifølge BeerAlchemy appen min, skal en ordinary bitter karboneres til 1 volumes Co2. Det er nesten som å ikke karbonere ølet i det hele tatt... Menmen.
 
hanskr skrev:
Jeg er godt fornøyd med denne oppskriften vi har brukt på vår ESB. Hvor lik den er ogrinalen kan sikkert diskuteres :)  Den kan justeres for farge om man ønsker det.



Champion Ale (Fullers ESB clone)

============
Batch size 25 l
Est. IBU: 34
Est. OG: 1.055

5,55 kg Pale Malt
0,50 kg Flaked Corn
0,25 kg Crystal Malt 85

12 g Challenger 60 min.
10 g Northdown 60 min.
10 g Target 60 min.
10 g Challenger 15 min.
10 g Northdown 15 min.
15 g East Kent Goldings 15 min.
10 g East Kent Goldings 2 min. (har også brygget uten å tilsette på 2 min)

60 min mesking på 66-67c, 15 min utmesk på 78c

60 min koking

Gjær
WLP002 – English Ale



HansKr

Hei

Tenkte å låne denne oppskriften for å brygge mitt andre øl, men det viser seg at lokal leverandør av råvarer ikke har "Northdown" på lager. Kan jeg erstatte denne med tilsvarende mengde Challenger for å oppnå samme IBU? Evt. andre løsninger for å få til drikkende øl?

Var ikke helt heldig med mitt første brygg, så er avhengig av at dette blir fulltreffer! :)

Mvh

Andreas
 
AndreasG skrev:
hanskr skrev:
Jeg er godt fornøyd med denne oppskriften vi har brukt på vår ESB. Hvor lik den er ogrinalen kan sikkert diskuteres :)  Den kan justeres for farge om man ønsker det.



Champion Ale (Fullers ESB clone)

============
Batch size 25 l
Est. IBU: 34
Est. OG: 1.055

5,55 kg Pale Malt
0,50 kg Flaked Corn
0,25 kg Crystal Malt 85

12 g Challenger 60 min.
10 g Northdown 60 min.
10 g Target 60 min.
10 g Challenger 15 min.
10 g Northdown 15 min.
15 g East Kent Goldings 15 min.
10 g East Kent Goldings 2 min. (har også brygget uten å tilsette på 2 min)

60 min mesking på 66-67c, 15 min utmesk på 78c

60 min koking

Gjær
WLP002 – English Ale



HansKr

Hei

Tenkte å låne denne oppskriften for å brygge mitt andre øl, men det viser seg at lokal leverandør av råvarer ikke har "Northdown" på lager. Kan jeg erstatte denne med tilsvarende mengde Challenger for å oppnå samme IBU? Evt. andre løsninger for å få til drikkende øl?

Var ikke helt heldig med mitt første brygg, så er avhengig av at dette blir fulltreffer! :)

Mvh

Andreas

Det kan du. Husk å justere etter alfa syren
 
Vil oppdatere alle i tråden på hvordan det gikk. Gjorde som Gahr sa, og mesket på 66 grader og brukte Safale-04.

Brukte Muntons pale malt, og Weyermann amber og dark crystal.
samt dette humleskjemaet:

60min 27g EKG
15min 30g EKG
01min 30g EKG
Tørr 10g EKG

Har kun 4 PSI på fatet, slik at ølet blir svært svakt karbonert. Svært lite head å snakke om, men smaker deilig! Engelske øl bør nesten være døde etter min smak, eller ha en liten karbonering som bare kjennes ørlite på tunga. Takker Gahr igjen for en kjempegod oppskrift. Tror faktisk ikke jeg har fått til dårlig øl med NOEN av hans oppskrifter! Old Alen ble en storsuksess i fjor, iallefall. Skal brygge den litt for sent i år også, som i fjor! :p

Annet å merke er at jeg tror jeg begynner å få en "feeling" for mesketemperaturer nå. ølet har bare 3.8% alkohol, og sist jeg lagde en engelsk mild på 3,5% smakte den som vann. Kan ha noe med for høy karbonering og lav mesketemp å gjøre. Føler jeg ble mye mer heldig denne gangen, og ølet har mye kropp selv om det er ganske mildt.
 
Hva slags øl vil jeg få hvis jeg bruker American Ale (Wyeast Labs #1056) i denne oppskriften på engelsk bitter, og hvordan oppfører denne seg i forhold til WLP002?
Tar gjerne i mot tips i løpet av natta, skal brygge et eller annet i morgen med denne gjæra!

Mvh,
Erlend H.
 
Ølet vil bli tørrere. WLP001 gjærer lenger ut, flokkulerer ikke like kjapt og gir et mer nøytralt esterpreg i ølet.
 
Gahr's bitter ble brygget i midten av august her i gården. Kan rapportere at den smaker helt himmelsk. Tørrhumla er den lille prikken over i-en på dette ølet, selv om det bare er snakk om knappe 10 gram, merkes det. Tror faktisk ølet er noe av det bedre jeg har brygget på lenge. Det eneste som ble gjort forskjellig her i gården er en grad høyere mesketemperatur (etter tips fra gahr sjæl) og Safale-04 istedet for fersk gjær.
 
Jeg satte en engelsk bitter på en annen maltoppskrift enn jeg pleier, og brukte Gahr sitt humleskjema fra hans egen Bitter. Men dagen før jeg skulle tørrhumle måtte jeg plutselig en tur i havet og har glemt hele tørrhumlingen. Kommer hjem i morgen - oups, senere i dag - da har ølet stått 9 dager på gjæringskar. Er det da for sent å tørrhumle? Om ikke, bør jeg øke mengde humle? Jeg har gjæret med 013 London, om det har betydning. Har ikke tørrhumlet så mange brygg, og i alle fall ikke utenom sjema...
 
Det er ikke for sent, men du får ikke noe hjelp fra gjæringsaktiviteten. Jeg ville ha tørrhumlet som vanlig.
 
Tilbake
Topp