"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Kold Brygg

Norbrygg-medlem
Det er gjæren, trur jeg. Den drar pH'en godt ned. En trenger derfor visst ikke bekymre seg så mye om pH når en brygger weissbier.

Nå fikk jeg litt lyst til å prøve meg på en weissbier med bare bygg - men antakelig ikke nok til å faktisk gjøre det:). Jeg trur det kanskje får konsekvenser for balansen mellom nellik og banan. Jo mer bygg du bruker, jo tydeligere blir nelliken.

Men jeg brygger det nå med like deler av begge - eller jeg blander inn mye rart, bl.a. rug - og jeg kan ikke si at det blir annerledes enn med 70% hvete.
Du kan jo vurdere Grytetippen fra Senja om du får tak i den.

Hei,
Jeg tror du vil like denne: Senja Handbryggeri Grytetippen Dampfbier.

Uten at det forteller så mye, siden vi ikke har en Weizen med samme "oppskrift" fra samme bryggeri.

Nå skal det sies at jeg ikke har smakt noen norske weizen som er på høyde med de beste tyske. Samme med Helles.

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Har noe Whiteout som blei samla fra blowoff slangen på forrige Wit. Lurer litt på hva jeg skal bruke den til. Nå gidder jeg ikke mer øl med skall og ekstrakt og skit, så hva med..

OG 1.048, 27 IBU
47% Pale
47% Pils
6% Cara Hell

Simcoe til 20 IBU v/60 min
0.75 gr/L Styrian Golding v/15 min
0.25 gr/L Cascade v/15 min
0.75 gr/L Styrian Golding v/flameout
0.25 gr/L Cascade v/Flameout

Sist redigert:

loebrygg

Norbrygg-medlem
Har noe Whiteout som blei samla fra blowoff slangen på forrige Wit. Lurer litt på hva jeg skal bruke den til. Nå gidder jeg ikke mer øl med skall og ekstrakt og skit, så hva med..

OG 1.048, 27 IBU
47% Pale
47% Pils
6% Cara Hell

Simcoe til 20 IBU v/60 min
0.75 gr/L Styrian Golding v/15 min
0.25 gr/L Cascade v/15 min
0.75 gr/L Styrian Golding v/flameout
0.25 gr/L Cascade v/Flameout

En slags «Wit» Pale ale?
Kan vel funke det

bryren

Norbrygg-medlem
Planlegger en barley wine. Finner ikke så mange oppskrifter på nett, så den er sterkt prega av Gahr sitt vinnerøl. Ser dette greit ut?

Lurer egentlig mest på gjærvalg. Og satte 120 min kok, oppnår man egentlig noen maillardreaksjon i en grainfather?

Kold Brygg

Norbrygg-medlem
Planlegger en barley wine. Finner ikke så mange oppskrifter på nett, så den er sterkt prega av Gahr sitt vinnerøl. Ser dette greit ut?

Lurer egentlig mest på gjærvalg. Og satte 120 min kok, oppnår man egentlig noen maillardreaksjon i en grainfather?
13 ganger er engelsk Barleywine premiert i NM. Du finner lenke til alle oppskriftene her.

Det bør gi et fint om hvilke gjær som fungerer :cool:.

Finn Berger

Moderator

Zainasheff råder til å bruke noe som gir god utgjæring, og lister opp wlp 013, wlp 028 og Nottingham. Jeg trur Guinness-gjæren (wlp 004) også skulle funke bra. Jeg har brukt den i en old ale som den dro godt ned. (Jeg brukte Imperials A10 Darkness.)

Jeg ser ikke noen grunn til at du ikke skal få maillardreaksjoner i en Grainfather, så framt den bare klarer å koke vørteren:). Maillerdreaksjoner påvirkes av flere forhold, bl.a. pH. De går raskere jo høyere pH'en er. Jeg veit ikke hvor viktig en forskjell på 5,2 og 5,4 er, men om du kan styre den, så er det kanskje ikke så dumt å legge den på 5,4?

Finn Berger

Moderator
Har akkurat drukket enn NØ Old Salt Tavern, og den skal jeg definitivt brygge!!!! Oppskrifta er jo lagt ut. Så det er "oppskrifta mi" - men jeg lurer litt på krystallmaltet. Pale crystal regner jeg med er 70 EBC fra Fawcettt, men hva er det som bare kalles crystal? 120EBC, f.eks.?

Kold Brygg

Norbrygg-medlem
Har akkurat drukket enn NØ Old Salt Tavern, og den skal jeg definitivt brygge!!!! Oppskrifta er jo lagt ut. Så det er "oppskrifta mi" - men jeg lurer litt på krystallmaltet. Pale crystal regner jeg med er 70 EBC fra Fawcettt, men hva er det som bare kalles crystal? 120EBC, f.eks.?
Fawcett har 2 som heter Crystal. En for EU 150 EBC og en for UK 120 EBC

loebrygg

Norbrygg-medlem

Jeg vil anta det. Brukte TF Crystal 120

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte å hente inspirasjon fra Sleeping Village sin Astral Insight på min neste pale ale. I beskrivelsen nevner de flaket korn og Motueka og Mosaic humle. Jeg har lite til ingen erfaring med noen av delene.

Når de nevner flaket korn tenker jeg havregryn og kanskje flaket hvete, kanskje 5% av hver sammen med pale malt og litt caramalt.

Når det kommer til humlen tenker jeg ca 30 IBU, sene tilsetninger og ratio 1:3 mosaic/motueka da jeg forstår at Mosaic er ganske potent. Tørrhumle med samme ratio, 10g Mosaic og 30g Motueka. (Edit. Ca 20 L til gjæring)

Ser dette fornuftig ut?

Finn Berger

Moderator
Jeg tenkte å hente inspirasjon fra Sleeping Village sin Astral Insight på min neste pale ale. I beskrivelsen nevner de flaket korn og Motueka og Mosaic humle. Jeg har lite til ingen erfaring med noen av delene.

Når de nevner flaket korn tenker jeg havregryn og kanskje flaket hvete, kanskje 5% av hver sammen med pale malt og litt caramalt.

Når det kommer til humlen tenker jeg ca 30 IBU, sene tilsetninger og ratio 1:3 mosaic/motueka da jeg forstår at Mosaic er ganske potent. Tørrhumle med samme ratio, 10g Mosaic og 30g Motueka. (Edit. Ca 20 L til gjæring)

Ser dette fornuftig ut?
"Flaket korn" høres ut som en (dårlig!) oversettelse av "flaked corn", altså valsa mais. Vær obs på at den fort blir for gammel, så ikke bruk noe du har hatt liggende en stund.

Jeg kjenner ikke dette ølet, men du har relativt moderate mengder humle til tørrhumlinga - i alle fall i forhold til hva som etter hvert er blitt vanlig. Det betyr ikke at du ikke vil merke humla, men du kan altså bruke 2 til 3 ganger så mye. (Og mange ville brukt enda mer:).) Men det komme altså an på hva slags effekt du vil ha.

dojonieu

Norbrygg-medlem
"Flaket korn" høres ut som en (dårlig!) oversettelse av "flaked corn", altså valsa mais. Vær obs på at den fort blir for gammel, så ikke bruk noe du har hatt liggende en stund.

Jeg kjenner ikke dette ølet, men du har relativt moderate mengder humle til tørrhumlinga - i alle fall i forhold til hva som etter hvert er blitt vanlig. Det betyr ikke at du ikke vil merke humla, men du kan altså bruke 2 til 3 ganger så mye. (Og mange ville brukt enda mer:).) Men det komme altså an på hva slags effekt du vil ha.

Da nevner du noe viktig Finn - kjøper du malt eller adjuncts, alltid spør om COA - bestilte sist "Floormalted Dark" og batchen var faktisk fra 2018 - sekken var åpen. Nå venter jeg på ny leveranse, men det er jo ikke garrantert at jeg ikke får levert gammalt greie likeveld.

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem

Det er et norsk bryggeri, de benytter «flaked grains» på den engelske beskrivelsen. :) Jeg mistenker at de bevisst er litt uspesifikke her, men de skriver videre «for a smooth mouthfeel» - jeg tenker derfor havregryn, men har aldri brukt det før så er usikker på mengdene man burde bruke i en pale ale.

Ok, kanskje jeg skal øke mengden til tørrhumlinga noe - jeg har endt opp med å bruke ca 40g til tidligere og synes det er blitt bra.

Finn Berger

Moderator
Det er et norsk bryggeri, de benytter «flaked grains» på den engelske beskrivelsen. :) Jeg mistenker at de bevisst er litt uspesifikke her, men de skriver videre «for a smooth mouthfeel» - jeg tenker derfor havregryn, men har aldri brukt det før så er usikker på mengdene man burde bruke i en pale ale.

Ok, kanskje jeg skal øke mengden til tørrhumlinga noe - jeg har endt opp med å bruke ca 40g til tidligere og synes det er blitt bra.
Nei da er det nok ikke mais, nei. Havregryn høres bra ut for meg.

Har du gjort det på en måte som har funka tidligere, ville jeg absolutt holdt fast ved den måten:).

Topp