Oj, takk for tilliten
.
Den der har noen likhetstrekk med min siste bitter, som riktignok bare var en pinglete affære på 4,7% og 30 IBU. Samme malttyper, men jeg hadde 3 kg MO, 2 kg wiener og 0,3 kg 120. Brukte en blanding av Bramling X og Fuggles, men den blandinga di ser jeg ikke noe galt med. (Du har forresten kilt deg akkurat opp under BJCP-grensa for en ESB - var det med vilje
?) Jeg meska på 67 grader i 70 minutter, og det var det, og så brukte jeg Wyeast 1318. Det ga en utgjæringsprosent på 74, og altså ikke noe spesielt tørt øl, men heller ikke med noen klar touch av sødme og karamell, som du vil ha.
Kan du få tak i Wyeast 1318 (som Kinn bruker), ville jeg gått for den; jeg liker den virkelig godt nå, etter å ha brukt den i temmelig mange brygg siden i vinter. Alternativt er det vel wlp002/Wyeast 1968 som peker seg ut. Alle disse tre skal gi litt restsødme.
en, er vel Caramalt 30 fra Thomas Fawcett tingen. Ta 300 gram fra MO'en og legg til den. 10% crystal går fint, særlig når du har all den humla.
Du vil få litt effekt av å skru opp wiener'n, også, men du vil merke det i smaken, så ikke gjør det hvis du ikke er sikker på at du liker et lite hint i retning av en god Vienna. (Jeg liker det
.)
Å regulere mesketemperaturen gjør vel først og fremst noe med munnfølelsen, men det bidrar også litt til den opplevde sødmen. 67 er standard, tror jeg, men jeg hadde ikke hatt kvaler med å gå til 68 eller 69.
Oppskrifta sånn som den er, ser jo ellers veldig tiltalende ut for meg, så om du bruker den uten endringer, blir det sikkert sabla godt øl.