Hvor langt skyller dere?
(I betydning langt ned i sukkerinnhold, har som sagt opplevd tynt og 'pistrete' øl med for lang skylling -
verdt å tenke på, ihvertfall )
Det med IBU og hopstand/wp er ikke enkelt og det finnes ingen almen akseptert fasit. Selv driter jeg i flamout og kjører heller hopstand/wp @ 75 'C. Da skal det i grunnen ikke tilføres omtrent noe bitterhet i det hele tatt.Litt usikker på megnden IBU fra flamout og hopstand men satser på jeg ikke kommer opp i mer enn 30
Har følgende humle og tenker å lage en reste-ipa (maks 50 IBU). OG 1,055 ca:
80 gram O rudi (australsk humle, navnet er noe visket bort på etiketten så kan være feil)
300 gram centennial
25 gram magnum
70 gram perle
80 gram summit
40 gram saaz
40 gram cascade.
Tenkte på følgende:
40 gram centennial på 15 minutt.
80 gram O rudi+ 20 gram cascade flamout.
80 gram summit+ 20 gram cascade hop stand.
60 gram centennial tørrhumle
Årsaken til centennial på tørrhumle og ikke de andre er fordi denne er den eneste jeg føler er "forsvarlig" lagret i vakum.
Vil dette kunne funke? Har ikke lyst på mer tørrhumle enn 60 gram fordi jeg ønsker ikke å ta CC denne gangen, vil unngå oksidering og at kranen blir "jammed".
Ok takk, er stort sett veldig glad i banan i hveteøl,men er usikker på hvor mye humla vil dekke over gjærpreget. Legger meg på + - 20 jeg.. SpennendeJa, det blir godt
Jeg ville ikke vært redd for å øke bitterheten litt og jeg ville gjæret høyt, 20+
men det er meg
Er ikke redd for banan ordla meg kanskje litt feil.. Men er opptatt av balansen her. Ville jeg hatt ei nøytral gjær hadde jeg gått for 001/051 feks.. Vil ha esterne fra wlp300,men i harmoni med humla@Ølhund80 Hvis du er redd for banan og likevel vil ha en øl som er mest preget av humlen og maltet, så hvorfor ikke gå for en nøytral gjær? Hva med Saflager W-34/70 eller WLP830?
Venter forgjeves på levering av 1318 fra Bryggselv, så da har jeg bestemt meg for å gjøre en lager mens jeg venter. Har lyst på en lager med masse deilig maltsmak, og kanskje litt parfyrmert humle på toppen. Tenker noe ala:
89% Vienna
10% Munich II
1% Melanoidin
Mesk på 65C, gjær med S-23 (er det jeg har). Dette burde såvidt jeg skjønner bli medium intenst maltrikt. Noen som har prøvd noe ligenende og har innspill?
Humle tar jeg litt på gefühlen tror jeg. Sikter meg opp mot 30 IBU.
Litt på den mørke siden er ok, det er vinter lenge enda Tenkte Saaz ja, vurderer å kjøre på med litt seine tilsetninger av den og/eller annen nobelhumle også.Det må jo bli en Vienna, det der. Men på den litt mørke siden, med 10% mørk münchner. 30 IBU er også akkurat innafor.
Innspill: Saaz humle?
Litt på den mørke siden er ok, det er vinter lenge enda Tenkte Saaz ja, vurderer å kjøre på med litt seine tilsetninger av den og/eller annen nobelhumle også.
Ny oppskrift:
1200 gram tørr pilsnermalt
100 gram candisukker
5 gram magnum på 60 minutt.
10 gram Perle på flameout.
12 liter
OG 1,040
IBU . Ca 20.
Gjær lallemand abbaye.
Vil dette kunne funke som ett alternativ til pils? Blir vel en slags blonde?