Takk for gode innspill, til alle! Hva bitterhumle angår et jeg forsåvidt enig, med flere talere her. Men har dessverre ikke annen bitterhumle enn Chinook liggende, og ser for meg at den blir for krass for en tysk pilsner. Jeg er ikke så gira på å legge inn en egen bestilling på kun bitterhumle heller. Så neste storinnkjøp skal jeg planlegge litt bedre. Forøvrig så er det vel tradisjonelt med nobel humle uber alt i tyske pilsnere? Har en slump Target liggende, så bruker den for å minske mengde humlegrums litt. Det lille som evt måtte bli med over av smak fra den vil nok neppe gjøre vondt, om det i det hele tatt er merkbart.Antakelig vil noen være uenig, men jeg synes du skal kutte ut Hersbrucker ved 60. Du får så lite smak ut av det at det er betydningsløst, men du får en masse trub, og en del tannin.
Target er engelsk, og jeg liker den i engelsk øl. Funker sikkert her også, men om jeg skal foreslå noe annet, ville jeg si Perle (9%). Northern Brewer er også et alternativ. Eller Magnum - som er veldig nøytral.
Jeg har eksperimentert litt med de seine tilsetningene, og er vel ikke helt fornøyd med noe ennå. Men om du flytter tilsetningen ved 30 fram til 15, og så tilsetter en passende dose ved 2 minutter igjen, så skjer det ikke mye galt.
Jeg er ikke så sikker på om det er så lurt med den hopstanden ved 70 grader. Du risikerer dms, tror jeg.
Tanken med å ha en tilsetning på 30 min er at jeg har ett inntrykk av at disse noble humlene med fordel kan kokes en del lengre enn feks amerikanske humler, for å få fram deres særegne karakter. Det baserer seg dog på engelske humler. Noen som ar lignende eller motstridende erfaring med det?
Hva DMS angår tenkte jeg at jeg var i sikker sone med en lang kok og lav temperatur. Og at malt nå til dags inneholder langt mindre DMS enn før. Leste artikkelen din @Holmentoppen, som var interessant. Samtidig, mange av referansene er fra tidlig 80-tallet, så undres litt på om malten har endret seg siden da. Men, uansett, jeg velger å holde meg på den trygge siden. Jeg valgte humlehvil pga at jeg mente å huske at noen hadde god erfaring med det, men da tilsetter jeg ved kokeslutt heller
Jeg endrer humlehvilen til kokeslutt ihvertfall, men fortsatt litt usikker på om jeg vil endre på 30 minutteren eller ei.