"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg har brukt over 10% i en RIS, ikke no problem
Guinness bruker jo 10% RB. Det er den totale mengden røstet malt som til slutt er avgjørende
 
Sist redigert:
Ikke noe problem å bruke mys sjoko-malt, men det smaker ikke mer sjokolade av den grunnen. Snarere tvert i mot.
Det er ikke sikkert mer sjoko-smak i en Odins hadde smakt bedre
 
Ikke noe problem å bruke mys sjoko-malt, men det smaker ikke mer sjokolade av den grunnen. Snarere tvert i mot.
Det er ikke sikkert mer sjoko-smak i en Odins hadde smakt bedre

I tillegg er det litt RB der også ;)
Tror rundt 20% tilsammen
Mye sjokoladesmak
 
I tillegg er det litt RB der også ;)
Tror rundt 20% tilsammen
Mye sjokoladesmak
Jeg synes roasted barley er vesentlig forskjellig fra sjokomalt. Jeg er mye mer forsiktig med roasted barley. Man får lett en dominerende "brent" smak om det blir for mye av den.
 
Har lyst til å brygge en juleporter og jeg har modifisert en oppskrift som jeg har "rappet" fra en oppskrift her på forumet som jeg ikke klarer å finne igjen :oops:.Noen som har innspill til evt. forbedringer på denne ?

OG 1068 FG 1019 ABV 6,4 % EBC 51 IBU 41


Maris Otter : 4000 g
Cara Crystal : 500 g
Chocale Malt : 200 g
Black Malt : 50 g
Spraymalt ?? : 1000 g (for å øke alkoholstyrken) ???????
Mesking 67 c i 60 minutter,utmesk 78 c i 15 minutter
Koking (27 l) : 60 minutter

Humle : Zeus 20 g i 60 minutter og 20 g i 5 minutter.
Gjær Nottingham

Muligens 1 l kaldpresset kaffe på flaskedag og 10 g appelsinskall i whirlpool.
 
Ser helt kurrant ut, men hvorfor står spraymalt med så mange ???????
Tror kanskje jeg hadde bytta ut den gjæren. Har selv ikke så god erfaring med den, men det er mange år siden, og den gang var jeg kanskje heller ikke så god brygger :p
 
Ser helt kurrant ut, men hvorfor står spraymalt med så mange ???????
Tror kanskje jeg hadde bytta ut den gjæren. Har selv ikke så god erfaring med den, men det er mange år siden, og den gang var jeg kanskje heller ikke så god brygger :p

Jeg er nemlig usikker på om jeg skal ha i spraymalt.Ideen var å øke ABV :).
 
Du får jo legge den inn i en kalkulator og se hva OG blir
Om du vil bruke spraymalt eller erstatte med malt er opp til deg
 
Du får jo legge den inn i en kalkulator og se hva OG blir
Om du vil bruke spraymalt eller erstatte med malt er opp til deg

Med 1 kg spraymalt blir 1077 og ABV 7,6% :eek:.Da er det mulig jeg reduserer mengden på den da jeg synes at både OG og ABV ble forskrekkelig høye.
Jeg har økt mengden med Black malt til 100 g.
 
Planlegger for en APA - Det skall være en basis APA etter hvert tenkte jeg å prøve forskjellige humle metoder, uten å endre for mye på vann/malt/mesking osv. På BYO beskrives det en del morsomme varianter som jeg har lyst til å prøve meg på.

Tviller på første humle profilen og lurte på om dere har et forslag for en frisk humle profil som passer en moderne, basic APA.

upload_2020-10-12_17-49-26.png
 
Planlegger for en APA - Det skall være en basis APA etter hvert tenkte jeg å prøve forskjellige humle metoder, uten å endre for mye på vann/malt/mesking osv. På BYO beskrives det en del morsomme varianter som jeg har lyst til å prøve meg på.

Tviller på første humle profilen og lurte på om dere har et forslag for en frisk humle profil som passer en moderne, basic APA.

Vis vedlegget 47295

Columbus, Centennial og Cascade blir da både klassisk og godt, så kjør gjerne det i hopstanden, også.

Min favoritthumletrio for klassiske IPAer/APAer er den Kinn bruker i Vestkyst, nemlig Columbus, Centennial og Simcoe. (De legger på Amarillo i tørrhumlinga.) Så om du liker den, kan du jo legge inn Simcoe, også.
 
Planlegger for en APA - Det skall være en basis APA etter hvert tenkte jeg å prøve forskjellige humle metoder, uten å endre for mye på vann/malt/mesking osv. På BYO beskrives det en del morsomme varianter som jeg har lyst til å prøve meg på.

Tviller på første humle profilen og lurte på om dere har et forslag for en frisk humle profil som passer en moderne, basic APA.

Vis vedlegget 47295

Jeg hadde forskjøvet hopstand fra 90 til 80 ℃.
Synes det blir svært mye vannjustering.
 
Takk - enig med deg ang. vannjustering og skall se litt nærmere på det. Men må ha riktig Sulfate/Chloride ratio.

Natron ville jeg i alle fall ha droppet, og så ville jeg heller tilsatt litt mer kalsiumsulfat enn å bruke magnesiumsulfat. Tilføring av magnesium er stort sett ikke nødvendig, og med kalsiumsulfat får du også økt nivået av kalsium, som gjæren setter pris på.
 
Natron ville jeg i alle fall ha droppet, og så ville jeg heller tilsatt litt mer kalsiumsulfat enn å bruke magnesiumsulfat. Tilføring av magnesium er stort sett ikke nødvendig, og med kalsiumsulfat får du også økt nivået av kalsium, som gjæren setter pris på.

------
Bare hyggelig folk her - det stiller jeg pris på altså !
Har gjort en del endringer basert på deres feedback - set sånn ut nå:

upload_2020-10-13_11-51-32.png
 
Tilbake
Topp