"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Det var mye humle og bitterhet ja. Husker ikke hvor jeg fant oppskriften, men jeg har en IBU på 32. Bruker 70 grader på wirlpool så der blir det lite bitterhet. Og i tillegg mye mindre humle på 5 minutter.
Jeg brygget 12 liters batch, men du ser IBU tallene.
Screenshot_20210619-023819.png
 
Samme kilde ja.
Det var mye humle og bitterhet ja. Husker ikke hvor jeg fant oppskriften, men jeg har en IBU på 32. Bruker 70 grader på wirlpool så der blir det lite bitterhet. Og i tillegg mye mindre humle på 5 minutter.
Jeg brygget 12 liters batch, men du ser IBU tallene.
Vis vedlegget 52309
Samme kilde ja. Humlemengden ser lik ut på 5 min. Jeg har 25l batch. Merkelig om det skal bli så stor forskjell i IBU. Hvilket program bruker du? brewersfriend?
Du har mye mye mindre Styrian Golding i Whirlpool. Oppskriften sier 5g/l du har 1.5g/L.
 
Styrian Golding er ikke samme humle som oppskriften bruker (EKG)
Nei hadde ikke Styrian. Men synes du får mye IBU på 5 minutter med Target i forhold til meg. Det ligger inne 7.5% alpha syre på den i oppskriften min. Jeg bruker Beersmith.
Holder du WP under 80 grader vil sikkert IBU derfra synke betraktelig.
Ser jeg brukte mye mindre goldings i WP ja.
Det var nok bare en glipp.
 
Nei hadde ikke Styrian. Men synes du får mye IBU på 5 minutter med Target i forhold til meg. Det ligger inne 7.5% alpha syre på den i oppskriften min. Jeg bruker Beersmith.
Holder du WP under 80 grader vil sikkert IBU derfra synke betraktelig.
Ser jeg brukte mye mindre goldings i WP ja.
Det var nok bare en glipp.
Target ligger mellom 9 og 10% hos de 3 leverandørene jeg sjekket. La den på 9.5% nå.

Pleier å starte WP på 82 grader men klarer aldri å holde den der lenge. Et par minutter så er den under 80 grader. Etter 20 minutter er den vanligvis under 70 grader også.

La inn 75 får nå ca 40 på kok og 48 etter WP. Ser bedre ut. Men fortsatt en del høyere enn 30 IBU som Nøgne skriver i oppskriften. Jaja er jo bare å prøve, er en oppskrift mange liker.
 
Target ligger mellom 9 og 10% hos de 3 leverandørene jeg sjekket. La den på 9.5% nå.

Pleier å starte WP på 82 grader men klarer aldri å holde den der lenge. Et par minutter så er den under 80 grader. Etter 20 minutter er den vanligvis under 70 grader også.

La inn 75 får nå ca 40 på kok og 48 etter WP. Ser bedre ut. Men fortsatt en del høyere enn 30 IBU som Nøgne skriver i oppskriften. Jaja er jo bare å prøve, er en oppskrift mange liker.
Du kan vel justere bitterhumlen til den treffer bedre med oppskriften?
Ikke enkelt å treffe med WP temperaturen nei. Jeg bruker vanlig kokeplate. Slår den av 2 min før kokeslutt. Så setter jeg på vannet i spiralkjøleren og starter røreren.
Like før tempen kommer der den skal være så stenger jeg vannet og lar røreren gå. Da holder tempen seg ganske stabil på restvarmen fra kokeplaten.
 
Du kan vel justere bitterhumlen til den treffer bedre med oppskriften?
Ikke enkelt å treffe med WP temperaturen nei. Jeg bruker vanlig kokeplate. Slår den av 2 min før kokeslutt. Så setter jeg på vannet i spiralkjøleren og starter røreren.
Like før tempen kommer der den skal være så stenger jeg vannet og lar røreren gå. Da holder tempen seg ganske stabil på restvarmen fra kokeplaten.
Er uansett ganske mye usikkerhet knyttet til IBU utregningene.

Sjekk avsnittet med Lab Data her:
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg savner faktisk litt bitterhet i ESB'n min
Kalkulert IBU 48, 18 fra bitterhumla
Vet ikke om dere er enig i det @Kloakk @Daggis ?
 
Jeg savner faktisk litt bitterhet i ESB'n min
Kalkulert IBU 48, 18 fra bitterhumla
Vet ikke om dere er enig i det @Kloakk @Daggis ?
Vil ikke si jeg savnet det, men tror absolutt ikke det hadde gjort noe med litt mer :)
 
Uten å ha smakt NØ OST. Hva er det egentlig som skiller denne fra en klassisk engelsk IPA?

Hadde jeg bare sett oppskriften, tror jeg fort jeg hadde sagt at dette er en IPA.
 
Jeg savner faktisk litt bitterhet i ESB'n min
Kalkulert IBU 48, 18 fra bitterhumla
Vet ikke om dere er enig i det @Kloakk @Daggis ?
Det kan vel ha sammenheng med vannjusteringa. Du bruker bare klorid - og helt opp mot øvre grense, også - mens den vanlige profilen for en bitter har overvekt av sulfat.
 
Det kan vel ha sammenheng med vannjusteringa. Du bruker bare klorid - og helt opp mot øvre grense, også - mens den vanlige profilen for en bitter har overvekt av sulfat.

Det er selvfølgelig med på å underbygge det
Brukte kun klorid etter å ha smakt originalen som jeg opplevde som veldig bløt og litt "salt"
dog var den litt bitrere enn min, ellers syntes jeg traff ganske bra
 
Det er selvfølgelig med på å underbygge det
Brukte kun klorid etter å ha smakt originalen som jeg opplevde som veldig bløt og litt "salt"
dog var den litt bitrere enn min, ellers syntes jeg traff ganske bra
Høres litt artig ut, det der. Det minner meg på noe jeg snubla over da jeg googla litt i forbindelse med en diskusjon om bitterhet og vann i tysk pils. Myten vil ha det til at nordtysk pils skal brygges med mye sulfat, men både Bitburger og Jever reklamerer med at de har veldig bløtt vann. Og Jever sier at det gir dem muligheta til å bruke veldig mye humle.

Så kanskje det er en idé, da: Å justere vannet for en maltprega profil, men bruke så mye humle (bitterhumling) at ølet likevel tipper mot det bitre?
 
Jeg savner faktisk litt bitterhet i ESB'n min
Kalkulert IBU 48, 18 fra bitterhumla
Vet ikke om dere er enig i det @Kloakk @Daggis ?
Beit meg ikke merke i mangel på bitterhet.
 
Prøvde meg på en Vienna Lager som står til lagring nå etter følgende oppskrift:

1624428305465.png

Det som overrasket meg veldig var hvor mørk den endte opp med å bli i forhold til beregnet EBC. Det er brukt litt Chocolate Malt for å få en antatt fin brunfarge. Skjønner at det ikke er noe super-eksakt vitenskap og at det avhenger av datagrunnlaget, men dette har skjedd andre ganger også der jeg prøver å sikte på en EBC men bommer.

Jeg har ikke eget maltlager, men bestiller alltid hos Brewshop. Jeg er aldri sikker på hvor nøyaktig de er med mengdene, og har ingen uniddelbar grunn til å mistenke at det blir noe feil, men der er det slik at man bestiller i 100g og må spesifisere mengder dersom det er avvik.

Spørsmålet mitt er om hva som er erfaringer på hvor korrekt beregningene på EBC faktisk er i realiteten (bruker Brewfather) og om det er vanlig med avvik.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp