"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Prøvde meg på en Vienna Lager som står til lagring nå etter følgende oppskrift:

Vis vedlegget 52374

Det som overrasket meg veldig var hvor mørk den endte opp med å bli i forhold til beregnet EBC. Det er brukt litt Chocolate Malt for å få en antatt fin brunfarge. Skjønner at det ikke er noe super-eksakt vitenskap og at det avhenger av datagrunnlaget, men dette har skjedd andre ganger også der jeg prøver å sikte på en EBC men bommer.

Jeg har ikke eget maltlager, men bestiller alltid hos Brewshop. Jeg er aldri sikker på hvor nøyaktig de er med mengdene, og har ingen uniddelbar grunn til å mistenke at det blir noe feil, men der er det slik at man bestiller i 100g og må spesifisere mengder dersom det er avvik.

Spørsmålet mitt er om hva som er erfaringer på hvor korrekt beregningene på EBC faktisk er i realiteten (bruker Brewfather) og om det er vanlig med avvik.
Jeg har ikke stussa noe særlig over det jeg får ut av Brewersfriends fargekalkulator. Du kan jo legge inn maltet ditt i den og se om du får samme resultat.

21 EBC ligger et sted mellom lyst ravfarget til middels ravfarget etter den amerikanske skalaen. Hos Norbrygg går ravfarget fra 15 til 25 EBC. Jeg veit ikke hvordan det stemmer med hvordan du opplever fargen på ølet? ("Ravfarget" er jo ikke noe eksakt begrep, jeg er klar over det. Det kan sikkert variere mye hvor mørkt vi vil si at et øl som blir beskrevet som ravfarget, er.)

Denne wieneroppskrifta mi er beregna til 22 EBC av Brewersfriends kalkulator:

Malt til 34 liter før tapping
5,1 kg wienermalt
0,6 kg lyst münchener
0,6 kg mørkt münchener
0,6 kg mørkt hvetemalt (17 EBC)
0,1 kg Carafa Special 2
0,1 kg syremalt
 
Prøvde meg på en Vienna Lager som står til lagring nå etter følgende oppskrift:

Vis vedlegget 52374

Det som overrasket meg veldig var hvor mørk den endte opp med å bli i forhold til beregnet EBC. Det er brukt litt Chocolate Malt for å få en antatt fin brunfarge. Skjønner at det ikke er noe super-eksakt vitenskap og at det avhenger av datagrunnlaget, men dette har skjedd andre ganger også der jeg prøver å sikte på en EBC men bommer.

Jeg har ikke eget maltlager, men bestiller alltid hos Brewshop. Jeg er aldri sikker på hvor nøyaktig de er med mengdene, og har ingen uniddelbar grunn til å mistenke at det blir noe feil, men der er det slik at man bestiller i 100g og må spesifisere mengder dersom det er avvik.

Spørsmålet mitt er om hva som er erfaringer på hvor korrekt beregningene på EBC faktisk er i realiteten (bruker Brewfather) og om det er vanlig med avvik.
Nest siste Vienna'en jeg brygget har så og si samme grist, men jeg brukte 100g low coloured chocolate malt (415EBC). Opplevde det samme, (mørkere enn antatt), samt at choco-preget var merkbart, (dog mildt). Jeg konkluderte med at det var godt, men skal jeg bruke choc malt igjen blir det under halvparten, (mest pga smak). Tipper 20 g Choc (1000EBC) gir den litt ubestemmelige, bakenforliggende "kryddertonen" man (kanskje) ønsker når man legger til choc-malt i en vienna. Vurderer å lage en splitbatch (2 x 10l), og legge til 10g Choc (som steeped grain) i den ene, og Carafa (for farge) i den andre, (som i Finn sitt innlegg over - en oppskrift jeg har veldig sans for, og tror jeg må teste neste gang).
 
Jeg har ikke stussa noe særlig over det jeg får ut av Brewersfriends fargekalkulator. Du kan jo legge inn maltet ditt i den og se om du får samme resultat.

21 EBC ligger et sted mellom lyst ravfarget til middels ravfarget etter den amerikanske skalaen. Hos Norbrygg går ravfarget fra 15 til 25 EBC. Jeg veit ikke hvordan det stemmer med hvordan du opplever fargen på ølet? ("Ravfarget" er jo ikke noe eksakt begrep, jeg er klar over det. Det kan sikkert variere mye hvor mørkt vi vil si at et øl som blir beskrevet som ravfarget, er.)
Tested nå - den fargen som kommer opp på verktøyet til Brewersfriends ser mer riktig ut for meg. (Har ikke glass foran meg nå)

1624446113042.png
 
Nest siste Vienna'en jeg brygget har så og si samme grist, men jeg brukte 100g low coloured chocolate malt (415EBC). Opplevde det samme, (mørkere enn antatt), samt at choco-preget var merkbart, (dog mildt). Jeg konkluderte med at det var godt, men skal jeg bruke choc malt igjen blir det under halvparten, (mest pga smak). Tipper 20 g Choc (1000EBC) gir den litt ubestemmelige, bakenforliggende "kryddertonen" man (kanskje) ønsker når man legger til choc-malt i en vienna. Vurderer å lage en splitbatch (2 x 10l), og legge til 10g Choc (som steeped grain) i den ene, og Carafa (for farge) i den andre, (som i Finn sitt innlegg over - en oppskrift jeg har veldig sans for, og tror jeg må teste neste gang).
Ok, interessant - jeg hadde kun tenkt på Choco som farge - men jeg syns det totalt er litt for mye brent smak i denne batchen. Den er ikke sur / bitter / astringent, men kunne ønske meg mindre.

Nå er jo denne veldig fersk, så jeg får se litt etter sommerferien om den blir rundere.
 
Nest siste Vienna'en jeg brygget har så og si samme grist, men jeg brukte 100g low coloured chocolate malt (415EBC). Opplevde det samme, (mørkere enn antatt), samt at choco-preget var merkbart, (dog mildt). Jeg konkluderte med at det var godt, men skal jeg bruke choc malt igjen blir det under halvparten, (mest pga smak). Tipper 20 g Choc (1000EBC) gir den litt ubestemmelige, bakenforliggende "kryddertonen" man (kanskje) ønsker når man legger til choc-malt i en vienna. Vurderer å lage en splitbatch (2 x 10l), og legge til 10g Choc (som steeped grain) i den ene, og Carafa (for farge) i den andre, (som i Finn sitt innlegg over - en oppskrift jeg har veldig sans for, og tror jeg må teste neste gang).
Vær obs på at Carafa'en ikke gir bare farge. Den gir avgjort masse smak, også. Du kan vel regne den omtrent som pale choco når det gjelder smak.
 
Vær obs på at Carafa'en ikke gir bare farge. Den gir avgjort masse smak, også. Du kan vel regne den omtrent som pale choco når det gjelder smak.
Det der kan da ikke være riktig. 60 EBC?? Så mørkt øl gir ikke oppskrifta di. Kan du ha lagt inn noe feil?

Det har du rett i - la inn kg istedenfor liter... Det er mer på linje med Brewfather.

1624457358780.png

Likevel så ser jo den faktiske fargen mer ut som den jeg la inn feil o_O Skal ta bilde når jeg kommer hjem.

Forresten - hvilken lokal belysning skal man bruke for å bedømme fargen? Er stor forskjell ved aktiv gjennomlysning gjennom glasset og klart øl vs kun innendørs lys i tåkete øl.
 
Vær obs på at Carafa'en ikke gir bare farge. Den gir avgjort masse smak, også. Du kan vel regne den omtrent som pale choco når det gjelder smak.
Ok, da er jeg rett og slett fristet til å droppe dette. Blir veldig forvirret av røstede smaker på den type øl. Hjernen glir over i Porter-land med en gang.
 
Laget meg en test med forskjellige røstede malttyper. Blackmalt smakte det minst av etterfulgt av chocohvete tror jeg. Carafa hadde mest smak.
Men så kan det jo bli forskjellige resultater når man mesker de sammen med annen malt og vannjusteringer kanskje?
Tror carafa 2 er den med mest smak av carafaene. Har observert flere oppskrifter med 50/50 carafa 1 og 3. Dette gir samme EBC som tilsvarende mengde kun carafa 2. Har testet dette i noen brygg, og det gir definitivt mindre smaksbidrag fra carafamaltet.

Blackmalt har jeg bare prøvd en gang. Da i en swartzbier primært for farge. Jeg trekte da maltet (4% av grist) i drøye 5 minutter. Som du skriver lite sjokolade/kaffe men masse bjørnebær …
 
Laget meg en test med forskjellige røstede malttyper. Blackmalt smakte det minst av etterfulgt av chocohvete tror jeg. Carafa hadde mest smak.
Men så kan det jo bli forskjellige resultater når man mesker de sammen med annen malt og vannjusteringer kanskje?
Eller sukkerkulør. 10.000 ECB.
 
Hvorfor i svarte skal man på død og liv brygge Taco-varianten av Wiener Lager? Alle indikatorer peker mot at Anton Dreher's versjon var lys/gyllen...
 
Hvorfor i svarte skal man på død og liv brygge Taco-varianten av Wiener Lager? Alle indikatorer peker mot at Anton Dreher's versjon var lys/gyllen...
I alle fall to mulige grunner:):
  • man liker den mørke
  • man vil ha med ølet i NM. Nedre grense for wienerøl er 22 EBC. Min over her er altså så lys som det går an om man vil være innafor.
Det er jo vrient å vite hvor lyst ølet til Dreher var. Men pale malt den gangen var mørkere enn i dag - og det var høyst sannsynllig wienermaltet, også. Så Drehers øl var neppe så lyst som min lyse wiener på bildet over her. Dessuten var det antakelig ganske søtt, for gjæren var dårlig til å attenuere. Jeg er ikke så sikker på at jeg ville likt det.
 
I alle fall to mulige grunner:):
  • man liker den mørke
  • man vil ha med ølet i NM. Nedre grense for wienerøl er 22 EBC. Min over her er altså så lys som det går an om man vil være innafor.
Det er jo vrient å vite hvor lyst ølet til Dreher var. Men pale malt den gangen var mørkere enn i dag - og det var høyst sannsynllig wienermaltet, også. Så Drehers øl var neppe så lyst som min lyse wiener på bildet over her. Dessuten var det antakelig ganske søtt, for gjæren var dårlig til å attenuere. Jeg er ikke så sikker på at jeg ville likt det.
Vel, i.o.m. at jeg røk på ett impulskjøp i går da jeg var innom Strømmen, og tok med en sekk Vienna, så blir det nok endel innslag av dette maltet i ølene fremover :p
En liten tabbe, siden det var MO jeg var tom for. Oppdaget da jeg kom hjem at jeg hadde en 5 kg pose Vienna fra før. Samt 17 kg hver av böhmisk og Barke.
Så neste lager blir fort en lager med 100% vienna og saaz :cool:
Må si den venstre er en skikkelig fristerinne, Finn :beermug:
 
Sist redigert:
Vel, i.o.m. at jeg røk på ett impulskjøp i går da jeg var innom Strømmen, og tok med en sekk Vienna, så blir det nok endel innslag av dette maltet i ølene fremover :p
En liten tabbe, siden det var MO jeg var tom for. Oppdaget da jeg kom hjem at jeg hadde en 5 kg pose Vienna fra før. Samt 17 kg hver av böhmisk og Barke.
Så neste lager blir fort en lager med 100% vienna og saaz :cool:
Må si den venstre er en skikkelig fristerinne, Finn :beermug:
Det er en veldig rund og behagelig øl. Jeg har lagt inn en kilo lyst münchener der, som du ser. Det var vel ut fra en ide om at maltet til Dreher var mørkere enn dagens, og wiener'n til Weyermann er ganske lyst for moderne wienermalt , også. Åkkesom; det funker fint.

Jeg er ikke så sikker på at det stemmer at "blondes have more fun". Men jeg begynner å helle til at "blondes are more fun" - når det kommer til øl, i alle fall:). Her har vi Lyset i Mitt Liv med husets ultralyse moderne lager. Bildet burde jo vært omslag til Dylans Blonde on blonde:).
Marit med moderne lys lager.jpg
 
Saison oppskrift med Bonsak wallonia farmhouse malt.

Hei vil gjerne høre erfaring med Wallonia farmhouse malt fra Bonsak. Jeg var litt usikker hvordan denne brukes i en saison så regnet med den brukes som base malt istedenfor pilsner/ale malt. Vet ikke hvor mye smak den bidrar, og om den kan brukes som single malt, eller om man bør bruke noen spesial malt. Jeg har gjettet meg frem til følgende oppskrift. Hva synes dere om oppskriften?

Test batch på 10 liter:
OG 1.051
FG 1.005
ABV 6%
IBU 25
BU/GU 0.49


1.6kg Wallonia Farmhouse - 68%
400g vienna - 17%
120g candi sugar - 5%
120g acid malt - 5 %
120g wheat malt - 5 %

15g bobek - Boil 60 min - 18 IBU
6g Saaz - Boil 15 min - 3 IBU
6g bobek - Boil 15 min - 3 IBU
6g Saaz - Boil 1 min
6g bobek - Boil 1 min

Mash 66C 60 min, mash out 75C 10 min


1 pk Mangrove Jack's French Saison, gjær på 28 grader, la den freerise til maks 32
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp