Short and shoddy

Back on the track:

8 dager gammel pils - eller hva man nå skal kalle det når det er brukt 15% ris; det er vel helst en amerikansk lager? - med 30 min mesk og 30 min kok. Den var vel egentlig utgjæra etter 3-4 dager på 14 =>16 grader med Imperial L17 Harvest. Kjenner ikke noe DMS, bare en anelse svovel, så den skal få stå noen dager til - men egentlig kunne jeg ha flaska den nå. 1.050 til 1.009. 81% utgjæring. Kjenner ingen usmaker. Kraftig maltsmak, men det er jo typisk på dette stadiet.

Nåja; det er altfor tidlig å slå fast noe som helst, men så langt ser kort og rufsete stadig ut til å være en farbar vei til greit øl.

(Blir dette godt er det egentlig ille, prisforskjellen på den Fermzillaen jeg kjøpte i dag og den Jula-bøtta jeg har gjæra dette i tatt i betraktning:confused:.)
 
Sist redigert:
Litt mer:

Sjekka best bitteren som jeg satte for 6 dager siden. 30 min på 67 grader. Der fikk jeg 73% effektivitet (altså med no sparge), og jeg må ha fått veldig god gjærbarhet, for utgjæringsprosenten har endt på 79 - med Fuller's gjær (Imperial A09 Pub), som er av dem som ikke har appetitt på maltotriose. Det er mer enn jeg egentlig hadde ønska meg, faktisk - men om ølet bare blir godt, lever jeg greit med det:).

De to pilsbryggene som inngår i denne serien med korte og rufsete brygg, har begge endt med en utgjæringsprosent på 81 (L17 Harvest på den ene, og s-189 på den andre, begge meska på 67 grader), så jeg har fått øl på 5,3 og 5,4% - som er noen tideler mer enn det som var meninga. Igjen; bare ølet blir godt, så får det være greit. Men det er egentlig litt for sterkt, med tanke på promillevirkningen.

Forklaringa på at jeg har bomma på gjærbarheta er nok at jeg til vanlig alltid legger inn et godt steg på 70-72, og det bruker jeg jo ikke nå. Dette steget øker utbyttet noe, men først og fremst i form av dekstriner. Dermed blir gjærbarheta lavere. Denne forskjellen tok jeg ikke hensyn til, siden jeg gikk ut fra at det reint teoretisk skulle bli lavere gjærbarhet med en så kort mesk. På s.255 i How to Brew viser Palmer en graf som antyder at gjærbarheta fortsetter å stige ganske javnt fram til 60 min. Men dette er ved 65 grader, og det klarte jeg ikke å se betydninga av. Ved 67 går prosessen sjølsagt fortere, og samtidig denatureres beta-amylasen, så kurven vil sikkert se ganske annerledes ut ved denne temperaturen.

Så jeg tror jeg begynner å lære noe av dette. Det ser for meg ut til at det er ganske mye øl du kan lage vesentlig enklere uten at det går ut over effektivitet eller gjærbarhet gjennom å bruke no sparge, og meske på 67 grader (eller mer, hvis det er ønskelig) i 30 minutter - og kanskje kortere, også.

Så langt har jeg ikke merka noe til DMS, heller - så det ser ut som om 30 minutters koking er nok, sjøl for øl brygga på 85% pilsenermalt. Der kutter jeg altså en hel time!

Effektiviteten kan antakelig økes en god del (8-10% ?) ved å batch sparge, men da vil det hele ta i alle fall et kvarter ekstra.
 
Jeg var under to timer på forrige råølet. Da tar nesten all tida på bryggedagen å fylle vann og varme det. Mesker en halv time, sirkulerer til vørteren er klar, så løfter jeg maltrøret, har i whirlpool humla, og så skyller jeg til tappevolum. Motstrømskjøleren tar vørteren direkte fra mesketemperatur (70C) til gjæringstemperatur.
 
Jeg var under to timer på forrige råølet. Da tar nesten all tida på bryggedagen å fylle vann og varme det. Mesker en halv time, sirkulerer til vørteren er klar, så løfter jeg maltrøret, har i whirlpool humla, og så skyller jeg til tappevolum. Motstrømskjøleren tar vørteren direkte fra mesketemperatur (70C) til gjæringstemperatur.

Den er nok rimelig uslåelig:p! Men det funker jo ikke på de øltypene jeg brygger:). Om ikke annet, så trenger jeg den halvtimen i kok pga. humlinga.
 
Den er nok rimelig uslåelig:p! Men det funker jo ikke på de øltypene jeg brygger:). Om ikke annet, så trenger jeg den halvtimen i kok pga. humlinga.

Hvis jeg tar ned batchvolumet til 45 liter, så går det mye raskere. Da kan jeg og kutte skyllinga og kjøre no-sparge som du, og koke en halvtime. Tror det går ut på omtrent likt med tid.
 
Første forsøk på short and shoddy, liten batch på 15 ltr , 2 timer og 30 min, resultat ble bra , øl kunne vært litt klarere, men glemte å ha i supermoss... smaker som en fin og balansert pale ale , uten noe å utsette verken på bitterhet, sødme etter noen dager på fat. (fargen på ølet er lysere enn visst på bildet)
 
Siden vi prøver å korte ned bryggetid, så mye som mulig, så vil vel det å øke humle mengden på 40min/30min fungere.

short and shoddy nr 13 står til gjæring ennå...plopper litt ennå. tror jaggu den prøver å komme seg ned til fg 1.007 den også
satte opp temp til 21.5 grader nå.
håper den bli like bra som forrige. kjekt å kunne lage små short and shoddy test batcher som faktisk smaker bra.
IMG_0958.JPG
 
Hva gjør dere med 60 min humle? Øker mengden? Har den i på vei opp til kok?
Jeg ville øke mengden. Det er tvilsomt om du kan kompensere med FWH. Jeg veit ikke om du øker uttrekket og isomeriseringa av alfa-syre med den metoden.

Jeg ville ikke koke i bare 30 min hvis jeg skulle bruke edelhumle som bitterhumle i en pils. Det blir mye humlemateriale av det da. Men hvis du brygger øl der du ikke trenger så mye humle for å få det bittert nok, enten fordi du ikke skal ha ølet så bittert, eller fordi du kan bruke bitterhumle med veldig høy alfasyre-prosent, spiller jo det mindre rolle.
 
SS Admiral Pale Ale endte på 5.8%, ble veldig fin og klar. whirlfloc, og litt hviletid etter
nedkjøling i kokekjele gjorde susen. Denne ble mye klarere enn forrige.

Merkbar og fin smak av Nelson humlen, fin i balanse til bitterhet. Helt godkjent for et hurtig og "shoddy" laget øl.
 
Tilbake
Topp