Hallo,
jeg har ikke mest erfaring, neste brygg på speidelen blir nr. 25., men har lest meg opp på forumet til følgende:
>Hvor lenge skal det renne av seg før jeg starter kokinga?
Jeg bruker omtrent en halvtime på skyllinga, først løfte opp maltrøret, vente 10 min, helle over halvparten av skyllevannet, vente 10 min, grave ut halvparten av malten, skylle med resten av vannet, vente 10 min, og så starte koking.
>Hvor mange liter vann har man i før mesk?
Jeg bruker ca 24, ca en cm under øverste merke på stanga.
>Hvor mange liter forsvinner under mesk, og i malten?
Ca. 1 liter per kilo malt. Har funnet ut at det er bra å stoppe meskinga og å røre noen ganger under meskinga for å få blandet ting skikkelig, droppet det noen ganger og da sank i hvert fall mitt utbytte en del.
>Hvor mange liter skyller dere med (og hvilken temp?)
Ca. det antallet liter som forsvinner i malten. Jeg legger meg som regel på rundt maks 5,5 kilo malt(ved 6 kilo så blir det fort fullt i maltrøret etter min mening) og bruker DME om jeg vil ha høyere OG. Jeg varmer opp skyllevannet i en kjele på komfyren, til ca 76-78 grader. Det skal visst ikke være over 80.
>Hvor mange liter har dere før kok, og hvor mye forsvinner i kokingen?
Ca 25+. Koker med kobberhatt og 102 grader, forsvinner et par liter.
>og til slutt, hvor mange liter mister man i humle og kar, og hva står man igjen med?
Det kommer an på hvor mye humle du bruker. Pellets i humleposer gir minst trub synes jeg, hel humle løs i kjele og kar betyr mye tapt volum. Jeg regner 1-2 liter i kjelen, og kanskje en liter i gjæringkaret om jeg tørrhumler en del.
Jeg regner 25+ liter til kok, 23 etter kok, 22 etter kjøling, og så lar jeg kjelen stå en times tid etter kjløing for å bunnfelle skikkelig, og så ca 20-21 liter til gjæringskaret. Jeg brygger slik fordi jeg sikter på å fylle et cornyfat per brygging, men har brygget over 25 liter i kjelen, og det er mulig å brygge mer om du tilsetter vann etter koking.
>Gleder meg ubeskrivelig mye til å få pakken
Ja, det er festlig og den er shiny!
Mvh
Freddy