Slanger og koblinger og denslags til et HERMS-opplegg

Hei!

Jeg har slaktet et par varmtvannsberedere, shoppet småpumper og termostatbrytere på ebay, dratt et 8kW gassbluss hjem fra Finland, ordnet meskesil fra fettsprutdeksel, bygget en kjølespiral og en varme-spiral osv osv. Garasjen ser nå ut som en middels stor søppeldunge. Men nå er alle delene testet sånn hver for seg, og det funker ganske enkelt. HLT, meskekar & kokekar skal nå permanentere det hele på et sammensveisa stativ i et diskre hjørne av garasjen.

MEN!
Først og fremst - jeg trenger å forbinde HLT, meskekar og kokekar med rør. Jeg har ikke lyst til å bruke kobberrør siden jeg ikke er trygg på hvordan jeg skal lodde dem sammen, og fordi jeg muligens kommer til å flytte litt rundt på karene i forhold til hverandre til jeg finner en løsning som funker. Istedet sikter jeg foreløpig på slanger - derfor:
- Hvor får man kjøpt slanger (silikon?) som kan takle varmen involvert?

Jeg har bare to pumper. Pumpe 1 resirkulerer vørteren ved å trekke vørter ut under meskesila og sende den ut gjennom overrislingsmanifoilen som ligger over vørteren. Når jeg skal skylle mesken sender pumpe 2 vann fra HLT til overrislingsmanifoilen. Men jeg trenger da en enkel måte å koble ut pumpe1 og inn pumpe 2. Helst EN switch i en slags T eller Y-kobling. Skjønner? ALtså en Y hvor jeg kan velge om vesken skal komme fra pumpe 1 eller pumpe 2.
- Finnes slikt for tilkobling til silikonslanger?

Også - jeg har til nå bare benyttet ei relativt stor gryte kokende vann på ei lita varmeplate til å sette varmespiralen min nedi. Det funker fint, men det hadde vært greit å fått litt mer futt for klarere tempkontroll av hele mesken. Slik det nå er funker det, men det er en smule tregt. Derfor har jeg lyst til å lage min egen varmeboks - har noen erfaringer med å bygge slikt med eget varmeelement etc?

Alle tips mottas med takk!
 
frode_skarstein skrev:
- Hvor får man kjøpt slanger (silikon?) som kan takle varmen involvert?
- Finnes slikt for tilkobling til silikonslanger?

Jeg vil anbefale 12 mm silikonslanger. De kan du bruke rett på 15 mm rørstusser. Du får dem bl. annet hos humle.se.

Jeg har en 3-veis kran jeg ikke bruker. Du kan få den. Om du er i byen i morgen kan du stikke innom bryggeriet på Skattøra og hente. Elller send meg en pm.
 
Et raskt spørsmål om slanger; Kan trykkslangene til Clas Ohlson brukes ferdig øl?
Er tess det eneste alternativet rundt Oslo, eller kan det være at de har det hos rørleggeren?
 
Silikonslanger tåler lite trykk, vær obs på det :) - Ellers er de svindyre og sikkert rimeligere å kjøpe fra USA eller Sverige :)
 
Skal ikke ha trykk i det, bare lurer på om de setter smak på evt øl som går gjennom dem...?
 
Silikonslangar til alt som er varmt, PVC er ok til kalt vatn og ferdig øl. Armert PVC fra Biltema/CO er heilt OK til øl og set ikkje smak.
 
jepp, det er desse eg brukar. 4mm til øl, 6 til gass og 1/2" til spyling og vannfylling i bryggeriet.
 
Tilbake
Topp