Spedel Braumeister Plus 20 liter

Men hvis man skyller med mye vann og/eller mesker med mye vann, vil maltkurven fortsatt henge over vannet? Feks 30 liter til koking...
 
Men hvis man skyller med mye vann og/eller mesker med mye vann, vil maltkurven fortsatt henge over vannet? Feks 30 liter til koking...
Jeg forstår ikke dette spørsmålet. Men prøver meg på et svar allikevel... Når man skyller så løfter man maltkurven over vørteren og skyller. Maltkurven skal aldri tilbake nedi vørteren igjen, meskingen er over, det er siste steg. Nå er det koking som gjelder. Det eneste du må tenke på ved skyllingen er at det rett temp på skyllevannet og at du ikke bruker for mye vann slik at det vil koke over.
 
Jeg forstår ikke dette spørsmålet. Men prøver meg på et svar allikevel... Når man skyller så løfter man maltkurven over vørteren og skyller. Maltkurven skal aldri tilbake nedi vørteren igjen, meskingen er over, det er siste steg. Nå er det koking som gjelder. Det eneste du må tenke på ved skyllingen er at det rett temp på skyllevannet og at du ikke bruker for mye vann slik at det vil koke over.

Jeg tenkte på hvor mange liter det er opp til maltkurven, når den løftet opp. Men da kan man sikkert bare tappe ut litt om det ikke er plass til det man vil ha.
 
Du kan jo holde maltkurven over selve bryggmaskinen om du ønsker det, det gjorde jeg på 50 literen, med krok fra taket. Da kan du skylle til randen, om du tørr å koke med det.
 
Jeg forstår ikke dette spørsmålet. Men prøver meg på et svar allikevel... Når man skyller så løfter man maltkurven over vørteren og skyller. Maltkurven skal aldri tilbake nedi vørteren igjen, meskingen er over, det er siste steg. Nå er det koking som gjelder. Det eneste du må tenke på ved skyllingen er at det rett temp på skyllevannet og at du ikke bruker for mye vann slik at det vil koke over.

Hvordan styrer du hastigheten på skyllinga? (Har behov for litt opplysning - sjøl om jeg aldri kommer til å sette mine ben i en Speidel.)
 
Den skyllingen jeg beskrev over var for meg helt manuell. Jeg brukte i hovedsak et litermål som jeg tok fra en 15l gryte jeg hadde varmet opp. Så ikke mye styring over det!
 
Sitter her og brygger en havrestout fra Vestbrygg - hører på musikk og koser meg. Jeg har nå brygget med Speidelen i halvannet år og ser at noe går igjen. Speidelen klarer ikke å holde stabil mesketemperatur. Stort sett så er den mellom 1,5 og 2,5 grader over korrekt mesketemperatur. Forstår at det nødvendigvis må være litt svingninger, men synes dette er for dårlig. Dette gjelder selv om jeg har mindre malt i maltrøret, så det burde ikke være noe problem med gjennomstrømming.
Har noen andre samme problemet?
 
Har du målt med termometer i mesken? Temp.-sensoren ligger vel rett under rista. Så vørteren har nylig passert varmeelementene før den går gjennom pumpa, og opp til sensoren.

Har ikke målt i mesken selv, men opplever mange graders økning i temperatur på sensoren rett etter at jeg har begynt mesking, og satt igang sirkulasjon. Etter noen minutter (med lokket av) er temperaturen tilbake, og holder seg stabil. Har 20L (ikke 20+)
 
Har du målt med termometer i mesken? Temp.-sensoren ligger vel rett under rista. Så vørteren har nylig passert varmeelementene før den går gjennom pumpa, og opp til sensoren.

Har ikke målt i mesken selv, men opplever mange graders økning i temperatur på sensoren rett etter at jeg har begynt mesking, og satt igang sirkulasjon. Etter noen minutter (med lokket av) er temperaturen tilbake, og holder seg stabil. Har 20L (ikke 20+)
Takk for svar - og beklager at jeg ikke fikk svart deg før nå :) Har ikke forsøkt å måle temperaturen så langt. Har lurt på det, men da må jeg ta av silen og filterduken og det betyr at pumpen må stanses. Min erfaring er at så fort pumpen stanses og varmeelementet skrus av, så øker temperaturen kraftig når væsken blir stillestående rundt varmeelementet som fremdeles avgir kraftig varme. Lar det seg egentlig gjøre å måle rett temperatur så lenge meskingen går? Kan selvfølgelig måle ved å bare varme opp vann? Det er vel kanskje ikke noen termisk forskjell mellom vann og korn...
 
Takk for svar - og beklager at jeg ikke fikk svart deg før nå :) Har ikke forsøkt å måle temperaturen så langt. Har lurt på det, men da må jeg ta av silen og filterduken og det betyr at pumpen må stanses. Min erfaring er at så fort pumpen stanses og varmeelementet skrus av, så øker temperaturen kraftig når væsken blir stillestående rundt varmeelementet som fremdeles avgir kraftig varme. Lar det seg egentlig gjøre å måle rett temperatur så lenge meskingen går? Kan selvfølgelig måle ved å bare varme opp vann? Det er vel kanskje ikke noen termisk forskjell mellom vann og korn...

Hvis du er kjapp med å stikke nedi et termometer i mesken, vil du nok få en grei måling. Temperaturen inne i maltrøret synker vel ikke så veldig fort?
 
Då er min 20 Plus komen i hus – og eg gler meg som ein liten unge til laurdag. Denne tråden har vore til veldig god hjelp! :)

Eg har eitt spørsmål: eg ser at fleire brukar pumpa under kjøling. Men er ikkje det ein infeksjonsfare ved å gjere det, sidan det ikkje har gått kokande vørter der? Har skjønt at pumpa ikkje let seg gå om temp er over 80 grader.
 
Då er fyrste brygg med Speidelen unnagjort. Og makan så moro! Denne maskina gjorde bryggedagen til ein draum.

I staden for å vere sliten og lei, gler eg meg til neste brygg.

Kjenner at eg må anskaffe meg stoppekoblinger til hageslanger og kjølekappe. Blei ein uforventa gulvvask og to.
 
Tilbake
Topp