Speidel Braumeister, eller????

Egil B. skrev:
Ølbrygging er en fasinerende hobby.
Hvorfor driver vi med dette?

-Billig øl
-Kopiere et kommersiellt øl
-Lei av kommersiellt fabrikkøl
-Morsomt å mekke ting selv
-Nyskjerrige på hvordan ting fungerer
-
-
-

Jeg vil anta at det er 1765 ulike svar på spørsmålet.
1765 = antall medlemmer på forumet.
Alle har vi hver vår tilnærming til hvorfor vi driver med dette,
og det er ikke sikkert at svaret i dag er det samme som vi ville gitt om et år.
Artig er det uansett, om det er kjølebagg, varmtvannstank, elektronikk, primus eller Speidel.

Egil B.
Helt enig jeg også, har jo lyst å prøve det meste :skitbra:
 
Et lite spørsmål:

Om man i mange år har sykklet en tur hver dag for å holde seg i form.  Er man da fortsatt mosjonist om man oppgraderer sykkelen med batteri og elmotor?

Hvis en venn av meg spør om jeg kan brygge for han. Det eneste han har gjort er å skrive ut en oppskrift som et dataprogram har laget for han.
Kan han da kalle seg hjemmebrygger hvis han ikke gjør annet en å tilsette gjær, og bruke et dataprogram??

Da gjør jo jeg samme jobben som en Speidel elles ville ha gjort for han.
 
Ramsvatn skrev:
Om man i mange år har sykklet en tur hver dag for å holde seg i form.  Er man da fortsatt mosjonist om man oppgraderer sykkelen med batteri og elmotor?

Om man i mange år brygger en batch i uka for å holde seg med øl. Er man fortsatt hjemmebrygger om man oppgraderer kjøleskapet med øl fra Rema og polet?
 
I tillegg til at jeg kan være litt lat på hverdagsettermiddager, og har innsett og tatt konsekvensen av at jeg får brygget oftere med Speidel enn med det "tradisjonelle" hjemmelagde og gode utstyret som består av en kjølebag, en kjele, en melkevarmer og et kar går jeg og drømmer om å bygge et helmanuelt vedfyrt utendørs bryggeri på hytta. Fikk ideen da jeg så noen slike fine vedfyrte kjeler som de solgte på auksjon av brukt forsvarsmateriell. Det hadde det vært kjempegøy å sysle med på fine lange feriedager. Så ett eller annet tungvint, vedfyrt og gøy kommer til å bli bygget en gang.
Men alt til sin tid! Hjemme, på et lite kjøkken til hverdags, fant jeg ut at det burde være kompakt og enkelt. Alternativene var ikke så mange, og siden jeg hadde råd var egentlig valget ganske lett.

Jeg synes heller ikke det er noe "press" på nye bryggere om å kjøpe Speidel. Grunnen til at det blir mye skriving om den er jo at det faktisk er ganske mange som har dem etterhvert, og ingen av oss skjemmes vel av det så det blir litt snakk om dem. Utveksling av kunnskap rundt felles interesser er vel det denne nettsiden handler om..
 
Ramsvatn skrev:
Et lite spørsmål:

Om man i mange år har sykklet en tur hver dag for å holde seg i form.  Er man da fortsatt mosjonist om man oppgraderer sykkelen med batteri og elmotor?
Hvis sykkelen har blitt en museumsgjenstand så kan du sannsynligvis fortsatt kalle deg morsjonist..  ;)
 
Ramsvatn skrev:
Et lite spørsmål:


Hvis en venn av meg spør om jeg kan brygge for han. Det eneste han har gjort er å skrive ut en oppskrift som et dataprogram har laget for han.
Kan han da kalle seg hjemmebrygger hvis han ikke gjør annet en å tilsette gjær, og bruke et dataprogram??

Da gjør jo jeg samme jobben som en Speidel elles ville ha gjort for han.

Morsom du! Eller vet forholdsvis lite om brygging - iallfall brygging med Speidel. Gidder ikke å forklare, men hvis du tror det er slik det forholder seg med Speidelbrygging foreslår jeg at du tar en titt rundt og leser litt om "vidunderet" før du uttaler deg videre.
Ikke at det generer meg da hva du mener ....

Pilsbrygging med Speidel på gang i dag - og beklager å måtte si det, men jeg har likevel utmerket tid til til å følge med her, samt "fate øl" og vannvaske slurry som skal brukes senere i dag. Meget god tid til og med - ærta bærta....

mvh

FredT
 
Jeg vet litt om brygging, og jeg er ikke i tvil om at "vidunderet" kan brygge godt øl. Det jeg stiller spørsmål ved er eierne av disse vidunderne. Hvor mye kan de om brygging?

Jeg leste for en tid tilbake i en tråd til en Speidel eier, han klarte å ødelegge et "vidunderbrygg" ved å tilsette vanlig brødgjær!!!!   ;-)

Jeg vet om en fin konkuranse for dere som har Speidel:  Dere kan konkurrere i å ha den fineste "vidunderet", da kan dere bruke tid på å høyglanspolere smykket og medfølgende kobberhatt??  
 
Ramsvatn skrev:
Jeg vet litt om brygging, og jeg er ikke i tvil om at "vidunderet" kan brygge godt øl. Det jeg stiller spørsmål ved er eierne av disse vidunderne. Hvor mye kan de om brygging?

Jeg leste for en tid tilbake i en tråd til en Speidel eier, han klarte å ødelegge et "vidunderbrygg" ved å tilsette vanlig brødgjær!!!!  ;-)

Jeg vet om en fin konkuranse for dere som har Speidel:  Dere kan konkurrere i å ha den fineste "vidunderet", da kan dere bruke tid på å høyglanspolere smykket og medfølgende kobberhatt?? 

Snakk om å skjære alle over én kam...
 
Så du mener altså at fordi jeg hadde lyst til å gjøre (og gjorde) et paralellforsøk med to like vørtere med to forskjelllige gjær - hvorav det ene bakegjær - så har jeg llite greie på ølbrygging*. Vel - mange kan mer enn meg - det innrømmes gjerne - men jeg forbeholder meg retten til å brygge slik jeg vil - om det til tider strider mot de lærdes viten tar jeg ikke så tungt. Jeg vil bare ha det moro - og det har jeg.  Brukbart øl blir det faktisk også.
Her finner jeg det passende å "skryte" av at jeg har en premiebolle fra Norbrygg sitt NM i 1999 hvorpå det står "Noregsmeister i ølbrygging 1999"
Brygget dengang med beskjedent utstyr. Kjølebag - koke på kjøkkenovn  etc. Så jeg har prøvd det også - 56 batcher om jeg husker riktig.

mvh

FredT
 
Ramsvatn skrev:
Jeg leste for en tid tilbake i en tråd til en Speidel eier, han klarte å ødelegge et "vidunderbrygg" ved å tilsette vanlig brødgjær!!!!   ;-)

Eneste måten verden kan gå fremover på er om noen prøver ting som er out-of-the-box og våger å mislykkes.  Bak hver nyvinning og suksess ligger det en haug med mislykkede og bortkastede eksperimenter.  Foreslår du ser på Brew Masters.  Der har du pionerer innenfor brygging som tør å tenke ukonvensjonelt og prøve nye ting.  De har det gøy og bryr seg ikke så mye om de som digger janteloven selv om de mislykkes en god del også.
 
Det er å anbefale på det varmeste ;-) Kjøp deg en Speidel. Det finnes nok utfordringer, eksempelvis å lage den optimale oppskriften (om det finnes). Med en Speidel blir det garantert et jevnt resultat.
Frode
 
Resultatet av hjemmebryggerkonkuransen :

Vinnerølet ble brygget av en (ikke på en) Speidel braumeister som eies av .............

Å stille i konkuranser med en Speidel blir som å stille i NM i sjakk med sjakkcomputer. Eneste man trenger å gjøre er å flytte brikkene og så gjør computeren resten.
 
Ramsvatn skrev:
Jeg vet litt om brygging, og jeg er ikke i tvil om at "vidunderet" kan brygge godt øl. Det jeg stiller spørsmål ved er eierne av disse vidunderne. Hvor mye kan de om brygging?

Basert på de av dem jeg har møtt og snakket med: Oftest en del mer enn de som ikke har Speidel.

Det er ikke så overraskende. Stort sett alle er dedikerte hjemmebryggere som har vært villig til å bruke mye tid på å forstå prosessen og oppskriftene de bruker. Mange har også gitt uttrykk for at det å ha et funksjonelt og praktisk bryggeri, slik som Speidel Braumeister, har gitt dem mulighet til å fokusere mer på brygging og mindre på utstyr, noe som også gjelder for meg. Det å brygge med Speidel har gjort at jeg kan brygge oftere og det har gjort meg til en bedre brygger, i tillegg til at den er så kompakt at jeg nå kan brygge på badet og koke med den avdampningen jeg bør ha uten å samtidig dampe tapeten av veggene.

De har ihvertfall aldri gitt uttrykk for at det er Speidelen som er grunnen til at de brygger godt eller dårlig øl. Til det vet de at Speidelens temperaturkontroll under meskeprosessen er en for liten del av bryggeprosessen til å være avgjørende for resultatet.
 
Ramsvatn skrev:
Å stille i konkuranser med en Speidel blir som å stille i NM i sjakk med sjakkcomputer. Eneste man trenger å gjøre er å flytte brikkene og så gjør computeren resten.

Her avslører du enten at du ikke vet hva slags utstyr det er snakk om eller at du ikke aner hva ølbrygging dreier seg om.
 
Skjønner ikke at jeg gidder å svare, men jeg har jo så innmari god tid da, selv om brygging er på gang!

Har du hørt uttrykket: "Bryggeren lager vørteren - gjæren laget ølet"?
Slik er det nok, og jeg kan forsikre deg om at selv med Speidel er det utallige av muligheter til å gjøre både riktig og galt med vørtreren.
Jeg tør hevde at selv med Speidel er det bryggeren som lager vørteren -. ikke Speidelen.

Men igjen - du må selvsagt få mene akkurat hva du vil.

God helg.

Fred
 
gustavf skrev:
Ramsvatn skrev:
Å stille i konkuranser med en Speidel blir som å stille i NM i sjakk med sjakkcomputer. Eneste man trenger å gjøre er å flytte brikkene og så gjør computeren resten.

Her avslører du enten at du ikke vet hva slags utstyr det er snakk om eller at du ikke aner hva ølbrygging dreier seg om.

Jeg har klart å lage godt øl med hjemmesnekra utstyr. Men hvor vanskelig er det å brygge med en Speidel?  

1.skriv ut en oppskrift fra et dataprogram.
2. fyll vann i Speidelen og trykk på ON.
3. Ha oppi kvernet malt og så mesker den av seg selv.
4. Tipper Speidelen kan si i fra når du skal tilsette humle også??
Hvor vanskelig kan dette være??
 
FredT skrev:
.
Jeg tør hevde at selv med Speidel er det bryggeren som lager vørteren -. ikke Speidelen.

Jeg er ikke enig...  Hvis jeg kjøper en automatisk brødbakemaskin så vil det ikke si at jeg kan bake brød?? selv om jeg får nybakt brød hver morgen.
 
Det er nesten det samme som med ditt utstyr altså...

1. Skriv ut oppskrift fra et dataprogram
2. Varm opp vann til temperaturen dataprogrammet sier
3. Fyll vann og malt i meskekaret, så mesker det av seg selv
4. Tipper du har ei klokke som sier når du skal tilsette humle (Speidelen har klokke, men ikke alarmer på tidspunkter)

Det stemmer, det er mindre jobb med Speidel. Den har jaggu en termostat som sørger for at man slipper å bruke termometer når man varmer vannet til mesken. Skulle vært forbudt for folk som bruker termostat å kalle seg hjemmebryggere.
 
Jeg tipper brygging med neste generasjon Speidel vil være som følgende:

1 .Tilsett uknust malt i eget kammer og humle i ett annet.
2. Koble til vann og strøm og trykk på ON.

Noen timer senere kommer det ut ferdig nedkjølt vørter i ett Speidel gjæringskar som også er tilkoblet "smykket"

Da ville det være løp og kjøp for dere??

Og dere vil vel fortsatt si at dere brygger øl?
 
Det er noen ganger ikke så dumt å bli litt med på utviklingen. Var det ikke Bill Gates som på et tidspunkt hevdet at RAM over 512K og HD over 10MB ville det aldri bli
behov for. Og jeg minner om at i London brukte man i 1880 åra en masse tid på å finne ut hvordan skulle bli kvitt all den hestemøkken som  etter alle solemerker ville hope seg opp i gatene i fremtiden. Det var et stort problem. Så kom bilene og det løste seg av seg selv.

Fred
 
Tilbake
Topp