Speidel / Brauwmaster , BRUMAS eller noe annet ?

Hallo.

Etter 3 års erfaring med "hånbrygging" ønsker jeg og se på muligheten for en "automatisk" bryggeri.

Trenger derfor noen innspill på hva som anbefales, og hvofor.

Ønsker ett bryggeri, med minimum 40l kapasitet.

Så godfolk - skyt i vei om Dere har noen forslag.

På forhånd takk !

-Halfdan
 
Hverken Speidel eller Brumas er automagiske bryggerier. Begge gjør derimot bryggeprossessen enklere og gir deg stålkontroll på mesking og kok.
Jeg har 50 Literen til speidel, naboen under har Braueule.
Speidelen kan du brygge opp til 60 liter på men den gir ikke høy nok sg til store øl uten at du dobbelmesker eller bruker ekstrakt.
Braueulen har litt mindre kapasitet men klarer fint høye sg'er. Du kan få større volum på Braueulen ved å tilsette mer vann etter mesking (senke sg). Braueule har en kalkulator liggende på siden sin.

Både speidelen og braueulen er enkle å bruke/rengjøre. Jeg gormkoser meg på bryggedagene mine nå :)
Jeg er sammen med familien mens speidelen gjør greia si i kjelleren.
 
Hallo Drechler.

Takk for meget god og nyttig info.

Mener at kapasitet på 60l er OK, så da ligger det an li Speidel.

Takk igjen.

-Halfdan
 
Vi har en Speidel 50 l og har brygget 18 ganger siden desember i fjor. Vi er stort sett veldig fornøyd med "bryggeriet". De største fordeler er i mine øyne
  • enkel programmering
  • veldig god kontroll over mesketemperaturene
  • høyt utbytte (79-94 %)
  • lite plassbruk
  • enkelt å renholde

Men Speidelen har også sine begrensninger:
  • pumpene er veldig følsom for forurensninger. Dette kan være små "maltdeler" e.l. som fører til redusert kapasitet eller i verste fall pumpestans. Forrige gang vi brygget fikk vi pumpestans under oppvarming av meskevannet. Etter å ha tømt Speidelen og åpnet pumpene, fant vi en liten tråd fra en skurresvamp i en av pumpene som forårsaket stansen.
  • det er en grense av hvor mye malt du kan bruke. Vi har aldri brukt mer en 12,6 kg malt (som ga OG på 1.070, sammen med 1 kg  sukker). Hvis du vil brygge veldig sterkt øl må du enten dobbelmeske eller "jukse" med maltekstrakt.
  • kranen er ikke den allerbeste

Når du kan leve med ulempene, er Braumeisteren en god bryggemaskin. Vi har i hvert fall ikke angret på kjøpet.

For mer info, sjekk disse trådene:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,732.0.html
http://www.bryggeri.net/utstyr/brygging-med-speidel-braumeister!/
 
Hallo Andreas.

Igjen , takk for meget god og nyttig info.

Gjorde meg litt betenkt med tanke på pumpe "problematikken" , dette er noe jeg må vurdere.

Er dette et gjentagende problem for Dere ?

-Halfdan
 
Jeg er også veldig fornøyd med speidel så langt.
Men jeg tror det er litt forskjeller i kvaliteten på pumpene.
Det er en lang tråd her et eller annet sted. Søk på pumpe og speidel så dukker det sikkert opp.
Mine syv speidelbrygg har vært uten problemer.
 
Halfdan skrev:
Gjorde meg litt betenkt med tanke på pumpe "problematikken" , dette er noe jeg må vurdere.

Er dette et gjentagende problem for Dere ?

Det var første gang at vi måtte tømme Braumeisteren for å sjekke pumpene. Ellers hadde vi av og til lyd fra pumpene, men det så ikke ut til å ha noe konsekvens for pumpekapasiteten.

Som neslekkim skriver mener jeg også å ha lest et sted at pumpene har blitt forbedret.
 
Hallo Igjen gutter.

Dere med erfaring fra brygging med Braumeister 50L, hvor lang tid tar helebryggeprosessen ved 3-4 stegs mesking ?

-Halfdan
 
Regn med 6-8 timer. Men da er utstyret vasket og stuet bort og du har ganske mye tid innimellom til å gjøre andre ting, f.eks spise middag eller lage middag...
 
Det kommer litt an på forberedelsene dine, meskeskjemaet og koketiden.

speidelen bruker ca 100 sekunder per grad på oppvarming når den er fylt til 55 liter.

Med et meskeskjema på 60/15, 64/15, 66/15, 68/15 og kok på 60 minutter vil tiden bli ca slik:

Oppvarming fra springvann temp 12 grader til første mesketrinn: ca 80 minutter
Mesketrinn 1:                                                                          15 minutter
Oppvarming til trinn 2:                                                            1,4 minutter
Mesktrinn 2:                                                                            15 minutter
Oppvarming til mesketrinn 3:                                                    1,4 minutter
Mesktrinn 3:                                                                            15 minutter
Oppvarming til mesketrinn 4:                                                    1,4 minutter
Mesketrinn 4:                                                                          15 minutter
Oppvarming til kok:                                                                  54,3 minutter
Kok                                                                                        60 minutter
Kjøling:                                                                                  X avhengig av kjøleren din
Tapping til gjæringskar og oksidering:                                        ca 20 minutter

Alt i alt ca 280 minutter eller 4 timer og 40 minutter vask og rens av speidelen tar ca en halvtime. Hvis du varmer opp vann på forhånd kan du korte ned bryggedagen med de 80 minuttene. Jeg har tenkt å varme opp vannet og kverne kornet på fredagskveld og brygge på lørdagsmorgenen :)
 
Tilbake
Topp