Speidel's Braumeister

Har prøvd kun en gang med coronamølle, med samme resultat som når Bryggselv kverner for meg. Hva bruker du selv?
 
Har en Barley Crusher.
Er nok ganske sikker på at Bryggselv kverner optimalt
Prøv å stoppe et par ganger underveis og rør i mesken.
Og husk at det volumet du har igjen i speidelen etter å ha tappet over i gjæringsspannet skal være med i beregningen av utbytte.
Bare nevner det.
 
Erlendso skrev:
KimM skrev:
Vurderer å kjøpe speidel 20 etter et bomskudd med en brewster som er svært upålitelig. Ser at maltmengden er begrenset, men at det er mulig å dobbelmeske for å lage øl med høy OG. Er det også mulig å redusere vannmengden under mesking for å få høy OG (Men at man da får en mindre batch)?

Begge deler er mulig. Men det skal også sies at 50-literen ser ut til å ha bedre og mer pålitelig effektivitet enn 20-literen.

Reduksjon av vannmengde har sine begrensninger. Det må alltid være nok vann til at det pumpes ut av røret, på samme måte som det alltid må være lite nok til at dette fungerer.
En variant er selvsagt å utelate skyllingen i etterkant.

En tredje variant er å meske litt lenger og ha i litt mer malt etterhvert som den første begynner å bli "utvasket".

Staking/røring er nesten en forutsettning - spesielt i det en starter, for å sikre at all malten kommer i kontakt med meskevannet - men også to-tre ganger underveis.
 
Har aldri skjønnt det der med talje for å løfte ut maltrøret av en 50 liter...? Jeg kjøpte Speidel i fjor og lånte et kort maltrør for å begynne å brygge alene, for jeg hadde lest alt det der om taljer og tyngde. Men da jeg testet det lange røret fant jeg fort ut at det er TEKNIKK som gjelder og ikke rå kraft. Når meskingen er ferdig sitter jo maltrøret med gummipakningen i bunnen. Den forholdvis tette mesken fører til at det blir et kraftic vaacum med løft. DER har du problemet. I begynnelsen.

Med å vri litt og viggle litt forsktig og litt løft kommer væske under maltøret og det er faktisk OPPDRIFT(!) i maltrøret de første cm. Deretter er det bare å løfte og sørge før å stå riktig ;) Dvs. med beina på krakken på sidene(som om Speidelen stod på gulvet) Ikke er jeg spesiellt sprek heller, men jeg tenker sånn; Greier du å løfte maltrøret med mesk i fra gulvet med en hånd greier du hvertfall å løfte det opp til avrenning. Deretter to hender når det skal ut.

Er jeg helt på jordet her???
 
Stemmer Arthur. Jeg har 50 literen og brygger stort sett med 15 Kg malt i røret. Jeg har to ryggoperasjoner i CVen men finner ingen problem med å løfte røret opp og ut alene.
 
Rune Alm skrev:
Stemmer Arthur. Jeg har 50 literen og brygger stort sett med 15 kg malt i røret. Jeg har to ryggoperasjoner i CVen men finner ingen problem med å løfte røret opp og ut alene.

Uansett Rune, maltrøret på en 50 liter fullt av våt malt veier mye mer en tilsvarende på 20 literen.
Ikke alle har musklene til en melkebonde fra nord.  ;D
 
Jeg har kanskje muligheten til å oppgradere fra The Grainfather til en 20l Speidel da noen kompiser skal gå opp til 50l versjonen.
Noen grunner til at jeg ikke bør slå til å kjøpe 20literen?
(Utenom det pengemessige da selvfølgelig)
 
Jeg har kanskje muligheten til å oppgradere fra The Grainfather til en 20l Speidel da noen kompiser skal gå opp til 50l versjonen.
Noen grunner til at jeg ikke bør slå til å kjøpe 20literen?
(Utenom det pengemessige da selvfølgelig)
Jeg er superfornøyd med min Speidel 20L fra 2014, så løp og kjøp


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det eneste jeg kan tenke på er maltmengde hvis du skal brygge sterke øl, men her finnes det teknikker (dobbelmesking, ekstraktjustering, lang koking etc.) som kompenserer for det. Personlig er jeg såre fornøyd med Speidelen min (50 l). Det er dessuten skikkelig Deutsche Qualität, tykt og solid høyglanspolert stål som gir et fullstendig annet inntrykk enn billigere blikkbokser med varmeelement i bunnen (sorry alle andre). Du kan trygt kjøpe den, vedder en appelsin på at du ikke angrer!
 
Har aldri skjønnt det der med talje for å løfte ut maltrøret av en 50 liter...? Jeg kjøpte Speidel i fjor og lånte et kort maltrør for å begynne å brygge alene, for jeg hadde lest alt det der om taljer og tyngde. Men da jeg testet det lange røret fant jeg fort ut at det er TEKNIKK som gjelder og ikke rå kraft. Når meskingen er ferdig sitter jo maltrøret med gummipakningen i bunnen. Den forholdvis tette mesken fører til at det blir et kraftic vaacum med løft. DER har du problemet. I begynnelsen.

Med å vri litt og viggle litt forsktig og litt løft kommer væske under maltøret og det er faktisk OPPDRIFT(!) i maltrøret de første cm. Deretter er det bare å løfte og sørge før å stå riktig ;) Dvs. med beina på krakken på sidene(som om Speidelen stod på gulvet) Ikke er jeg spesiellt sprek heller, men jeg tenker sånn; Greier du å løfte maltrøret med mesk i fra gulvet med en hånd greier du hvertfall å løfte det opp til avrenning. Deretter to hender når det skal ut.

Er jeg helt på jordet her???

Neida, du er helt sikkert ikke helt på jordet, men noen av oss sliter med svært dårlig rygg (3 prolapser++) og da er talje genialt, spesiellt når skinnen i taket går bort til vasken. :)
 
Jeg har kanskje muligheten til å oppgradere fra The Grainfather til en 20l Speidel da noen kompiser skal gå opp til 50l versjonen.
Noen grunner til at jeg ikke bør slå til å kjøpe 20literen?
(Utenom det pengemessige da selvfølgelig)
Vet ikke om jeg ser det å gå fra en Grainfather til Speidel 20 som en oppgrader. Om du ønsker mer automatikk og styring på Grainfatheren, så kjøp en stc1000 av plopp plopp med stc1000p-ovbsc firmwaren. Så har du autorisert stegmesking, du kan sette timer på når den skal starte å varme meskevannet (f.eks om du gjør klar på morgenen, så kan meskevannet være klart til du står opp), mulighet for å legge inn varsel på humletidspunkt. Og ikke minst mange variabler du kan justere etter eget ønske.
 
Hei. Jeg har kjøpt stc1000p-ovbsc og byttet stc200 ut med denne, men sliter litt med å forstå bruksanvisningene. Må jo neste være ingeniør for å forstå alt. Jeg har brygget en god del, men da med enten Blichmann eller BIAB. Derfor er termer som Hot Break temperature, strike delay, strike output osv. osv ukjente for meg. Noen som vet hvor jeg kan finne ute dette (og bruksanvisning som beskriver de forskjellige termene) på en enkel måte. Setter pris på svar. De jeg stort sett finner på Youtube er STC1000+ til fermenteringen.
 
Sist redigert:
Har aldri skjønnt det der med talje for å løfte ut maltrøret av en 50 liter...? Jeg kjøpte Speidel i fjor og lånte et kort maltrør for å begynne å brygge alene, for jeg hadde lest alt det der om taljer og tyngde. Men da jeg testet det lange røret fant jeg fort ut at det er TEKNIKK som gjelder og ikke rå kraft. Når meskingen er ferdig sitter jo maltrøret med gummipakningen i bunnen. Den forholdvis tette mesken fører til at det blir et kraftic vaacum med løft. DER har du problemet. I begynnelsen.

Med å vri litt og viggle litt forsktig og litt løft kommer væske under maltøret og det er faktisk OPPDRIFT(!) i maltrøret de første cm. Deretter er det bare å løfte og sørge før å stå riktig ;) Dvs. med beina på krakken på sidene(som om Speidelen stod på gulvet) Ikke er jeg spesiellt sprek heller, men jeg tenker sånn; Greier du å løfte maltrøret med mesk i fra gulvet med en hånd greier du hvertfall å løfte det opp til avrenning. Deretter to hender når det skal ut.

Er jeg helt på jordet her???

Nja, litt kanskje.
Det blir aldri noen form for vakuum under malrøret, med mindre begge pumpene dine er 100% tette, og det er de ikke.
Jeg opplever det samme selv, men jeg tror det skyldes at mye av malten er blitt presset opp i maltrøret under meskingen og 'henger' der som et slags lokk. Når du begynner å løfte bryter dette sammen og faller ned, og du merker et 'svupp'. Deretter vil det fortone seg som oppdrift, i og med at du får flyttet mye masse fra øverst til nederst i røret der oppdriften er størst.
Speidelen min (50) står på et bord som er akkurat så stort som Speidelen, og 40 cm høyt. Da er det ikke lett å løfte maltrøret! Jeg laget meg en heis (se annet sted på forumet), og den løfter jevnt og sakte. Null vakuum, null svupp og null oppdrift, mesken siger sammen sakte og pent.
 
Tilbake
Topp