Speidel's Braumeister

Hvordan er det med strømforbruket på 50l i forhold til 20l? Holder det om man kjører det på en 16A kurs f.eks?
 
Da har jeg bestillt meg en Braumeister jeg også. Fant ut at jeg ikke kommer til å brygge mer en 20l batcher så da gikk jeg for en 20l.  :biersmile:
Da er det bare ventinga som gjennstår...  :eek:
 
Sv: Speidel's Braumeister
« Svar #227 på: tor 22 sep 2011, 10:34:50 »   

--------------------------------------------------------------------------------

"Tja kobberhatten fungerer ikke helt som ønsket visstnok. Problemet er at dampen kondenserer og faller tilbake i gryta og poenget med kokingen er jo å få vekk dritten.


@magne1972:"


Du koker ikkje vekk dritten!!! Du fordampar noko av vørteren, og får ei "tjukkare" veske igjen. (tenk på destillering... det er ikkje dritten som fordampar, men...)
 
Jeg vet ikke hva dere brygger, men jeg brygger øl, ikke no dritt i min gryte :D

Men, ang. den kobberhatten. Den må da funke fint dersom man bruker en form for ventilasjon som driver ut dampen mer effektivt?
Ser at flere bruker dette oppsettet.

Kobberhatten er jo laget slik som de store kokekarene i bryggeriene er utformet. Nå er ikke jeg noe god på fysikken her stor skala kontra liten.
Men dersom man bruker speidelen inne i ett rom hvor man ikke ønsker 3-5 liter liter damp i luften hver gang man brygger, må jo kobberhatt med avsug være bra?

(Har tenkt på en slik kobberhatt selv til min BB30, men da får jeg en slik utformet selv)
 
Geir Magne skrev:
Sv: Speidel's Braumeister
« Svar #227 på: tor 22 sep 2011, 10:34:50 »   

--------------------------------------------------------------------------------

"Tja kobberhatten fungerer ikke helt som ønsket visstnok. Problemet er at dampen kondenserer og faller tilbake i gryta og poenget med kokingen er jo å få vekk dritten.


@magne1972:"


Vi har investert i kobberhatten og det ble en helt annen verden. Fant ut at en må ta en titt på kjøkkenhetten, den ligger ikke helt ned på kasserollene når man koker, så vi satte to 4" 2" på kant og fikk en avstand på ca 10 cm åpning.Noe som fjernet kondensering og tilbakerenning. Har også en kanalvifte til avtrekk. Det eneste aberet er at det er en smule kondens ved og i vifta, men det renner ikke nedover veggene lenger. Er nok på eksperimentstadiet enda, men er godt fornøyd så langt.
 
Fikk i dag melding fra tollpost at Braumeister'n min har kommet og har fått avtalt levering.  :skitbra:
Må si dette var veldig raskt jobbet av Petit og Speidel, 2-3 uker levering, også kommer den etter 10 dager!  ;D
 
Irriterende den krana på speidel'n, plastforinga vrir seg med kranen. hmm, petit agentur sa når jeg kjøpte den at kranen var modifisert. Rart de ikke klarer å lage en krane som holder?? jaja, brygget mitt 11. brygg med den i dag, har nå holdt til nå :) Ellers fungere den helt smertefritt :biersmile:
 
Geir åge skrev:
Irriterende den krana på speidel'n, plastforinga vrir seg med kranen. hmm, petit agentur sa når jeg kjøpte den at kranen var modifisert. Rart de ikke klarer å lage en krane som holder?? jaja, brygget mitt 11. brygg med den i dag, har nå holdt til nå :) Ellers fungere den helt smertefritt :biersmile:

Vridde seg fra dag en på min, må veive fram og tilbake med den for å få grei strøm utavden.
Men har meg selv å takke, har lenge vurdert ny krane, men ikke fått ut fingeren..
 
Jeg reklamerte på min, får se hva han sier. Var irriterende, spesielt siden petit lovte at kranene skulle være bra nå. Kan foresten ikke se at det er noe forskjell på den jeg har å hva som står på litt eldre modeller.. :noway:
 
Samme her. Min vridde seg også fort. Fikk ny av Petit -og den hoder seg fortsatt grei. Men helt enig i at det er mer enn snodig at ikke et firma som Speidel kan lage/levere noe så enkelt som en fungerende kran. Og selvsagt KAN de et - men de gidder ikke å bry seg med det....  dårlige greier synes jeg.
Jeg har før nevnt at sønnen min i Bergen hadde samme problem, og at han også fikk ny av Petit. Det var feil - han fikk ikke ut fingeren - og har i stedet kjøpt en vellfungerende kran fra Petit. Dyr - men tror han fikk klaget seg til en god pris på den.
At Petit gidder å ha så mange misfornøyde kunder pga. en dårlig fungerende kran skjønner jeg heller ikke. Ola må da for p..... kunne kreve såpass av fabrikanten at de leverer noe som fungerer. 5 års reklamasjonsrett som vi har her i landet kan ellers ble en vesentlig kostnad for den gode Ola er jeg redd for.  Og bare så det er klart - 5-års reklamasjonsrett er det på ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Skal det ikke gjelde må Petit altså hevde at kranen ikke er ment å vare mere enn 2 år - tør han det tro??
Jeg synes vi Speideleiere massivt skal benytte oss av reklamasjonsretten vår ved feil på denne kranen (og avhjelp av mangelen - reparasjon eller ny). Det tror jeg er det eneste som kan få orden på problemet på sikt - slik at nye Speidelkjøpere kan få noe som fungerer.

mvh

FredT
 
Speidel har jo bevist at de kan lage gode kraner. De første maskinene som kom, bl.a. min, har jo ei litt annerledes kran som ingen har hatt problemer med.
 
FredT skrev:
Samme her. Min vridde seg også fort. Fikk ny av Petit -og den hoder seg fortsatt grei. Men helt enig i at det er mer enn snodig at ikke et firma som Speidel kan lage/levere noe så enkelt som en fungerende kran. Og selvsagt KAN de et - men de gidder ikke å bry seg med det....  dårlige greier synes jeg.
Jeg har før nevnt at sønnen min i Bergen hadde samme problem, og at han også fikk ny av Petit. Det var feil - han fikk ikke ut fingeren - og har i stedet kjøpt en vellfungerende kran fra Petit. Dyr - men tror han fikk klaget seg til en god pris på den.
At Petit gidder å ha så mange misfornøyde kunder pga. en dårlig fungerende kran skjønner jeg heller ikke. Ola må da for p..... kunne kreve såpass av fabrikanten at de leverer noe som fungerer. 5 års reklamasjonsrett som vi har her i landet kan ellers ble en vesentlig kostnad for den gode Ola er jeg redd for.  Og bare så det er klart - 5-års reklamasjonsrett er det på ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Skal det ikke gjelde må Petit altså hevde at kranen ikke er ment å vare mere enn 2 år - tør han det tro??
Jeg synes vi Speideleiere massivt skal benytte oss av reklamasjonsretten vår ved feil på denne kranen (og avhjelp av mangelen - reparasjon eller ny). Det tror jeg er det eneste som kan få orden på problemet på sikt - slik at nye Speidelkjøpere kan få noe som fungerer.

mvh

FredT
Helt enig med deg, vi må bare reklamere å håpe de får orden på det. Det som irriterer meg er at petit sa at kranen var modifisert, men det stemmer ikke. Jeg kommer til å klage å sutre så lenge jeg har reklamasjon, å det synes jeg alle som har problemet skal ;D
 
gustavf skrev:
Speidel har jo bevist at de kan lage gode kraner. De første maskinene som kom, bl.a. min, har jo ei litt annerledes kran som ingen har hatt problemer med.
Enda merkeligere, hvorfor bytte bort noe som fungerer med noe som ikke fungerer, og som de ikke retter opp i??? :eek:
 
Helt enig med deg, vi må bare reklamere å håpe de får orden på det. Det som irriterer meg er at petit sa at kranen var modifisert, men det stemmer ikke. Jeg kommer til å klage å sutre så lenge jeg har reklamasjon, å det synes jeg alle som har problemet skal ;D
[/quote]

Og klage og sutre kan du etter forbrukerkjøpsloven gjøre inntil du har hatt en kran som har fungert uten feil  i 5 år. Altså - får du ny kran etter f.eks. 3 år skal også denne holde i 5 år,  og du har også 5-års reklamasjonsrett på denne.  Og slikt kan det vel egentlig gå i evig tid om ikke leverandøren på et tidspunkt klarer å  levere noe som holder reklamasjonstiden ut - slik jeg har forstått loven.
 
Tilbake
Topp