Speidel's Braumeister

Klagde på kranen på mail til petit, og ny var i posten dagen etter. Kan ikke klage på kundebehandlinga da=) Han nevnte også at Speidel har en annen, litt større krane som er bedre vist jeg ble plaget med denne nye også.( Sikkert den som var nevnt ovenfor her :) )
 
Geir åge skrev:
Klagde på kranen på mail til petit, og ny var i posten dagen etter. Kan ikke klage på kundebehandlinga da=) Han nevnte også at Speidel har en annen, litt større krane som er bedre vist jeg ble plaget med denne nye også.( Sikkert den som var nevnt ovenfor her :) )

Den andre kranen,er egentlig en krane til 200liters speidelen vistnok.. kraftig dimensjonert :)
 
Var i kontakt med Ola på Petit nå og han har fått bekreftet at min som ble bestillt 0812 blir sendt fra Tyskland denne uke...
 
Har et spørsmål til dere som bruker Speidel og kobberhette:
Speidelen blir levert med lokk.  Erstattes dette lokket med kobberhetten bare under koking, eller sitter den på under hele prosessen?
Hva er er hensikten med kobberlokket?
 

Vedlegg

  • kobberlokk.jpg
    kobberlokk.jpg
    6,3 KB · Sett: 657
Vi har ikke noe kobberlokk, men kopperhettas misjon er vel å se pen ut, samt at det er enklere å montere f.eks en slange på den til en vifte for å dra ut dampen.
 
En aldri så liten rettelse til min klage på Speidel og leveransetid. Fikk min nå fredag 20 jan,  bestillt 14 des. Det viser seg at den ankom tollpost sitt lager den 28 des og der har den vært siden! Ikke noe forsøk fra Tollpost på å gi meg beskjed- aldri opplevd maken til tregt fraktefirma. Mas om å få sendingsnr slik at du selv kan følge med er mitt tips. Nå blir det endelig brygging!!
 
FredT skrev:
Er som nevnt godt fornøyd med min 50L - grunnet enkeltheten ved å brygge med den. Null stress - bare kos.
Når det er sagt må det jo innrømmes at det korte ( det lange også tror jeg) legger visse begrensninger på mengder og vørterstyrke man kan brygge med den.  F.eks. kan jeg ikke bruke mindre enn 27 - 28 liter vann i min med kort maltrør om vannet skal holde seg over elementene ved mesking - og det MÅ det.  Jeg ønskerå brygge bare ca. 1 Corneliusfat om gangen - og finner det fornuftig å sparge med 4 - 5liter vann. Ender da opp med 27 -28 liter før kok og må koke bort ca. 8 liter (1,5 til 2timer). Bruker vanligvis 3,5 til 4,5 kg malt til en slik batch - eff% rundt 80 - 90.
Tror det er mulig å bruke opp til 6 kg. malt med det korte røret  - burde kanskje prøve det  - sparge med litt mere vann - eventuelt tilsette litt/noe spraymalt eller lignende - koke mindre - og ende opp med 2 Corneliusfat øl i stedet. Tror det må prøves ja.

FredT

Skal brygge første batchen på det korte maltrør i 50l.

Så med 5 kg malt og 27-28 liter vann vil det være muligheta for no bra pale ale?

Tom
 
Da gikk bestilling til Petit på en flunkende ny Speidel 50L, har en BB30 fra før men fant ut at den ble litt liten  ;D .
Kan nesten ikke vente til den er i hus :)  :biersmile:
 
Er det noen som har prøvd å lage 10l batcher på speidelen 20l?
 
Fredrik R skrev:
Er det noen som har prøvd å lage 10l batcher på speidelen 20l?

Må de være 10 liter?, jeg koka ned en batch så jeg satt igjen med ca 14 liter.. resulterte i en ipa på 9.3% ca
 
;D Da var Speidelen i hus å første brygging går av stabelen i kveld :)  :biersmile:
 

Vedlegg

  • IMG_0757.jpg
    1,9 MB · Sett: 708
Gratulerer - du har mye å glede deg til fremover.
Har du selv byttet (eller bestilt) spesialkran, eller er det slik de leveres standard nå om dagen?
Kranen på din ser noe bedre ut enn rukkelet som har vært levert tidlige .......

mvh

FredT
 
Tilbake
Topp