Dag skrev:StarSan er tilsatt alkohol. Jeg vet ikke om det er alkoholen, sammen med fosforsyren, som får det til å skumme, men man kan jo gjøre et forsøk med Sterkrens og sprit.
Dalaker skrev:Dag skrev:StarSan er tilsatt alkohol. Jeg vet ikke om det er alkoholen, sammen med fosforsyren, som får det til å skumme, men man kan jo gjøre et forsøk med Sterkrens og sprit.
Jeg synes det høres veldig rart ut at alkohol skal virke skummdannende i fosforsyre eller noe annet. Vil tro at det er noe annet som tilfører denne effekten. Men det er klart, det er jo bare å prøve
Dag skrev:Tusen takk , Oddvar, så fikk vi avkreftet det. Det var bare en tanke, uansett...
Nuvel, her er spec'en på StarSan, så kan man mixe i vei....
RobertO skrev:Kan man bruke StarSan uten å skylle (redskapene/utstyret som vaskes) før bruk, slik som Chemipro OXI ?
Er det riktig oppfattet av meg at StarSan brukes både til rens og desinfisering?
Oddvar Demmo skrev:Dag skrev:Tusen takk , Oddvar, så fikk vi avkreftet det. Det var bare en tanke, uansett...
Det ser ut som at det inneholder isopropanol, jeg prøvde med selvlaget etanol, jeg vet ikke om det er forskjell på skumming i disse yo akoholene.
Oddvar Demmo skrev:Dag skrev:Tusen takk , Oddvar, så fikk vi avkreftet det. Det var bare en tanke, uansett...
Det ser ut som at det inneholder isopropanol, jeg prøvde med selvlaget etanol, jeg vet ikke om det er forskjell på skumming i disse yo akoholene.
Trøndelag og heimbrent er som nordlendinger og banning, en myte, det er min erfaring etter nesten 50 år i nordland og mye tid tilbragt i trøndelag.Henrik1984 skrev:Oddvar Demmo skrev:Dag skrev:Tusen takk , Oddvar, så fikk vi avkreftet det. Det var bare en tanke, uansett...
hmm... selvlaget... fra trøndelag du eller? ;D
Det står på siden til 5Star Chemicals som lager StarSan at ting skal først rengjøres, deretter bruker man StarSan. Altså akkurat som Sterkrens. Den er dessuten næringsmiddelgodkjent, og litt av vitsen med den er at du IKKE trenger å skylle etterpå, fremdeles akkurat som med Sterkrens. Hold bøtta opp ned og la det renne godt av. Gjør dette i flere omganger slik at du får med den siste dråpen også. Det du får i deg av fosforsyre og desslike er da så lite at umerkelige ølinfeksjoner er et større problem (mengden du får i deg). Fosforsyre er dessuten brukt som ingrediens i diverse næringsmidler. 'Never fear the foam' sier Chris Knight flere ganger i videoene sine.Oddvar Demmo skrev:RobertO skrev:Kan man bruke StarSan uten å skylle (redskapene/utstyret som vaskes) før bruk, slik som Chemipro OXI ?
Er det riktig oppfattet av meg at StarSan brukes både til rens og desinfisering?
Jeg vil ikke bruke det uanset uten å skylle, forøvrig er hensikte at det både vasker og desinfiserer, to i ett.
Dag skrev:Det står på siden til 5Star Chemicals som lager StarSan at ting skal først rengjøres, deretter bruker man StarSan. Altså akkurat som Sterkrens. Den er dessuten næringsmiddelgodkjent, og litt av vitsen med den er at du IKKE trenger å skylle etterpå, fremdeles akkurat som med Sterkrens. Hold bøtta opp ned og la det renne godt av. Gjør dette i flere omganger slik at du får med den siste dråpen også. Det du får i deg av fosforsyre og desslike er da så lite at umerkelige ølinfeksjoner er et større problem (mengden du får i deg). Fosforsyre er dessuten brukt som ingrediens i diverse næringsmidler. 'Never fear the foam' sier Chris Knight flere ganger i videoene sine.
Viktste skrev:Jeg har brukt både Sterkrens og StarSan. De brukes på samme måte, en skal ikke skylle etter bruk, det er jo litt av poenget. Forskjellen på de to er at StarSan skummer som bare f*#. Det skal være bra fordi det da dekker overflater bedre og dermed er mere effektivt. Men skummet er noe herk å jobbe med - du kan f.eks se ikke ølet for bare skum når du overfører fra gjæringstank til Cornelisfat. Dermed blir fatet for fullt og det blir griseri... :rasende: Jeg likte sterkrens bedre.
Men som de sier over dammen ... "Don't fear the foam"