STC1000 begrensninger?

malm

 
Hepp!

Hører sikkert hjemme i "dumme spørsmål" kategorien, men noen som kan opplyse meg om hvilke begrensinger en STC1000 har, sånn i hvor kraftige ting den kan styre. Er vel noe med at ting (reeler...?) slites når det går mye (mye som i antall W) gjennom de og skrus av og på ofte. Ser at de skal tåle 10 Ampere så det tilsvarer vel omlag 1000W-ish?

Og utover at det nå er kommet både STC1000 Plus og STEC1009 og sikkert andre modeller, så har jeg lest et stes at det er flere typer av STC1000 også. Noen som kan bekrefte og eventuelt forklare hva forskjellene ligger i (utover at det vel finnes en 12V og er 220V versjon).

Mvh Martin
 
10 ampere er vel ca 2000w det. Men er det lite så får du stc-3000 som oppgis til 30 ampere.
En annen sak er det at disse kinadippeduttene sies ikke bør belastes med mer enn halv oppgitt verdi.
Så 1000w på 10 amp er kanskje ikke så urealistisk.
 
Takker! Og det var kanskje 5 ampere som var 1000W ja, men regner vi "kina ampere" så blir det jo riktig uansett ;)
 
Når det gjelder releer så er det ikke bare effekten (watt) som man må se på. Type belastning har også noe å si. Induktive og kapasitive belastninger er verre enn resistiv belastning. Hvis et rele tåler 10 ampere så er det resistiv last som oppgis. Dersom man henger på en motor (induktiv) er kapasiteten ofte under det halve.
 
Når det gjelder releer så er det ikke bare effekten (watt) som man må se på. Type belastning har også noe å si. Induktive og kapasitive belastninger er verre enn resistiv belastning. Hvis et rele tåler 10 ampere så er det resistiv last som oppgis. Dersom man henger på en motor (induktiv) er kapasiteten ofte under det halve.

Takker! Det var litt gresk for meg, men det er snakk om varmeelementer, så da er det vel snakk om resistiv belastning? Nærmere bestemt er det 10stk a 50W som sitter seriekoblet i hvert sitt stikk, og denne skal da styre strømforsyningen til hele rekka, om det spiller noen rolle...?

Mvh Martin
 
Hvis de faktisk er seriekoblet så vil disse få 22-23v hver, gitt at de har samme motstand. 2.17A totalt. Og et brent element vil slå ut hele kretsen.

Om stikken derimot er koblet slik du ville satt de i et vanlig 230v anlegg så er de parallellkoblet
 
Ja der ser du hva jeg vet ;) Er nok koblet som et vanlig anlegg ja, men de sitter jo på en måte i serie, så det er vel bare jeg som roter med terminologien ;)

Takk for oppklaring :D
 
STC1000 er et begrep mer enn et produkt. Svært mange produsenter lager ‘like’ enheter med forskjellige komponenter. Noen produserer enheter som også ser forskjellige ut. Alt kalles STC1000.
Dette betyr at kvaliteten vil variere (mye) uten at vi har noen mulighet for kontroll.

Pluss-utgaven er én spesiell type som kan firmware / software oppgraderes. Lenke under. Mats fra Sverige har funnet ut hvordan den fungerer og har laget forskjellige softwareutgaver som gir mye ny funksjonalitet. Den kan da eksempelvis brukes som bryggemaskin eller med to sensorer. For meg er det viktigste at den kjører ‘ramping’. Da kan du sette start og slutt temperatur + sluttid. STC’en vil da endre temperatur jevnt for deg.
Eksempel. Start temp 10 ℃. Slutt temp 20 ℃. Tid 2 uker. Etter 1 uke vil temperaturen være 15 ℃ uten programmering av flere steg.
Stc1000+
 
I ett vanlig 230V anlegg, tilsvarer 10A en effekt på 2300W (strøm * spenning). Som nevnt over, gjelder dette for resistiv last. Motorer trekker ofte opp mot 8 ganger effekten i startøyeblikket, så her er andre hensyn å ta. Om disse Kina-dippeduttene holder det de lover skal ikke jeg uttale meg om, men 500W, som du skal styre, burde de vel tåle. 500W tilsvarer litt over 2A.
 
Sist redigert:
Takk for svar! Gikk litt i glemmeboka denne tråden, men har etter hvert landet på en slags STC1000. Ser lik ut som den jeg har fra før, men ikke godt å si om det er forskjeller ute og går. Kjøpte en ekstra for å ha i bakhånd i tilfelle én ryker.

Mvh Martin
 
Tilbake
Topp