Stikkende lukt og forferdelig smak

Dere som desinfiserer med klor. Hvilket blandingsforhold bruker dere?

Har fått min første infeksjon (jeg har lagt merke til) etter 60 batcher. Det første jeg la merke til var at det ble pellicle i flaskene, deretter begynte det å smake helt forferdelig på det ølet om ble overført til fat. Infeksjonen har utvilket seg på bare 2 uker i fatet ved 5 grader, så jeg aner ikke hva slags uvesen det er som har evne til det. Det smakte helt vanlig nygjæra kølsch da den ble overført.
 
Dere som desinfiserer med klor. Hvilket blandingsforhold bruker dere?

Har fått min første infeksjon (jeg har lagt merke til) etter 60 batcher. Det første jeg la merke til var at det ble pellicle i flaskene, deretter begynte det å smake helt forferdelig på det ølet om ble overført til fat. Infeksjonen har utvilket seg på bare 2 uker i fatet ved 5 grader, så jeg aner ikke hva slags uvesen det er som har evne til det. Det smakte helt vanlig nygjæra kølsch da den ble overført.

Kondolerer tapet ditt. Vondt når sånt skjer. Selv bruker jeg 5 ml klorin per liter vann. Det viktigste er likevel at du vasker godt først. Demonter alt av kraner, ventiler, pakninger og heverter og vask det skikkelig. Sjekk deretter plastikkdeler og bøtter for riper, og kast det som har tydelige skader. Deretter kan du begynne å tenke på klorin. Lykke til!
 
Kondolerer tapet ditt. Vondt når sånt skjer. Selv bruker jeg 5 ml klorin per liter vann. Det viktigste er likevel at du vasker godt først. Demonter alt av kraner, ventiler, pakninger og heverter og vask det skikkelig. Sjekk deretter plastikkdeler og bøtter for riper, og kast det som har tydelige skader. Deretter kan du begynne å tenke på klorin. Lykke til!

Takk for det! Selv om det er kjipt å måtte kaste øl syns jeg det er litt interessant, og jeg får muligheten til å skjerpe inn rutiner med vasking.

Hvordan anbefaler du at jeg får frem med fatet? Rustfritt stål og klor er vel ikke så bra. Jeg får jo heller ikke vaska skikkelig inni stigerøret, så trenger vel noe kraftige greier. Kaustisk soda?
 
For stigerøret, varmt vann gjennom det fra krana, med litt trykk. Og så starsan. Er ikke starsan-beholderen stor nok til å få plass til hele stigerøret så snur du det etter noen minutter så begge ender (til sammen hele røret) får sett litt action. Helst også bruke en piperenser-børste av typen du får med blichmann-kjeler for stigerøret.
 
Takk for det! Selv om det er kjipt å måtte kaste øl syns jeg det er litt interessant, og jeg får muligheten til å skjerpe inn rutiner med vasking.

Hvordan anbefaler du at jeg får frem med fatet? Rustfritt stål og klor er vel ikke så bra. Jeg får jo heller ikke vaska skikkelig inni stigerøret, så trenger vel noe kraftige greier. Kaustisk soda?

Når jeg har hatt øl med brettanomyces eller bakterier på et fat så pleier jeg å ta en ekstra grundig vask. Jeg demonterer begge koblingene, tar ut stigrøret og tar av O-ringene på lokk og koblinger.

- Fatet og delene bør fuktes godt med litt PBW-vann eller lignende.

- Jeg går over med drillbørste, en slik en: http://www.ebay.com/itm/Carboy-Corn...ttachment-HomeBrew-Beer-brewing-/272215955465

- Slangebørste gjennom stigrøret: http://www.ebay.com/itm/10-Nylon-Cl...hash=item28376c8924:m:mfokfzhvuCC6GsquG2WRNQA

- Tannbørste på koblinger og sikkerhetsventilen i lokket.

Målet med disse første stegene er å få løsnet på eventuelle avleiringer og størknede rester før jeg overlater resten av jobben til PBW/kaustisk soda.
Alt sammen går oppi fatet fylt med PBW (eventuelt kaustisk soda, gjør definitivt jobben det og) og varmt vann helt opp til kanten. Dette kan gjerne stå over natta. Dagen etter helles det ut, dette kan med fordel gjøres med en hevert, så det er lurt å sette det i nærheten av et sluk før du fyller det opp. Fulle fat som er åpne er et slit å håndtere!

Til sist skyller jeg alt godt og lager 1 liter iodophor-løsning (eventuelt starsan-løsning) oppi fatet, før jeg forsegler det med trykk og rister det. Det er hellet ikke veldig dumt å tappe ut en liten skvett gjennom utgangen for å fylle stigrør og kobling med løsningen.


Den overnevnte prosedyren er som sagt bare noe jeg gjør når jeg vet at det er "risikable" ting i fatet eller som en periodisk vask etter en del bruk. Til vanlig gjør jeg omtrent det samme, bare uten å demontere alt. Forøvrig tror jeg det skal gå fint med klorin i fatet så lenge du ikke lar det stå alt for lenge. 10-15 minutter bør holde, og jeg mener å ha lest flere steder at mange gjør dette med stål uten problemer.

EDIT: Som en liten tilføyelse; det er også greit å gå over O-ringene med såkalt "keg lube" når du først er i gang. Godt vedlikeholdte (eller nye) O-ringer har færre sprekker ting kan bo i!
 
Sist redigert:
Nye gjærkar. Vasket bryggeriet, samt kranen med Kausisk Soda. Kjørte flere liter kokende vørter gjennom kranen før nedkjøling og tapping. Samme resultat på ølet. Ikke bra. Fuselsmak og ekkel stikkende lukt. Neste tiltak er ny krane til beer brew 60. Eneste kontaktpunktet vørteren har fra bryggeriet og ned i gjærkaret. Flere tips?
 
Dette er jo veldig rart. Helt sikkert ikke dumt å skifte ut krana. Har du noen røreskje eller lignende som kommer i kontakt med kald vørter? Hvordan oksygenerer du vørteren? Hvor kommer ingrediensene dine fra? Lukter og smaker vørteren fint før gjæring? For å dekke alt, kan du dele oppskriften du følger?
 
Dette er jo veldig rart. Helt sikkert ikke dumt å skifte ut krana. Har du noen røreskje eller lignende som kommer i kontakt med kald vørter? Hvordan oksygenerer du vørteren? Hvor kommer ingrediensene dine fra? Lukter og smaker vørteren fint før gjæring? For å dekke alt, kan du dele oppskriften du følger?

Vi rører ikke med noe etter kokinga at kokinga er ferdig. Tar temp med temp-måler som er desinfisert med Sterkrens2. Vi heller vørteren i gjærkaret med litt avstand for å få inn oksygen, samt rister godt etterpå. Ingrediensene er kjøpt hos Brewshop i Trondheim. Ferdig pakker. Har også prøvd hos andre leverandører. Vi har prøvd forskjellig typer/pakker. Pale Ale, Saison, Belgisk trippel, Newcastle Brown Ale. Vi har brygget Pale Ale før og ikke hatt noe problemer. Vørteren smaker og lukter godt før gjæring. Det fæle lukta og smaken kommer først etter 3-4 dager med gjæring. Etter stormgjæringa.

Oppskrift:
https://www.midtbrygg.no/users/midtbrygg_mystore_no/Image/olpakker/Pale_ale_Cascade.pdf
 
Vi rører ikke med noe etter kokinga at kokinga er ferdig. Tar temp med temp-måler som er desinfisert med Sterkrens2. Vi heller vørteren i gjærkaret med litt avstand for å få inn oksygen, samt rister godt etterpå. Ingrediensene er kjøpt hos Brewshop i Trondheim. Ferdig pakker. Har også prøvd hos andre leverandører. Vi har prøvd forskjellig typer/pakker. Pale Ale, Saison, Belgisk trippel, Newcastle Brown Ale. Vi har brygget Pale Ale før og ikke hatt noe problemer. Vørteren smaker og lukter godt før gjæring. Det fæle lukta og smaken kommer først etter 3-4 dager med gjæring. Etter stormgjæringa.

Oppskrift:
https://www.midtbrygg.no/users/midtbrygg_mystore_no/Image/olpakker/Pale_ale_Cascade.pdf
3-4 dager ut i gjæringa. Etter stormgjæring.

Dette høres fortsatt ut som en infeksjon, en heftig en og. Jeg handler masse fra Brewshop selv og vet at ingrediensene der er av god kvalitet. Skal faktisk dit i dag!
Spørsmålet er da fortsatt: Hva er kilden til infeksjonen? Vi kan anta at vørteren din er steril etter 60 minutters kok.
  • Hva slags kjøler har du? Kan denne være kilden til infeksjonen?
  • Brygger du kanskje i en fuktig kjeller med mugg? Luft kan bære på mye rart.
  • Hvordan tilsetter du gjæren? Rehydrerer du gjæren først eller tilsetter du den tørr?
Nå bare hiver jeg ut ideer!
 
Kraftig infeksjon ja hvis det merkes så tidlig.

Neste gang så kan dere, i tillegg til å ta videre grep, sanitere f.eks et norgesglass, og ta ut vørter i dette FØR dere avslutter koking og kjøler går oppi, ikke ha oppi gjær og se hvis det blir noe aktivitet i det glasset.
 
Dette høres fortsatt ut som en infeksjon, en heftig en og. Jeg handler masse fra Brewshop selv og vet at ingrediensene der er av god kvalitet. Skal faktisk dit i dag!
Spørsmålet er da fortsatt: Hva er kilden til infeksjonen? Vi kan anta at vørteren din er steril etter 60 minutters kok.
  • Hva slags kjøler har du? Kan denne være kilden til infeksjonen?
  • Brygger du kanskje i en fuktig kjeller med mugg? Luft kan bære på mye rart.
  • Hvordan tilsetter du gjæren? Rehydrerer du gjæren først eller tilsetter du den tørr?
Nå bare hiver jeg ut ideer!

- Vi har kjøler som fulgte med Beer Brew 60. Vi desinfiserte kjøleren før vi satte den opp i bryggeriet 15 min før kokeslutt.
- Ikke noe fuktig kjeller nei.
- Vi har både forsøkt tørr og rehydrert. Samme resultat.
 
Kraftig infeksjon ja hvis det merkes så tidlig.

Neste gang så kan dere, i tillegg til å ta videre grep, sanitere f.eks et norgesglass, og ta ut vørter i dette FØR dere avslutter koking og kjøler går oppi, ikke ha oppi gjær og se hvis det blir noe aktivitet i det glasset.

Infeksjonen må være kraftig ja. Er ikke noe som kommer snikende. Jeg lukta hver dag etter gjæringsstart og på dag 1 og 2 når gjæra lå på toppen lukta det bare god gjær. På dag 3 har gjæra sunket ned og da kjente jeg lukta med en gang. Tok en smaksprøve og fuselsmaken var tydelig. på dag 5 nå i dag er den bare kraftigere. Smaker ikke øl og all humlearoma og smak er helt borte/fraværende.

Ja vi kan prøve et norgesglass.
 
@Kenneth Hårstad , har du prøvd fersk gjær og gjærstarter? I tilfelle, har du kjent samme lukt/smak i ølet fra gjærstarteren når denne er ferdig?

Nei ikke forsøkt fersk gjær og gjærstarter. Vi har alltid brukt tørrgjær rett i karet i 2 år på 10-12 batcher uten problemer. Nye typer øl/oppskrifter nesten hver gang. Mørkt og lyst, Undergjæra og overgjæra. Null problem.
 
Flere på facebook-gruppa: For oss som brygger selv mistenker at gjærtemperaturen er for høy. Kan ikke forstå dette siden vi alltid har hatt 20 grader i rommet der vi har oppbevart gjærkarene. Vi har brygget i 2 år uten problemer. Var etter påske at problemene dukket opp.
 
Hvor brygger dere? det er f.eks ikke full gjennomtrekk gjennom rommet når dere heller oppi vørteren til gjæringskar? er det riktig blandingsforhold på sterkrens2? Hvor lenge lar dere den virke? Skyller dere den ut etterpå? Dekker dere til under kjøling?

Kok krana på BBen i ti minutter, hvis det lar seg gjøre, eller bare skift den som du sier. Du får ordentlige kraner på BT, men du trenger nippel og låsemuttere, eller kjøpe en ferdig med gjennomføring på bryggesjappe.
 
Flere på facebook-gruppa: For oss som brygger selv mistenker at gjærtemperaturen er for høy. Kan ikke forstå dette siden vi alltid har hatt 20 grader i rommet der vi har oppbevart gjærkarene. Vi har brygget i 2 år uten problemer. Var etter påske at problemene dukket opp.

Fusel er jo tegn på for høy gjæringstemperatur. Og «stikkende» kan være at du får et lite magadrag med co2 hvis du bare åpner lokket og lukter. Men du sier at det smaker helt jævlig..og at problemene oppstod ved påske.

Men 20 grader i selve rommet er i de fleste tilfeller for varmt. Hva er temperaturen ved pitch?
 
Hvor brygger dere? det er f.eks ikke full gjennomtrekk gjennom rommet når dere heller oppi vørteren til gjæringskar? er det riktig blandingsforhold på sterkrens2? Hvor lenge lar dere den virke? Skyller dere den ut etterpå? Dekker dere til under kjøling?

Kok krana på BBen i ti minutter, hvis det lar seg gjøre, eller bare skift den som du sier. Du får ordentlige kraner på BT, men du trenger nippel og låsemuttere, eller kjøpe en ferdig med gjennomføring på bryggesjappe.

Vi brygger på et kjøkken som ikke blir brukt mye. Vi har ikke ful gjennomtrekk når vi heller oppi vørteren nei. Blandingsforholdet på sterkerens2 har vi ikke vært så nøye med nei. Må innrømme det. Har vi for svak/sterk blanding? Det lukter ganske kraftig av sterkrens2. Vi lar den ikke virke veldig lenge. Skyller ikke ut. Bare tømmer gjærkarene. Har ikke dekt til under kjøling.
 
Tilbake
Topp