Takk for det! Selv om det er kjipt å måtte kaste øl syns jeg det er litt interessant, og jeg får muligheten til å skjerpe inn rutiner med vasking.
Hvordan anbefaler du at jeg får frem med fatet? Rustfritt stål og klor er vel ikke så bra. Jeg får jo heller ikke vaska skikkelig inni stigerøret, så trenger vel noe kraftige greier. Kaustisk soda?
Når jeg har hatt øl med brettanomyces eller bakterier på et fat så pleier jeg å ta en ekstra grundig vask. Jeg demonterer begge koblingene, tar ut stigrøret og tar av O-ringene på lokk og koblinger.
- Fatet og delene bør fuktes godt med litt PBW-vann eller lignende.
- Jeg går over med drillbørste, en slik en:
http://www.ebay.com/itm/Carboy-Corn...ttachment-HomeBrew-Beer-brewing-/272215955465
- Slangebørste gjennom stigrøret:
http://www.ebay.com/itm/10-Nylon-Cl...hash=item28376c8924:m:mfokfzhvuCC6GsquG2WRNQA
- Tannbørste på koblinger og sikkerhetsventilen i lokket.
Målet med disse første stegene er å få løsnet på eventuelle avleiringer og størknede rester før jeg overlater resten av jobben til PBW/kaustisk soda.
Alt sammen går oppi fatet fylt med PBW (eventuelt kaustisk soda, gjør definitivt jobben det og) og varmt vann helt opp til kanten. Dette kan gjerne stå over natta. Dagen etter helles det ut, dette kan med fordel gjøres med en hevert, så det er lurt å sette det i nærheten av et sluk før du fyller det opp. Fulle fat som er åpne er et slit å håndtere!
Til sist skyller jeg alt godt og lager 1 liter iodophor-løsning (eventuelt starsan-løsning) oppi fatet, før jeg forsegler det med trykk og rister det. Det er hellet ikke veldig dumt å tappe ut en liten skvett gjennom utgangen for å fylle stigrør og kobling med løsningen.
Den overnevnte prosedyren er som sagt bare noe jeg gjør når jeg vet at det er "risikable" ting i fatet eller som en periodisk vask etter en del bruk. Til vanlig gjør jeg omtrent det samme, bare uten å demontere alt. Forøvrig tror jeg det skal gå fint med klorin i fatet så lenge du ikke lar det stå alt for lenge. 10-15 minutter bør holde, og jeg mener å ha lest flere steder at mange gjør dette med stål uten problemer.
EDIT: Som en liten tilføyelse; det er også greit å gå over O-ringene med såkalt "keg lube" når du først er i gang. Godt vedlikeholdte (eller nye) O-ringer har færre sprekker ting kan bo i!