Stikkende lukt og forferdelig smak

Da snakker vi vel i såfall om rent oksygen fra tank i store mengder over lang tid, da?

Faktisk ikke over lang tid, bare en tilsetting ved pitch. Men mye. Jeg vet man bare kan mette så og så mye, men likevel, det skjedde. Ren oksygen med 0.5 micron stein. APAene og en eller to britiske ble fryktelig tynne. merkbar forskjell var størst i de britiske da de gjerne skal ha litt kropp.
 
@Miguel er nok inne på noe med gjæringstemperatur. Én årsak til fusel som ikke står nevnt, en jeg har blitt berørt av selv, er for dårlig oksygenering av vørteren. Spesielt sterkere øl er utsatt for dette. Midtbrygg Pale Ale er jo helt klart ikke et sterkt øl, men det skader ikke å oksygenere litt ekstra. Så vidt jeg vet er oksygenering noe man ikke kan tape på; Finnes ikke noe som heter over-oksygenering før gjæring.

Du kan helt klart bruke for mye oksygen. Ved siden av det @Miguel nevner, er det en viktig årsak til fusel. Se "Yeast", s. 105. Både for mye og for lite er ille, faktisk. Det skal ikke fantastiske mengder til.
 
Veksten blir for stor og rask så man kan ende opp med fusel, som vel er den største jævelskapen med overoksygenering, siden man omtrent ikke blir kvitt det igjen, og generelt en del andre «vanlige» biprodukter man ikke ønsker i et øl. Mens esterne man ønsker kan bli mindre, av en årsak jeg ikke husker helt 100% nå, mer enn det jeg skrev i forrige innlegget. Men det er iallefall pga tilgangen til rikelige mengder oksygen. Brew Strong hadde en episode for en stund siden som tok for seg dette..
Som regel blir disse biproduktene ryddet opp av gjæren igjen. Men det kan bli en uryddig fermentering med potensiale til at noen disse biproduktene blir værende igjen i ølet med en høyere enn ønskelig konsentrasjon.
 
Interessant, aldri merket noen negative effekter selv, selv etter å ha gått fra oksygentanken påskrudd i mange minutter. Min kopi av Yeast er dessverre på utlån nå, og skal ikke skryte på meg å huske side 105 spesielt godt. Poenget mitt står likevel; Man kan riste dunken til armene detter av, du vil ikke klare å overstige 8 ppm i vørteren uten å bruke rent oksygen. 8 ppm er helt innafor, til og med for sterke øl.
 
Interessant, aldri merket noen negative effekter selv, selv etter å ha gått fra oksygentanken påskrudd i mange minutter. Min kopi av Yeast er dessverre på utlån nå, og skal ikke skryte på meg å huske side 105 spesielt godt. Poenget mitt står likevel; Man kan riste dunken til armene detter av, du vil ikke klare å overstige 8 ppm i vørteren uten å bruke rent oksygen. 8 ppm er helt innafor, til og med for sterke øl.

Ja uten bruk av rent oksygen så vil man aldri havne i faresonen mtp overoksygenering.

Hvis du ikke har gjort det, så brygg det samme ølet om og om igjen, og så på siste blåser du på med mye mer oksygen. Eller splitter.
 
Veksten blir for stor og rask så man kan ende opp med fusel, som vel er den største jævelskapen med overoksygenering, siden man omtrent ikke blir kvitt det igjen, og generelt en del andre «vanlige» biprodukter man ikke ønsker i et øl. Mens esterne man ønsker kan bli mindre, av en årsak jeg ikke husker helt 100% nå, mer enn det jeg skrev i forrige innlegget. Men det er iallefall pga tilgangen til rikelige mengder oksygen. Brew Strong hadde en episode for en stund siden som tok for seg dette..
Som regel blir disse biproduktene ryddet opp av gjæren igjen. Men det kan bli en uryddig fermentering med potensiale til at noen disse biproduktene blir værende igjen i ølet med en høyere enn ønskelig konsentrasjon.

Kan underskrive på at fuselen ikke blir borte:(. Gjæren tar noe i opprydningsfasen, og omdanner det til estere, men som Fix sier i Principles of Brewing Science: "This is a minor path". Det blir plenty igjen til å ødelegge opplevelsen av ølet. Jeg kjørte nettopp en runde med opprensing i kjelleren. Da røyk det et par kasser med øl som jeg hadde gjemt i håp om at tiden skulle hele alle fusel-sår. Ei så.
 
Interessant, aldri merket noen negative effekter selv, selv etter å ha gått fra oksygentanken påskrudd i mange minutter. Min kopi av Yeast er dessverre på utlån nå, og skal ikke skryte på meg å huske side 105 spesielt godt. Poenget mitt står likevel; Man kan riste dunken til armene detter av, du vil ikke klare å overstige 8 ppm i vørteren uten å bruke rent oksygen. 8 ppm er helt innafor, til og med for sterke øl.

Nei, det eneste du kan riste på deg, er prolaps og brokk:p. 8 ppm er vel i underkant for sterke øl.

S. 105 har en tabell med oversikt over konsekvensene av å øke diverse faktorer, deriblant "aeration". Esterproduksjonen går ned, som @Miguel sier, og fuselproduksjonen går opp.

Lar du steinen ligge der og bruse, vil vel det meste bare forsvinne rett opp, og ut av vørteren.
 
Men jeg vil også si at 8PPM er for lite på sterke øl med mindre du bruker veldig mye gjær. I et så (1.090+) sterkt øl så er de 8PPMene brukt opp ila noen få timer. Men hvis du kompenserer med mer gjær så får du mindre cellevekst som igjen fører til mindre estere. Så hvis du f.eks har et øl med 002 og høy OG, så vil du få et bedre forventet resultat med mer o2 tilsatt ved flere stadier, enn å kompensere med mer gjær, smaksmessig, for da får du fortsatt en sunn gjæring men også større esterpreg enn med massiv overpitch, som fører til færre estere da en overpitch ikke fører til like mye cellevekst.

Trub spiller også inn da det inneholder umettede fettsyrer. Jo mer trub desto mindre oksygen trenger du da gjæren vil bruke umettede fettsyrer til å bygge cellemembraner, uten tilgang til disse fettsyrene så trenger den mer oksygen. men samtidig så (synes jeg selv at) trub gir et urenere preg på ølet.
 
Kan underskrive på at fuselen ikke blir borte:(. Gjæren tar noe i opprydningsfasen, og omdanner det til estere, men som Fix sier i Principles of Brewing Science: "This is a minor path". Det blir plenty igjen til å ødelegge opplevelsen av ølet. Jeg kjørte nettopp en runde med opprensing i kjelleren. Da røyk det et par kasser med øl som jeg hadde gjemt i håp om at tiden skulle hele alle fusel-sår. Ei så.

Kan skåle for den der. Har noen fuselbomber selv fra de mørke tidene før jeg begynte med rent oksygen. Hadde aldri noe problem før jeg begynte med lagere og ales over 1,090. Doppelbocken min oksygenerer jeg faktisk to ganger, én gang før pitch og én gang etter 6-9 timer. Den er på ca 1,090 og gjæres på 8°C. Smaker som honningmelk fra brystet til en engel!
 
Kan skåle for den der. Har noen fuselbomber selv fra de mørke tidene før jeg begynte med rent oksygen. Hadde aldri noe problem før jeg begynte med lagere og ales over 1,090. Doppelbocken min oksygenerer jeg faktisk to ganger, én gang før pitch og én gang etter 6-9 timer. Den er på ca 1,090 og gjæres på 8°C. Smaker som honningmelk fra brystet til en engel!

Du beveger deg i litt høyere sfærer enn meg - både når det gjelder OG og på det åndelige området:D.

Engler er forøvrig mannlige vesener, så vidt jeg vet ...
 
Du beveger deg i litt høyere sfærer enn meg - både når det gjelder OG og på det åndelige området:D.

Engler er forøvrig mannlige vesener, så vidt jeg vet ...

Må innrømme at jeg er lite innført i mytologien, så det kan godt være du har rett! Jeg nevte doppelbocken min som en apropos rett etter å ha konsumert to flasker av den, og den har en tendens til å gjøre meg... poetisk?
 
Tilbake
Topp