Størrelse og form på magnetrører

Hvor stor bør rørepinnen være? BryggSelv (og sikkert flere) har rørepinner med og uten magebelte og som pinner og ovaler. Hvilke form fugerer best til starter? Jeg setter vanligvis 2L startere.

Jeg Har til nå brukt James Bond - metoden (Shaked, not stired) men har bygget magnetrører og tenkte å kjøpe en 3L kolbe. Men hva slags rørepinne gir best resultat?
 
Hvor stor bør rørepinnen være? BryggSelv (og sikkert flere) har rørepinner med og uten magebelte og som pinner og ovaler. Hvilke form fugerer best til starter? Jeg setter vanligvis 2L startere.

Jeg Har til nå brukt James Bond - metoden (Shaked, not stired) men har bygget magnetrører og tenkte å kjøpe en 3L kolbe. Men hva slags rørepinne gir best resultat?
Lengden på rørepinnen bør korrespondere med avstanden mellom magnetene på røreren. Har du brukt små runde magneter, betyr det at rørepinnen bør være like lang som avstanden fra sentrum til sentrum.
 
Jeg har brukt tannhjulmagnet på min hjemmelagde rører. Det funket fjell. Det funker ikke like bra på den nye røreren min, som er basert på en pc-vifte og neodym-magneter.
 
Jeg er skuffet over mangelen på ungodmsskolehumor og penis-vitser i denne tråden, trådtittelen tatt i betraktning : (
 
De som er ovale (tykkere på midten) vil ikke bråke så mye i kolben når de snurrer.
Min erfaring er at de er vanskeligere å få til å snurre uten å hoppe av enn de 'vanlige'. Men det kan også bare hende at ikke er flink nok til å bygge magnetrører..


Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Hvis man skaffer seg en stor og tykk oval så vil denne kunne lage en større whirlpool enn en tilsvarende lang "pinne" før den hopper av. Har for kort tid siden testet flere ovale mot en kort og en lang "pinne", de ovale hadde størst effekt, uansett størrelse på kolben, og de bråker laaaaangt mindre enn de pinnene.
 
Hvor stor bør rørepinnen være? BryggSelv (og sikkert flere) har rørepinner med og uten magebelte og som pinner og ovaler. Hvilke form fugerer best til starter? Jeg setter vanligvis 2L startere.

Jeg Har til nå brukt James Bond - metoden (Shaked, not stired) men har bygget magnetrører og tenkte å kjøpe en 3L kolbe. Men hva slags rørepinne gir best resultat?

Nå svarer jeg ikke på spørsmålet ditt, men kommer med et råd du ikke har bedt om ( - dette bare sagt for å spare noen bryet med å påpeke det):

Kjøp en 5-literskolbe, så er risikoen for at du får problemer med at det gjærer over, mindre - og så kan du lage 3 liter om du skulle komme på at det noen ganger er lurt, hvilket du antakelig kommer til å gjøre. Eneste ulempen jeg kommer på, er at 5-litern kan være vanskelig å få plassert i det vanlige kjøleskapet ditt (= umulig).
 
Kjøpte et sånn sett med magneter på ebay.
Fant ut at den nest største gav mest snurr på greiene.
Det hjelper deg nok ikke så mye. Men det som er viktig er størrelsen på flaska di, styrken på motoren og magneten på den andre siden.... osv. osv....
Så jeg kan anbefale et sett med forskjellige størrelser, så kan du teste hva som virker best for ditt oppsett.
Fant ut at den ovale typen virket best.
Min snurrer er lagd med en liten CPU vifte med dobbel harddiskmagnet limt på.
Også har jeg fjernet bladene på vifta da de ikke har noen fuksjon i denne sammenheng.
Funker fint på min lille flaske...
 
Tilbake
Topp