1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Størrelse på lokk og falskbunn

En tråd i 'Brewcrafter / Bratberg kompaktbryggeri' startet av JEG, 17 Jul 2017.

1. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Moderator

Er på ferie, og kom over et lokk jeg vil kjøpe og bruke på min Bratberger. Mener å huske at lokket er 30 cm. Noen som gidder å bekrefte?

Tenker også å bestille falskbunn fra ebay eller ali. Noen som vet hvilken størrelse som passer?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

#1 JEG, 17 Jul 2017
    Sist redigert: 18 Jul 2017
  2. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Drar opp igjen denne tråden da jeg har begynt å leke med tanken om å sette inn falskbunn i min bratberger.
    Noen som har gjort dette? Eventuelt som har indre diameter kjapt tilgjengelig?

3. KriHart

KriHart
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lefler med denne tanken selv. Mener bestemt å huske at indre diameter er 34 cm, men har det ikke foran meg nå. Har selv vurdert en enkel løsning - kjøpe damprist som passer godt nko, kappe av pinnen i midten og legge den i bunnen. Men da tenker jeg åpenbart å bruke meskepose i tillegg, vet ikke om det var din plan.

4. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Håpet var å slippe meskepose slik at bryggeren bare er som et meskekar og kjøpe meg en separat kokekjele i tillegg.

5. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Målte i går og diameteren på min er 29,5-29,8
    Svært upraktisk størrelse da de aller fleste falskbunnene leveres i 10 og 12"

i tillegg kommer "hempene" til som maltrøret hektes på, vet ikke hvor lett det er å få tredd noe forbi de

6. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det gjør ikke noe om falskbunnen ikke kommer HELT ut på kanten av bunnen.
    Jeg kjører en 12" (30,5 cm) i bunnen på en kjele med 36 cm diameter (selve bunnen er vel LITT mindre enn 36 cm).
    Se bilde i denne posten: Skylling og forbedring

7. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Godt å vite! Trodde at falskbunnen burde gå tilnærmet kant i kant med kjelen. Da kanskje jeg bestiller en 10" allikevel

8. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den må vel bue nedover da, falskbunnen, slik at den treffer/hviler mot bunn av kjelen. En blichmann bunn er vel avhengig av å gå helt til grytekanten, det er vel SS Brewtech bunnene også?

9. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, min falskbunn er buet, som en tallerken snudd på hodet.
    En flat falskbunn vil nok ikke virke i en kjele som ikke er tilpasset.

10. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har ein flat blichmann bunn i ein 98 liter bryggselv kjele. Den har ca 2mm klaring ut i kanten. Bruker ein 12 mm silikon slange som pakning under bunne
    Denne løsnings funger meget bra.
    Hadde den andre typen før.

Sent from my iPhone using Tapatalk

LarsUlv og Ekornskurken liker dette.

Del denne siden