Størrelse på lokk og falskbunn

JEG

Moderator
Er på ferie, og kom over et lokk jeg vil kjøpe og bruke på min Bratberger. Mener å huske at lokket er 30 cm. Noen som gidder å bekrefte?

Tenker også å bestille falskbunn fra ebay eller ali. Noen som vet hvilken størrelse som passer?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Sist redigert:
Drar opp igjen denne tråden da jeg har begynt å leke med tanken om å sette inn falskbunn i min bratberger.
Noen som har gjort dette? Eventuelt som har indre diameter kjapt tilgjengelig?
 
Lefler med denne tanken selv. Mener bestemt å huske at indre diameter er 34 cm, men har det ikke foran meg nå. Har selv vurdert en enkel løsning - kjøpe damprist som passer godt nko, kappe av pinnen i midten og legge den i bunnen. Men da tenker jeg åpenbart å bruke meskepose i tillegg, vet ikke om det var din plan.
 
Håpet var å slippe meskepose slik at bryggeren bare er som et meskekar og kjøpe meg en separat kokekjele i tillegg.
 
Målte i går og diameteren på min er 29,5-29,8
Svært upraktisk størrelse da de aller fleste falskbunnene leveres i 10 og 12"

i tillegg kommer "hempene" til som maltrøret hektes på, vet ikke hvor lett det er å få tredd noe forbi de
 
Målte i går og diameteren på min er 29,5-29,8
Svært upraktisk størrelse da de aller fleste falskbunnene leveres i 10 og 12"

i tillegg kommer "hempene" til som maltrøret hektes på, vet ikke hvor lett det er å få tredd noe forbi de
Det gjør ikke noe om falskbunnen ikke kommer HELT ut på kanten av bunnen.
Jeg kjører en 12" (30,5 cm) i bunnen på en kjele med 36 cm diameter (selve bunnen er vel LITT mindre enn 36 cm).
Se bilde i denne posten: Skylling og forbedring
 
Det gjør ikke noe om falskbunnen ikke kommer HELT ut på kanten av bunnen.
Jeg kjører en 12" (30,5 cm) i bunnen på en kjele med 36 cm diameter (selve bunnen er vel LITT mindre enn 36 cm).
Se bilde i denne posten: Skylling og forbedring

Godt å vite! Trodde at falskbunnen burde gå tilnærmet kant i kant med kjelen. Da kanskje jeg bestiller en 10" allikevel
 
Den må vel bue nedover da, falskbunnen, slik at den treffer/hviler mot bunn av kjelen. En blichmann bunn er vel avhengig av å gå helt til grytekanten, det er vel SS Brewtech bunnene også?
 
Den må vel bue nedover da, falskbunnen, slik at den treffer/hviler mot bunn av kjelen. En blichmann bunn er vel avhengig av å gå helt til grytekanten, det er vel SS Brewtech bunnene også?
Ja, min falskbunn er buet, som en tallerken snudd på hodet.
En flat falskbunn vil nok ikke virke i en kjele som ikke er tilpasset.
 
Ja, min falskbunn er buet, som en tallerken snudd på hodet.
En flat falskbunn vil nok ikke virke i en kjele som ikke er tilpasset.

Har ein flat blichmann bunn i ein 98 liter bryggselv kjele. Den har ca 2mm klaring ut i kanten. Bruker ein 12 mm silikon slange som pakning under bunne
Denne løsnings funger meget bra.
Hadde den andre typen før.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp