Sukker tilsetningen...Lage selv eller kjøpe sukkerbiter?

ADale

Norbrygg-medlem
Dette er jo kritisk fase. I bruksanvisningen min står det at jeg skal tilsette 5 gram sukker per liter, som er blandet ut i vann (hva ellers??), kokt opp og kjølet ned. Det står ikke hvor mye jeg skal tilsette.

Hva mener de? Skal jeg lage en løsning med konsentrasjon 5g/liter ved å varme opp og kjøle ned? Men hvor mye av dette skal jeg tilsette på flasken?

5 gram sukker per liter med øl. Lag ein sukker lake på 2-3 desiliter.

Korleis skal du få det frå gjæringskaret til flaskene. ?

frå min HTC "smart-tellefon "

Sist redigert:
Det er definitvt best å lage sukkerlake selv. Den kokes og da vet du at alt av potensielle basselusker er fraværende... I tillegg så er det mye mer fleksibelt med tanke på å få tilsatt nøyaktig den sukkermengden du selv ønsker til de ulike bryggene.

Det finnes gode kalkulatorer på nett for å regne ut hvor mye sukker du trenger til en batch med øl, avhengig av type øl, som f. eks denne:

http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

når jeg flasker en hel batch lager jeg sukkerlake. Tapper ølet over i kar med kran blander inn sukkerlake og evt ny gjær. Så tar jeg det derfra. Fungerer fint. Når jeg tapper på fat får jeg alltid noen liter til overs. Disse flasker jeg og da med sukkerbiter. Regner 2 gram sukker pr bit. Det har blitt noen slike sukkerbitflasker etterhvert. Har ikke vært plaget av infeksjoner når jeg gjør dette slik. Sukkerbiter eller sukkerlake begge deler fungerer fint.
Bårdd

hmmm.Lurer fortsatt på hvordan jeg gjør dette i praksis. Med kalkulatoren over regnet jeg ut at jeg trenger ca 120 gram sukker. Hvor mye vann skal jeg da blande dette med? 2-3 dl er sagt, men hvordan vet jeg hva jeg skal bruke. Det må da være en liten forskjell avhengig av om jeg bryger 25 liter eller 50 liter? Leste også at jeg bør bruke dextrose. Får jeg kjøpt dette sukkeret på supermarked eller bør jeg kjøpe på ølbutikken?

Og skal jeg tilsette denne laken i gjæringsdunken eller i den dunken jeg stikker over? Har jeg 50 liter, regner jeg med at jeg fordeler laken i de to dunkene.

hmmm.Lurer fortsatt på hvordan jeg gjør dette i praksis. Med kalkulatoren over regnet jeg ut at jeg trenger ca 120 gram sukker. Hvor mye vann skal jeg da blande dette med? 2-3 dl er sagt, men hvordan vet jeg hva jeg skal bruke. Det må da være en liten forskjell avhengig av om jeg bryger 25 liter eller 50 liter? Leste også at jeg bør bruke dextrose. Får jeg kjøpt dette sukkeret på supermarked eller bør jeg kjøpe på ølbutikken?

Og skal jeg tilsette denne laken i gjæringsdunken eller i den dunken jeg stikker over? Har jeg 50 liter, regner jeg med at jeg fordeler laken i de to dunkene.

Dersom du brygger 50 liter sier kalkulatoren at du også må bruke en del mer sukker, sammenlignet med en mindre batch. Da ville jeg økt vannmengden også. Jeg bruker 3 dl vann til mine brygg. Da flasker jeg ca. 14-18 liter og bruker stort sett rundt 100 gram sukker, pluss / minus, avhengig av øltype. Skal du doble sukkermengden bør du nok bruke noen dl ekstra med vann for at ikke laken skal bli for tykk. Da kan det bli vanskeligere å få blandet den godt nok ut. Du kan fint bruke vanlig hvitt sukker / farin til karbonering. Det gjærer helt ut og påvirker ikke smaken.

ok, tilsetter du hele laken til karet, eller tilsetter du litt for en og en flaske?

Vanlig å ha laken i det karet du tapper øl over på før du flasker. Pass på å røre litt forsiktig rundt om du lar den stå litt lenge etter omtapping (>20min). Sukkerlaken kan finne på å synke til bunnen, noe som kan gi deg ugjevn karbonering.

men hva er best? Tilsette i dunken når jeg har tappet over halvparten, eller alt før jeg begynner å stikke om?

Tilsett sukkerlaken i dunken rett før du stikker om. Når ølet er kommet over på flaskedunken rører du forsiktig (!) med en desinfisert røresleiv for å forsikre deg om at laken er jevnt fordelt.

Tilbake
Topp