Sukkerlake når man tapper øl på fat

MagneKr

Norbrygg-medlem
Hei
Har et lite enkelt spørsmål når d gjelder å tappe øl på fat. Trenger man sukkerlake i fatet eller holder det kun med CO2 ?
 
Hei
Har et lite enkelt spørsmål når d gjelder å tappe øl på fat. Trenger man sukkerlake i fatet eller holder det kun med CO2 ?

Det er vel litt sånn enten eller.
Du karbonerer ENTEN med CO2, ELLER du karbonerer naturlig med sukkerlake.

Dersom du bruker sukkerlake vil du vel gi et lite 'pffft' med CO2 for å være sikker på at lokket tetter ordentlig igjen.
 
Ingen sukkerlake. Rett i fatet fra bøtta, så setter du på 1 bar og lar det stå en uke i kjøleskapet, da har du deilig karbonet ferdig øl.
Du kan også tvangskarbonere ved å riste/vugge på fatet i en fem min tid, med høyere bar men så dårlig tid har jeg ikke hatt enda...
 
Hvis du tenker på gassforbruk så bruk sukker på de ølene som ikke har vondt av smaken av karboneringssukker, og de som ikke er humledrevne. Co2 gir renere smak synes jeg, og du slipper å forringe et øl som bør være kaldt hele veien ved å ha det varmt for karbonering med sukker.
 
Hvis du tenker på gassforbruk så bruk sukker på de ølene som ikke har vondt av smaken av karboneringssukker, og de som ikke er humledrevne. Co2 gir renere smak synes jeg, og du slipper å forringe et øl som bør være kaldt hele veien ved å ha det varmt for karbonering med sukker.


Har du testa dette ? Det trur eg ikkje.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har du testa dette ? Det trur eg ikkje.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ikke gått grundig til verks egentlig. Men hvis det ikke er sukkeret så er det oksygenet. Men hvis jeg sammenlignet sukker-øl med fat-øl, som har stått varmt like lenge som sukkerølet så var fatølet best. Men det var lys ale, som er det meste jeg brygger. Men som sagt, det spørs nok på hvilket øl. Men jeg mener at det er sukkeret som jeg synes gir en litt mer slags avrundet finish, og en eller annen smak , om enn knøttliten. (oksidasjon kan beskrives som det samme tidlig i prosessen, men dette smakte ikke slik jeg jeg ser etter oksidert smak).
 
Har testet en gang. Fylte en flaske vanlig og tilsatte sukkerlake. Mottrykksfylte ei flaske fra fat og lot denne stå ved siden av sukker-flaska mens sukkerflaska karbonerte. Lys ale. Fat-ølet var bedre. Jeg synes generelt sukker gir en eller annen avrunding av ølet som får det til å "poppe" mindre i munnen, og samtidig bidrar til en smak jeg ikke klarer å beskrive.
 
Enig med Miguel.. Synes også at øl fra fat, karbonert med c02 smaker "renere" enn sukkerkarbonisert på flaske. Har dog opplevd at det på flaske har bedre skumhode når det kommer i glasset.
 
Enig med Miguel.. Synes også at øl fra fat, karbonert med c02 smaker "renere" enn sukkerkarbonisert på flaske. Har dog opplevd at det på flaske har bedre skumhode når det kommer i glasset.
Jeg sendte inn et øl til NM for mange år siden som var karbonert med gass, og tappet på flaske etterpå. Jeg fikk full pott på skummet, og kommentar om veldig bra skum.
 
Tilbake
Topp