Svarstad Ølbryggerlaug

Har ikke bygget om den gamle røreren min ennå, så det leverer strøm til den røreren til høyre ;) Blir nok å produsere en rører til, beregnet for den store kolben, med vanlig strømadapter.
 
Altså, det er en gammel sak nedarvet fra min svigerfar. Den kan levere ut DC opptil 30V med trinnløs regulering. Evt. regulering av ampere. Meteret viser da volt eller ampere, avhengig av hva du har satt bryteren på :)
 
Altså, det er en gammel sak nedarvet fra min svigerfar. Den kan levere ut DC opptil 30V med trinnløs regulering. Evt. regulering av ampere. Meteret viser da volt eller ampere, avhengig av hva du har satt bryteren på :)
Skru hele sullamitten på full guffe! Do it. For science. And such....
 
Haha! Spinning out of control!

Meget enkelt å få magneten til å spinne korrekt med en slik en i hvert fall. Men den er jo litt stor og klumpete..
 
Aha. Artig. Må si jeg savner litt av tiden da lydmiksere var analoge, men så tenker jeg på det praktiske og da savner jeg ikke den tiden i det hele tatt.
 
Hadde det vært så vel... ;) Får jeg nok til én 20-liters batch skal jeg være fornøyd! I fjor holdt det såvidt til litt tørrhumling på en halv batch :D
 
Plantene jeg fikk av deg lever i beste velgående. Ikke så mange skudd men nb og EKG har vokst 50 cm + cascaden henger litt etter.

14954591004951710349330.jpg
 
Litt mildere klima lengre sør skjønner jeg :p

I år er faktisk EKG den som har kommet seg best hittil, med Cascade på andreplass. NB og Chinook har såvidt knoppet seg over jorda. Regner med sistnevnte kommer som et skudd snart, i hvert fall om den oppfører seg som i fjor.

(har ikke rukket å smake ølen du satte igjen på trammen i går, men skal få gjort det i løpet av uka ;) )
 
Hvordan er egentlig resultatene med å dyrke humle såpass langt nord? Vi er klart utenfor den "riktige" klimasonen - men får vi "jordbæreffekten" ut av det? Norske jordbær er som kjent mye søtere og bedre enn kontinentale. (Det samme kan vel ikke sies om druer:oops:.)
 
Tja, si det... Har som sagt ikke fått den store avlingen ennå, men ser helt klart forskjell på de ulike plantene. Northern Brewer og EKG ble plantet i 2013, og de har hatt en relativt beskjeden avling hittil. Cascade ble plantet 2015 og det ble (som forventet) et magert førsteår, men ifjor kom den seg veldig. Chinook plantet jeg i fjor og den hadde mest kongler av alle i fjor høst, på sitt første år.

Når det gjelder kvaliteten er det kanskje vanskelig å si uten å analysere i en lab, men det er ingenting å si på aromaen på humlene i hvert fall, nydelige dufter!
 
Ikke noe stress med den ølen.

Ang. Humle så har ikke jeg prøvd med noe annet en den gamle gårds humlen jeg har og den har blitt bra med smak/aroma av apelsin/sitrus
 
Tilbake
Topp