Jeg fikk en slags idé her som kanskje kan forenkle ting og tang. Jeg har lest litt om starsan både her, på selgernes nettsider og på diverse amerikanske forum. slik jeg har forstått det så har starsan disse fordelene:
- trenger ikke skylles (fordi det er ålreit for gjæren??)
- pH på 3 som dreper bakterier, men ikke gjær
- gir lite/ingen usmak
- billig
- starsan består av fosfat som visstnok er tipptopp for gjæren
videre tenker jeg som så at man bruker jo en prosess som heter syrevasking for å rense ut drit og møkk fra slurry før lagring. Mon tro om man kan tilsette starsan i samme blandeforhold i starteren som man ellers ville gjort for å vaske noe, og allikevel ende opp med gla' og økende gjærmengde?? Noen som har noen innspill?
Fordelen vil være at man ikke trenger å bekymre seg så fælt for infeksjoner i starteren, som ellers ville sneket seg med til brygget.
- trenger ikke skylles (fordi det er ålreit for gjæren??)
- pH på 3 som dreper bakterier, men ikke gjær
- gir lite/ingen usmak
- billig
- starsan består av fosfat som visstnok er tipptopp for gjæren
videre tenker jeg som så at man bruker jo en prosess som heter syrevasking for å rense ut drit og møkk fra slurry før lagring. Mon tro om man kan tilsette starsan i samme blandeforhold i starteren som man ellers ville gjort for å vaske noe, og allikevel ende opp med gla' og økende gjærmengde?? Noen som har noen innspill?
Fordelen vil være at man ikke trenger å bekymre seg så fælt for infeksjoner i starteren, som ellers ville sneket seg med til brygget.