Tankespinn.. Kan man bruke Starsan oppi en starter?

Jeg fikk en slags idé her som kanskje kan forenkle ting og tang. Jeg har lest litt om starsan både her, på selgernes nettsider og på diverse amerikanske forum. slik jeg har forstått det så har starsan disse fordelene:

- trenger ikke skylles (fordi det er ålreit for gjæren??)
- pH på 3 som dreper bakterier, men ikke gjær
- gir lite/ingen usmak
- billig
- starsan består av fosfat som visstnok er tipptopp for gjæren

videre tenker jeg som så at man bruker jo en prosess som heter syrevasking for å rense ut drit og møkk fra slurry før lagring. Mon tro om man kan tilsette starsan i samme blandeforhold i starteren som man ellers ville gjort for å vaske noe, og allikevel ende opp med gla' og økende gjærmengde?? Noen som har noen innspill?

Fordelen vil være at man ikke trenger å bekymre seg så fælt for infeksjoner i starteren, som ellers ville sneket seg med til brygget.

Hvis StarSan dreper gjær - hvor mye starsan skal det til?

Vi pleier å rengjøre gjøringdunken med varmt vann og deretter spraye den godt innvendig med en starsanoppløsning. Når det har stått i noen minutter heller vi ut overskytende starsan og tapper vørteren i dunken.

Har ikke opplevd problemer med gjæring, men vi kunne kanskje fått bedre gjæring hvis vi ikke brukte starsan?

Starsan er ypperlig til desinfisering av gjæringskar uten å behøve skylling i de konsentrasjonene vi bruker, så bare å fortsette. Tapper jeg meg ein halvliter øl, så forventer jeg ikke samme effekt som jeg ville fått av ein halvliter 96% :) Men hvor mye rein starsan som skal til for å skade gjæren går det jo an å lure på. Vil den overleve så lenge pHen er over 3?

Å vaske gjær med starsan kan fungerer. Torga har prøvd med sterkrens, og det var vellykket. Å sette gjærstarter med starsan/sterkrens er en tvilsom affære. grunnen til at en rask gjærvask med syre fungerer er nok kontaktiden. Bakterier dør, men gjær tåler litt mere og overlever. Det er ikke det samme som at de trives i et såpass surt miljø. Når man setter gjærstarter er det viktig å legge forholdene til rette slik at gjæra trives og formeres. Å tilsette syre bidrar ikke til trivsel...

Ørnegård skrev:
Vi pleier å rengjøre gjøringdunken med varmt vann og deretter spraye den godt innvendig med en starsanoppløsning. Når det har stått i noen minutter heller vi ut overskytende starsan og tapper vørteren i dunken.

Det som er igjen vil tynnes så mye at det ikke vil gi en nevneverdig økning i pH i vørteren, og vil ikke være en fare for gjæren.

Og så må man huske at Starsan ikke bare er konsentrert fosforsyre, slik som sterkrens. Selv om det er basert på fosforsyre.

Tilbake
Topp