Tappekran på Gjærspann

roba skrev:
Jeg bruker tappekran både på gjærkar og meskekar. Synes det er mer praktisk enn hevert. På gjærkaret kobler jeg slange rett til Corneliusfat og veier dette ved påfylling. Etterfyller gjærkar med CO2 og slipper ut CO2 fra Cornelius ved å bruke sikkerhetsventilen. Mulig dette er å overdrive, men jeg slipper da å ha noe luftkontakt med ølet  :yes:

Bruker du isolert gjæringskar?
 
YES.

Det var enkelt å vri kranen på skrå ved bruk.  :roedme:  Brygget en American Pale Ale i dag,alt fungerte.

Kran på Speidel, kran på gjæringsfatet, direkte i Cornelius fat senere. :yes:, heverten er sliten og kan vel pensjoneres. :hadet: Altid mye søl og alltid usikker på hvor godt den har blitt desinfisert før bruk.

rg
roger
 
Petit og Humlegården har greie kraner som kan justeres uten å vri selve gjennomføringen.
Mener Petit skal ha 35,- per kran.. absolutt verdt det!
 
Bare en liten info:

Tappekrana er veldig viktg og plukke fra hverandre og vaske og dessinfisere bitene hver for seg før bruk. Det renner nemlig masse godsaker inn i sprekker som ikke forsvinner ved og bare la det renne sterkrens eller lignende igjennom. Derfor er det viktig att den er lette og skru fra hverandre og ikke masse dill dall med isolering rundt og silikon. Det går nokk greit en del ganger, men hver gang man tar små snarveier så er dette unødvendig risiko for infeksjon!

Personlig så fåretrekker jeg tappekran av den med rød tut og hvit kropp denne er mye lettere og plukke fra hverandre og kann vries til siden uten og vri på selve feste. Jeg har tre gjæringsbøtter med 3 forskjellige høyeder fra bunnen, dette syntes jeg er greit for da kan jeg velge gjæringsbøtte iforhold til vilken øl jeg skal lage, sterkt øl produserer somregel mere bunnfall en ett svakere brygg.
 

Vedlegg

  • tappekran.jpg
    tappekran.jpg
    14,3 KB · Sett: 241
Bilde 1: dytt ned krana halveis
Bilde 2: ta tak i krana med fingra og hold i andre enden og trekk hardt
Bilde 3: alle disse delene bør dessinfiseres hver for seg. Du kan godt smøre delene som sitter intil hverandre med godkjent smøremiddel.

Den svarte krana som er nevnt også i dette innlegget kan du bare trekke ut selve krana som opner og lukker for gjennomstrømning.
 

Vedlegg

  • DSC00599.jpg
    DSC00599.jpg
    310,1 KB · Sett: 226
  • DSC00598.jpg
    DSC00598.jpg
    289,1 KB · Sett: 225
  • DSC00597.jpg
    DSC00597.jpg
    304,8 KB · Sett: 235
Kjapt spørsmål i denne gamle tråden. Skal pakningen på innsiden eller utsiden av bøtta? Jeg har kjøpt en sånn rød plastkran som skal brukes til flasking.
 
Utsiden:) - jeg gjorde feil lenge, og det førte til en del smålekkasjer, og til at jeg ødela et par kraner gjennom å dra til for hardt for å få det tett.
 
Takk. Nå har jeg montert og testet. Det ble ganske så bra. Så nå er jeg klar til å flaske gjennom kran istedenfor hevert til helgen. :)
 
Tilbake
Topp