Tappekran på Gjærspann

Roger

 
Hei.

Kjøpte 2 gjærspann på 30 liter for noen uker siden. Testet det ene på en Weisbier. Lokket på snei de første dagene og ingen geisir som jeg har hatt flere av ved å bruke 25 liters kanner fra vinleggingsfasen min.

I dag kjøpte jeg 2 tappekraner som jeg har tenkt å montere. Hvor stor avstand trenger jeg fra bunnen i spannet og opp til hullet. Ønsker å få med minst mulig "gørr" og mest mulig øl.  ;D

Når hullet er laget er det for sent. Smart kran med Gardenakobling. Kun kjøpe slange på CO eller Biltema i morgen.

Er det noen som kan dele på sine erfaringer. Mange av dere har jo gjort det samme.

rg
roger
 
Selv har jeg borret hull ca.2cm fra bunnen.
Synes dette er en perfekt høyde for min del.
Siste rest får jeg da med ved å helle forsiktig på bøtten.
 
Også jeg skal montere en tappekrane på butten. Jeg lurer på hvordan en skal desinfisere en montert krane før flaskingen skal finne sted. Jeg skjønner ikke når og hvordan. Kranen skal vel være sterilt inne og delvis ute før du setter på flaskefyllern.

Kanskje et rart spørsmål og jeg for sikkert et helt enkelt svar...
 
Jeg lar det bare renne igjennom litt dessinfiseringsveske før bruk.
Sprayer/heller også en del på utsiden.
 
Da har jeg rett: så enkelt kan det være  :roedme:

kontakttid for sterkrens er vel minst en halv time egentlig?
 
Mener den er ganske kort for fosforsyre, synes å ha lest noe om sekunder, finner ikke noen info umidelbart.
Bruker i allefall selv bare å la det virke ett par minutter.
 
30 sek kontakttid med StarSan. ca den tiden det tar for at skummet skal legge seg.  :skitbra:
Synes å huske at det er 2 min med Iodophor.
 
takk, det viste jeg ikke og jeg lar det virke noen timer under bryggingen  ;D

flaskene før flaskingen før sterkrensbad i ca 30-60 min.

det forklarer kanskje at jeg har ikke hatt infeksjoner til og med nå  :angel:
 
Huub skrev:
takk, det viste jeg ikke og jeg lar det virke noen timer under bryggingen  ;D

flaskene før flaskingen før sterkrensbad i ca 30-60 min.

det forklarer kanskje at jeg har ikke hatt infeksjoner til og med nå  :angel:

det har jeg heller ikke hatt. aldri så langt. men: jeg bruker nesten ikke noe desinfiseringsmidler i det hele tatt. først brukte jeg å desinfisere absolutt allt. så har jeg prøvt det samme uten desinfiseringsmidler, bare umiddelbart rensing og skylling med veldig mye vann. bare tappekraner jeg skruer av og desinfiserer dem i kokende vann. det har ikke gjort noen forskjell, ikke noen infeksjoner så langt.

men jeg må si at vi har egen grunnvannsbrønn, og vannanalysen viste ikke noen bakterier, det var under minste måleenheten i hvert fall. er det mulig at den største infeksjonsfaren kommer fra forurensing eller bakterier i vannet man bruker?
 
Steinarja skrev:
Selv har jeg borret hull ca.2cm fra bunnen.
Synes dette er en perfekt høyde for min del.
Siste rest får jeg da med ved å helle forsiktig på bøtten.

takker. Da forsøker jeg med 2 cm. 
 
Kan være greit å sørge for at tuppen på gardena-krana ikke stikker nedenfor kanten på bøtta.

Og ved kjøp av gardena-kran på Vin og Bar - vær obs på at du får kran med ardena-kobling! De hadde noen med "barbed nipple"  i samme boksen sist jeg skulle kjøpe. Ikke lett å se forskjell hvis man ikke tenker over det. Det ble NESTEN bomtur.
 
mojo skrev:
Kan være greit å sørge for at tuppen på gardena-krana ikke stikker nedenfor kanten på bøtta.

Og ved kjøp av gardena-kran på Vin og Bar - vær obs på at du får kran med ardena-kobling! De hadde noen med "barbed nipple"  i samme boksen sist jeg skulle kjøpe. Ikke lett å se forskjell hvis man ikke tenker over det. Det ble NESTEN bomtur.

Synd jeg leste denne for sent. 2 cm var for lavt.  :roedme:

Bøtta må stå på kanten av bordet nå. Skal tenke meg om mer før jeg monterer den neste.

rg
roger
 
Roger skrev:
mojo skrev:
Kan være greit å sørge for at tuppen på gardena-krana ikke stikker nedenfor kanten på bøtta.

Og ved kjøp av gardena-kran på Vin og Bar - vær obs på at du får kran med ardena-kobling! De hadde noen med "barbed nipple"  i samme boksen sist jeg skulle kjøpe. Ikke lett å se forskjell hvis man ikke tenker over det. Det ble NESTEN bomtur.

Synd jeg leste denne for sent. 2 cm var for lavt.  :roedme:

Bøtta må stå på kanten av bordet nå. Skal tenke meg om mer før jeg monterer den neste.

rg
roger
Kranene jeg har kan vries i ønsket retning så jeg holdt meg 2 cm. over bunnen
 
Oddvar Demmo skrev:
Kranene jeg har kan vries i ønsket retning så jeg holdt meg 2 cm. over bunnen

Jeg gjør det samme.

Roger, kan du ikke bare la kranene stå på skrå? Du vil få en liten bue på slangen når du tapper videre, men gjør det noe da?
 
De spann jeg bruker med kran har jeg montert kran så langt ned som mulig. Jeg har isolert disse spann mot varmetap.
I bunn har jeg derfor "limt" fast isoporplate med silikon. Denne isoporplata er 2 cm. tykk men kan godt være tykkere -
og da kommer krana høyere :skitbra:
 
roba skrev:
De spann jeg bruker med kran har jeg montert kran så langt ned som mulig. Jeg har isolert disse spann mot varmetap.
I bunn har jeg derfor "limt" fast isoporplate med silikon. Denne isoporplata er 2 cm. tykk men kan godt være tykkere -
og da kommer krana høyere :skitbra:

nå må du legge ved bilde takk  ;D
Skal ikke emnet egentlig hete ' tappekran i omstikkingskar' ? i alle fall, jeg monterer ikke krane på gjærspann.
 
Lurte bare på om det var mulig å legge ut et bilde av tappekrana og gjæringsspannet?
Skal snart gjøre det samme selv.
 
Skal ikke emnet egentlig hete ' tappekran i omstikkingskar' ? i alle fall, jeg monterer ikke krane på gjærspann.

Jeg bruker tappekran både på gjærkar og meskekar. Synes det er mer praktisk enn hevert. På gjærkaret kobler jeg slange rett til Corneliusfat og veier dette ved påfylling. Etterfyller gjærkar med CO2 og slipper ut CO2 fra Cornelius ved å bruke sikkerhetsventilen. Mulig dette er å overdrive, men jeg slipper da å ha noe luftkontakt med ølet  :yes:
 
Tilbake
Topp