Tapping, minst trivelege delen av brygginga.

Eg opplever tapping på fat og flasker som den minst trivelege delen av brygginga. Alt det andre er ganske interessant og moro. tapping er om ikkje eit mareritt, så i alle fall ikkje like moro. Eg tappar kvar batch på corneliusfat og 10-12 flasker. Brukar pumpehevert direkte frå gjærspannet og først i flaskene, så resten i fatet. Brukar desse kvite 30L gjærspanna med kran. Har også ei sånn klype til pumpeheverten, men den passar sjølvsagt ikkje til kanten av spannet. Kan ikkje bruka kranen då eg alltid har gjær, humle og proteinrestar til over kran-nivået. I ut-enden av pumpeheverten har eg ei sånn flaskefyllestang med ventil som opnar seg når eg trykker den mot flaskebotnen. Den der klemma til heverten passar som sagt ikkje til kanten på spannet så heverten held seg ikkje i ro der den skal. Og så hender det ikkje for sjeldan at den kjem for djupt og drar med seg guffe frå karet, og så må eg starta forfrå igjen. Har ikkje stukke om til nytt fat for å minske mulighet for forurensing og luft, men må kanskje gjera det. Men då blir vel tapping på fat litt meir styr.
TAR GJERNE I MOT TIPS FOR Å GJERA TAPPEDAGEN TRIVELEGARE.
 
Sist redigert:
Du kan f.eks la gunk bunnfelle lengre etter kok og tappe vørter uten trub, da kan du bruke kranen på spannet, det vil nok spare deg for mye pes etter hva du skriver.

Sånn ser det ut hvis jeg ikke har tørrhumlet. Denne fikk dog ikke stå så lenge som jeg liker for bunnfelling etter kok.
 

Vedlegg

  • 1.jpg
    1.jpg
    105,3 KB · Sett: 172
Vi gjør det alltid minst to eller tre sammen, og jeg syns det er skikkelig trivelig. Det blir ordentlig samlebånd på flaskinga, og vi prater, ler og har det moro sammen underveis. Aleine tror jeg ikke det hadde vært like artig, men med noe bra musikk på platespilleren...
 
  1. Unngå å ta med all søpla over i gjæringskaret
  2. Stikk om før tapping. (Flush med CO2 hvis du er redd for oksidering.) Jeg har et eget kar, Speidel-type, som jeg bruker bare til det. Tappestav med kort silikonslangeovergang på krana. Plasserer det hele oppå en høy plastskammel (IKEA) oppå bordet, og dermed får jeg ideell sittende arbeidsstilling.
  3. Kjør Vestkasts gjærepisode eller hva det nå ellers kan være som er OK for deg å høre på, mens du flsker/tapper.
  4. Ta en øl mens du holder på.
 
Vi gjør det alltid minst to eller tre sammen, og jeg syns det er skikkelig trivelig. Det blir ordentlig samlebånd på flaskinga, og vi prater, ler og har det moro sammen underveis. Aleine tror jeg ikke det hadde vært like artig, men med noe bra musikk på platespilleren...

Eg har hittil levt etter regelen jo flere kokker jo mere søl. Men det hadde jo vore lettare med fleire hender.
 
Du kan f.eks la gunk bunnfelle lengre etter kok og tappe vørter uten trub, da kan du bruke kranen på spannet, det vil nok spare deg for mye pes etter hva du skriver.

Sånn ser det ut hvis jeg ikke har tørrhumlet. Denne fikk dog ikke stå så lenge som jeg liker for bunnfelling etter kok.

Vil nok prøva på det neste gong ja.
 
Har laget klemme til slangen i "sukkerlakebøtta". Skruer den fast på bøttekanten og skruer slangen
fast inne i klemma. Frigjør dermed begge hendene til heverten.
Du kan sikkert bruke samme prinsippet hvis det er heverten du vil ha fast i gjæringsbøtta.
 
Oppskåke er jo en fest, ikke ett slit. Det er nå du får vite om du har lykkes eller faila. Tapping er bare gøy, så lenge du ikke har misslykes, men mer artig med flere kokker og mer søl i denne samenhengen er min erfaring
 
Og et viktig element her er jo at man får seg et par glass av noe man er spent på. Det hjelper alltid på stemninga. Bortsett fra med tunge, komplekse, maltdrevne øl, da, for de syns jeg alltid smaker ganske jævlig før de har stått i langtidsarkivet en stund. Der får du til gjengjeld et løft noen måneder seinere, når det som smakte drit på oppskåka magisk har blitt godt under oppsyn av kjellernissen.
 
Jeg synes også flaskingen er den værste delen, men det er kun fordi det avsluttes med den største vaskejobben; 2 gjæringskar, der det ene er fullt i slam, heverten, skrubbe ned kjøkkenet. Fysjom. Men så er det gøy å ta en smaksprøve rett fra dunken i vannrett stilling når alt som skal i flaske er kommet seg dit. Stikker om før jeg flasker og har aldri hatt bøss over tappekrana, eller problemer med luftforurensing. Vasker heller den ekstra gjøringsdunken etter omstikking enn å finne opp en hobbyløsning for å kunne tappe rett fra gjøringskaret :)
 
Har 100 liter fordelt på 3 brygg som skal tappes når jeg kommer hjem på fri neste helg (Plenklypperøl, kølsch og Mr.nelson) tror jeg får dele det ut på 3 oppskåker.. fylla i en knapp uke der altså
 
Jeg tapper stort sett på fat og synes at det er helt greit. Jeg stikker ikke om, men coldcrasher i noen få timer etter at jeg har flytter bøttene fra gjæringsrom til tapperom. Det er mer enn nok "crashing" for å kunne tappe uten å få gjær og trub med. Mantra i det hele er å gjøre unna selve tappingen raskt, for å minimere oksidering. Jeg tør heller ikke bruke kraner og bruker i stedet autohevert med bøttefeste som gjør jobben greit.
Fatene rengjører seg selv i løpet av noen timer med en skje PBW og vann til randen.
 
Jeg pleier å sette en halvfet plankebit under den siden av gjæringskaret hvor kranen er. Så gjærer det i 2-3 uker, og hele gjærkaken ligger på "motsatt" side av kranen. Dermed er kranen helt fri, og ikke noe lumskheter som skal være med ut der.
 
Jeg pleier å sette en halvfet plankebit under den siden av gjæringskaret hvor kranen er. Så gjærer det i 2-3 uker, og hele gjærkaken ligger på "motsatt" side av kranen. Dermed er kranen helt fri, og ikke noe lumskheter som skal være med ut der.

Smart! Det skal jeg begynne med også merker jeg :)
 
Tilbake
Topp