Temperatur i starten av pilsgjæring?

Jeg beklager inderlig at jeg maser om dette, men kan noen svare på når man kan forvente at gjæringen setter i gang? Det er ikke det samme som trådstarter spør om, men såpass innenfor samme kategori at jeg velger å bruke denne tråden. Om trådstarter eller moderator ønsker at jeg starter en ny tråd ber jeg om tilbakemelding.
Som sagt tilsatte jeg tørt gjær Safelager34/70 i vørteren etter mye risting og 15 liter vann rett fra kran. Vørteren holder 11 grader, rommet holder 10-11 grader. Det har snart gått ett døgn og det er fremdeles undertrykk i gjærdunken. Takker Bjarte H for RDWHAHB, men nå er fatet snart tomt og jeg er engstelig.

Fossdal skrev:
Jeg beklager inderlig at jeg maser om dette, men kan noen svare på når man kan forvente at gjæringen setter i gang? Det er ikke det samme som trådstarter spør om, men såpass innenfor samme kategori at jeg velger å bruke denne tråden. Om trådstarter eller moderator ønsker at jeg starter en ny tråd ber jeg om tilbakemelding.
Som sagt tilsatte jeg tørt gjær Safelager34/70 i vørteren etter mye risting og 15 liter vann rett fra kran. Vørteren holder 11 grader, rommet holder 10-11 grader. Det har snart gått ett døgn og det er fremdeles undertrykk i gjærdunken. Takker Bjarte H for RDWHAHB, men nå er fatet snart tomt og jeg er engstelig.

Jeg rehydrerte og pitchet w34/70 i vørter på 11grader. Full gjæring etter 1.5 døgn :)

Hei!

Hvis det er undertrykk i dunken tyder det på at tempen i dunken er på tur ned. Hvis den står på et kaldt gulv elller lignende kan det skje. Dette kan gjøre at det tar lengre tid å starte gjæringen. Hvis det er kaldere i rommet enn i vørteren vil det bli det samme. Spørs om det kan være lurt å heve tempen 1 grad feks. Flytte dunken høyere.

Kenneth

OK, hjertlig takk for alle innspill! Satte dunken opp en meter i amme rom, 2 grader høyere temp og undertrykket forsvant med en gang. Da venter jeg i spenning!

Det var nå 14 grader på termometert ved siden av dunken og fremdeles absolutt ingen reaksjon. Jeg skal vekk i konfirmasjon i helgen, bør jeg sette det på 10 grader igjen og avvente til søndag kveld, eller bare sette det varmt så jeg kan tilføre safale05 søndag kveld?

Trur nok du bare skal ha is i magen å vente, hadde et par brygg i vinter som ikke starta å gjære før etter et par tre døgn men som no er utgjæra.  Har en kjeller med rundt 8-9 grader på vintern så ting tar tid har jeg erfart.

Tror du skal la dunken være i fred nå. Bare se om det skjer noe iløpet av helga.

Anbefaler flytende gjær og starter neste forsøk!!! Da vet du at du har levende gjær!

Kenneth

OK, da hører jeg på dere, setter det på 10 grader igjen og avventer til over helgen. Tusen takk for innspill!  :biersmile:

Starter du med høy temperatur som noen anbefaler, typisk romtemperatur så skal den ned i en fart når gjæringen starter, jeg er redd det kan bli et styr å få det til før hovedgjæringen er over.

Den har nå stått kaldt i nesten 3 dager, kom hjem nå og målte 13 grader ved siden av dunken. And, ladies and gentlemen, we have a plopp! :biersmile: Men den plopper veeldig sakte, blir det like mye futt i undergjær som i overgjær?

Kan være andre faktorer, som at lokket ikke er helt tett f.eks. Co2 tar enkleste veien ut, og hvis det ikke er gjennom gjærlåset, så blir det lite plopp.

Gjærdunken er nok helt tett, er av den firkantete typen fra Europris, med skrukork. Men nå plopper det mer ivrig, og vi har i løpet av natten fått krausring, så nå får den bare stå der tre uker til!

Kommer hjem etter å ha vært borte i 3 dager. Vannet i gjærlåsen er i vater. Måler SG til 1018. Gjæringen startet den 29.04, ploppet på det ivrigste ca hvert 5 sek.  Har denne gått ut allerede, etter 8 dager? Den har stått stabilt på 12 grader under hele gjæringsprosessen. Ølet smaker veldig bra, men det skulle jo gå i 3 uker? Og helst havne på en lavere FG. Er det vits i å sette dunken varmere og se om det begynner på nytt?

Hvorfor skal den gå i 3 uker ? lite gjær ?
1018 er høyt mm. mesketemperaturen var høy men det kan også være gjæren
oppimot 1 uke bruker holde hos meg.

Sjølv om det er anbefalt at lager skal få stå i 3-4 veker før tapping, betyr ikkje det at det skal gjære så lenge. Sjølve gjæringen er som regel over på få dagar for ale, og kansje ei veke som Oddvar seier for lager.

Lite gjær, lite tilgjengeleg oksygen for gjæren i starten, mengder av spesialmalt og mesketemperatur samt gjæringstemperatur (kontroll) kan innvirke på for høg FG.

Er det godt er det berre å drikke ;)

Takker for innspill. Det er greit at ølet smaker godt, bevares. Det er ikke lagret, ikke karbonert, men man kjenner jo at det har potensiale til å ble veldig godt. I sin nåværende form synes jeg det smaker bedre enn Ladegaards Brygghus Mørk Lager, kjøpt på Rema 1000. Spørsmålet er om det er grep jeg kan gjøre for at det skal bli bedre. Jeg er klar over at jeg nok hadde lite gjær, og tilsatte det dehydrert, det var jo ingen bra kombinasjon. OK, så da er det bare til å stikke det om og sette det til klarning! :biersmile:

Tilbake
Topp