The grainfather.

Hei

Hos meg har det også alltid vært konstant overflow gjennom hele mesketiden.
Jeg slet også med 8kg malt på det siste settet.


Christian

Lurer på om vi kanskje har mye å hente på litt grovere kverning. Var mer mel i settet enn jeg har hatt før... Men Miguel skrev et sted her at melet blir borte, så jeg veit ikke helt. Skal vel ikke renne ned i pipa hele mesketida.
 
Jeg justerer pumpa slik at jeg unngår overflow. Legger toppristen lett på malt sengen, da blir det også enkelt å skylle. Videre er min erfaring at en skikkelig whirlpool, hjelper på tett filter problematikken. Anbefales.
 
Ferdig med bryggedag nr 2. Kjørte med humlepose denne gangen, så kjølinga gikk mye raskere. Men vi fikk allikevel problemer med pumpa under tømming.. Det gikk veldig fint, til det var ca 1 liter vørter igjen. Da klarte ikke pumpa å få ut mer, selv om vi forsøkte å skru pumpa av og på. Så vi måtte la det bli tapt..
Under rengjøring etterpå, så vi at pumpa OG filteret var fulle av "gusj". Hadde ikke forventet dette når vi brukte humlepose.
Kan det være at malten var knust for godt, slik at melet tettet systemet?

Er veldig fornøyd med grainfatheren, bortsett fra pumpa..

Kjøpte Grainfather for to uker siden på Brewshop.no, og er kjempefornøyd med maskinen. Foreløpig brygget to ganger med den. Fikk anbefaling fra en kompis som har hatt den en stund om å knuse malten på 1,2 mm (bruker Barley Crusher). Utbyttet blir perfekt samtidig som at pumpa ikke tetter seg. Bruker også humlepose for å være på den sikre siden :)
 
Kjøpte Grainfather for to uker siden på Brewshop.no, og er kjempefornøyd med maskinen. Foreløpig brygget to ganger med den. Fikk anbefaling fra en kompis som har hatt den en stund om å knuse malten på 1,2 mm (bruker Barley Crusher). Utbyttet blir perfekt samtidig som at pumpa ikke tetter seg. Bruker også humlepose for å være på den sikre siden :)
Har kjøpt maltmølle nå. Usikker på hva den kalles, men den har to serraterte valser, og trakt. Skal prøve den, og se om brygginga blir enklere.
Fikk knust malten hos Bryggeland sist gang, og jeg tror malten ble for godt knust.
 
Kun satt en batch med ølsett m/humlet ekstrakt før, men gikk nå til innkjøp av en grainfather i håp om å tørre å prøve meg på et allgrain, skal bli spennende å se om man får til dette.

Litt bekymre over malt settet jeg fikk med fra butikken da, fikk beskjed om at det det skulle gjæres i romtemp dette, men når jeg kommer hjem ser jeg jo at det står at det skal undergjæres... hmm... lurer på om han klarte å plukke ned feil eske til meg.
 
Det jeg har fått med er et Donnerwetter Dunkel Weizen.... Ba bare om et han anbefalte som var lett å lage og som kunne brukes som juleøl siden dette er første forsøk..
 
Jeg har ikke ville åpnet pakka for å sjekke, da undergjæret stod på utsiden av pakken tilfelle den skal tilbake i retur :)
 
Tok og åpnet pakken for å dobbel sjekke, det er Craft Series Yeast M20 som ligger i pakken.

På utsiden av pakken til selve settet så står det følgende:
Dette er en fusionsøl i form av en undergjæret dunkel weizen. Gjærtype: Undergjær


edit: etter et kjapt google søk så fant jeg jo fort ut at det er er til overgjæring ja ved 18-30 grader så da kan den legges død og grainfather få sin jomfru tur... men ja, teksten på esken gjorde meg brått usikker hehe.
 
Hei

Mulig denne posten hører med hjemme under "brygging", men har i dag hatt mitt brygg nr.3 på Grainfather.
Gikk ikke spesielt bra...
De to første settene gikk veldig bra, men i dag så var det utfordringer.

Hadde vel mer eller mindre stuck mash helt fra første minutt. Kjøpte ølsettet "Amber Christmas" fra Bryggselv:
https://www.bryggselv.no/råvarer/ølsett/Allgrain/Amber-Christmas-Gahr-edition102292-p0000019528

Vet ikke hvor grovt/fint maltet var kværnet, men tydlig vis var det for fint denne gangen. Begge settene før var også fra bryggselv, men fra butikk i Oslo. Kjøpte på nett denne gangen, og fikk det i posten.
Startet med 21L vann, la topp-risten nedtil det kom noe vann igjennom. Satte på pumpe, og etter kort tid hørte jeg at pumpa ikke hadde noe veske.
Jeg endte da med å røre stort sett hele tiden, for når jeg kjørte pumpa, gikk den til slutt tørr om jeg ikke gjorde det.

Forsøkte å dytte rist lenger ned, men når jeg løftet opp innerste tønna, hørte jeg at det ikke rant noe igjenom, så da ble det mye røring hele mesketiden.
Vet da ikke hvordan det har gått med temperaturen, sikkert ikke hatt det den bør hele tiden.

Men endte opp med en OG på 1063, så traff der, men om det har gått som det bør vil vel vise seg...
Øl blir det vel av det uansett :)
 
Hei, kjapt spørsmål om pre boil volume for utregning skylle vann mengde.

La oss si jeg har en oppskrift som sier skal gi 25 liter øl, er det da meningen man skal bruke 25 liter som pre boil, eller skal man ta 28 så man tar høyde for fordampning?
 
Hei, kjapt spørsmål om pre boil volume for utregning skylle vann mengde.

La oss si jeg har en oppskrift som sier skal gi 25 liter øl, er det da meningen man skal bruke 25 liter som pre boil, eller skal man ta 28 så man tar høyde for fordampning?
Du må ta høyde for fordampningen. Jeg legger meg på 29 hvis koketid er 90 min.
 
Tenkte å teste første brygg på grainfatheren i kveld, og har da planlagt å bruke humleposer så ikke filteret skal bli tett.

Hvordan gjør dere det? bare dytter humla i posen, knyter den igjen og kaster den nedi? eller finner dere noe å henge den i å prøver å bruke den som en tpose og rører litt på den i ny og ned?
 
Når jeg brukte humlepose på min så hang jeg den i et tau over kanten. Vet ikke om det hadde gjort noe å bare slenge den oppi. Men da trenger du jo fort tre poser eller mer pr. brygg. Mine poser kaster jeg bare etter bruk. Nå har jeg fått meg et humlefilter i rustfritt stål så da bruker jeg ikke poser mer.
 
Lurer på om vi kanskje har mye å hente på litt grovere kverning. Var mer mel i settet enn jeg har hatt før... Men Miguel skrev et sted her at melet blir borte, så jeg veit ikke helt. Skal vel ikke renne ned i pipa hele mesketida.

Melet er jo stivelsen som blir konvertert til sukker. Dette løse melet forsvinner etter noen minutter ved et forsukringssteget da det er lett tilgjengelig for enzymene (ikke fanget i et skall).
 
Brygget "Amber Chrsitmas" fra bryggselv.no i går. Det gikk fint, noen observasjoner:
- Den er høy. Ikke plasser den på kjøkkenbenken, det blir tett oppunder taket når du skal skylle
- Siden den er høy, går den ikke under avtrekksviften på komfyren. Regn med lukt i hele huset. Det setter f.eks ikke en høygravid frue med hypersensitiv luktesans pris på.
- Bruk humlepose/filter. Vi brukte nesten en time på å pumpe ut vørteren etter koking på grunn av tett pumpefilter.

Se forøvrig fanaolsnekkeri.tumblr.com for bilder av seansen.
 
Sett bryggeren på en stol fremforbi komfyren, så kjører du ventilatoren på full guffe. Det skal være nok til at det ikke lukter i hele huset.
 
DSC_0001.JPG
Er fornøyd med humlefilteret. Her brygges en kolsch, med ca 100 g mittelfrau. Var lite trub, og ingen problem med kjølingen og overføring til gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp