Hei
Mulig denne posten hører med hjemme under "brygging", men har i dag hatt mitt brygg nr.3 på Grainfather.
Gikk ikke spesielt bra...
De to første settene gikk veldig bra, men i dag så var det utfordringer.
Hadde vel mer eller mindre stuck mash helt fra første minutt. Kjøpte ølsettet "Amber Christmas" fra Bryggselv:
https://www.bryggselv.no/råvarer/ølsett/Allgrain/Amber-Christmas-Gahr-edition102292-p0000019528
Vet ikke hvor grovt/fint maltet var kværnet, men tydlig vis var det for fint denne gangen. Begge settene før var også fra bryggselv, men fra butikk i Oslo. Kjøpte på nett denne gangen, og fikk det i posten.
Startet med 21L vann, la topp-risten nedtil det kom noe vann igjennom. Satte på pumpe, og etter kort tid hørte jeg at pumpa ikke hadde noe veske.
Jeg endte da med å røre stort sett hele tiden, for når jeg kjørte pumpa, gikk den til slutt tørr om jeg ikke gjorde det.
Forsøkte å dytte rist lenger ned, men når jeg løftet opp innerste tønna, hørte jeg at det ikke rant noe igjenom, så da ble det mye røring hele mesketiden.
Vet da ikke hvordan det har gått med temperaturen, sikkert ikke hatt det den bør hele tiden.
Men endte opp med en OG på 1063, så traff der, men om det har gått som det bør vil vel vise seg...
Øl blir det vel av det uansett