The grainfather.

Hei,
Driver og prøver å koble kjøleren til grainfatheren på en utekran, men slangen til kjøleren til grainfatheren er jo selvfølgelig alt for tynn til dette (7mm?) .. noen som vet om det finnes noen overganger for å få til dette? typisk hurtigkobling som til hageslange?
 
Hei,
Driver og prøver å koble kjøleren til grainfatheren på en utekran, men slangen til kjøleren til grainfatheren er jo selvfølgelig alt for tynn til dette (7mm?) .. noen som vet om det finnes noen overganger for å få til dette? typisk hurtigkobling som til hageslange?
I min leveranse fulgte dette med Grainfather`en. Bruker den overgangen som fulgte med.
 
Regner med du tenker på den 7mm nippelen som fulgte med til å skru på krana? Tenkte mer på en løsning så jeg får hurtigkobling av det og slipper å skru på noe på kranen hver gang jeg skal bruke den, eller er det jeg som roter med delene her nå?
 
Måtte faktisk strupe ned pumpen, da jeg prøvde og treffe 15°C på kolschen, før pitch :D

Det var voldsomt til pris for litt rustfri netting sveis på en ramme, selv den mindre modellen koster 450,- på aliexpress. Men det frister, selv om jeg har gått til innkjøpt av humlesokker til neste brygg.
 
Det var voldsomt til pris for litt rustfri netting sveis på en ramme, selv den mindre modellen koster 450,- på aliexpress. Men det frister, selv om jeg har gått til innkjøpt av humlesokker til neste brygg.
799 kr eks frakt hos bryggselv, så 580 kr får jeg leve med. Virker ganske robust, så regner med den holder hele min bryggekarriere:)
 
Hei


Har litt problemer med og forstå GF Appen med hensyn til menge med vann totalt.
Om dere ser på vedlagt bilde er batch volume er satt til 25 L.
Da tenker jeg at det skal bli beregnet slik at det blir 25 L I gjæringkarret?
Det som er litt rar er at jeg får følgene mengder vann: Mash 18,62 og Sparge 15,86.
Det blir jo 34,48 L, det er ikke så mye svinn ?
Eller er det noe jeg har misforstått her ???
Gr1.PNG
 
Stemmer nok bra det der, med 90 minutters koketid, så går det vel fort 4 liter i hvert fall bort i damp, så Pre Boil volumet ditt blir ca 29. i tilegg så er det vel 4,5 liter vann som korna trekker til seg og som forsvinner ved bruke av 5,6 kg..
 
Problemet er at jeg fikk et Pre Boil volum på 32 liter når jeg brygget etter dette oppsette.
Det forsvant bare 2,5 L i kornet og jeg måtte koke ca 30 min for og få riktig volum og OG.
Så jeg lurer på om Batch Volum er til flasking for da stemmer det bedre ??
 
Nå har jeg kun brukt kalken på nettsiden deres, der har jeg brukt 23 liter som batch volum, og da hatt ca 28 liter preboil. Noe som har gjort at OG faktisk har blitt et par poeng for høy i henhold til oppskrift

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Vær obs på at man må bruke punktum som separator på maltvekten i kalkulatoren og ikke komma. Med komma blir vannvolumene ut feile.
 
Takk for raske svar.
@raysv. om jeg har en oppskrift som sier 25 liter til gjæring skal Pre boil være ca 29 L ( om man koker I 90 min) ?
@Torgeirh: Takk for tipset jeg var ikke klar over det.


Jeg har personlig aldri testet en oppskrift med 90 minutters kok på den enda, kun hatt 60 minutter, og da har 28 liter Pre boil blitt rimelig spot on. Tidligere i tråden her har det blitt hevdet at 29 liter pre boil er riktig for 90 minutters kok uten at jeg kan verifisere det. Jeg har kun brukt allgrain sett på denne selv, og på alle de så har det stått volum 23-25, jeg har derfor brukt batch volum 23 liter i grainfather kalkulatoren, noe som skalerer til 28 liter pre boil. Men noen andre her inne som har kjørt 90 minutters koking kan sikkert få gikk det definitivt svar på dette.
 
Tilbake
Topp