Tidenes brøler?

ADale.

Ikke noe problem med at ferskgjæren har bligget i romtemperatur noen dager. Du må for all del ikke tilsette europrisgjæren, det kan gi usmaker til ølet, siden du ikke vet hvilket type gjær det er.

Skaff deg denne:

https://www.bryggselv.no/utstyr-til...ter/Hydrometer-med-testrør-400052-p0000000399

Dette skal de også ha på Europris. Den kan du måle mer eller mindre nøyaktig OG og FG. Refractometer er ikke greit å bruke hvis du ikke vet hvordan du skal bruke det. Min havnet på dynga. Hydrometeret er mye enklere å bruke.
Det er normalt at gjæringen tilsynelatende stopper opp etter en 2-4 dager, så ikke noe uvanlig der.

La vørteren med gjæren stå en ukes tid, selv om det tilsynelatende ikke er noen gjærings aktivitet der, så betyr ikke det at gjæringen har stoppet. Ta en daglig sjekk av OG de neste 7 dagene, og hvis det ikke er noen forandringer, betyr det at gjæringen er ferdig. Det du kan gjøre nå, er at du kan røre forsiktig med en lang sleiv i gjæringsbøtta slik at du får virvlet opp gjæren , Det kan hjelpe. Husk at hvis du tilsetter sukker, kan det fortsette å gjære ut rest sukker og gjøre ølet tørrere som kanskje ikke er ønskelig? Og hvis gjæren har stoppet helt opp, så gjør bare sukkeret ølet søtere.

Ellers er Einar Mickelsens råd troende. ;-)

Hei!
Det er ikke et billig refraktometer jeg bruker. Det er dette: https://www.bryggselv.no/utstyr-til...eter/Refraktometer-Digital-400447-p0000000705

Med det må jeg ikke regne om heller, den kan måle i brix og oeschl verdi.

Den gjæret bare 1 døgn vil jeg si, maks 1,5 døgn.

Grunnen til at jeg gjør det er at det går jo med en del øl for hver prøvetaking. Med refraktometer trenger jeg bare en dråpe. Så kontrollmåler jeg FG helt tilslutt.

Men hva er vitsen med å måle hver dag nå? Får jo ikke gjort noe med det frem til tapping uansett, bortsett fra å røre opp gjæren da.

Ved å sjekke FG daglig gir deg det en indikasjon om gjæren fremdeles er aktiv eller ikke. Kjekt å vite mange ganger... :)

Som beskrivelsen sier; for måling av vørter og juice (dvs sukker holdig væske)...når sukkeret er blitt omdannet til alkohol så må målingene korrigeres som tidligere nevnt...

Ja, hvis det er lest av 1.024 ukorrigert for alkohol så er det jo i praksis allerede ferdig utgjæret.

hei, jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg med de nevnte kalkulatorer kan konvertere min målte sg . Den er allerede konvertert i måleinstrumentet til 20 grader.

http://www.glennrlie.net/kalk_refraktometer

Mener dere at jeg må måle i brix og så regne ut ABV?

Eller konvertere fra Brix til SG?

Nei tror man mener du må korrigere for alkoholen som er kommet i det som en gang var vørter og som nå er blitt øl.
Om du bruker gravity eller brix er opp til deg.

hei, jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg med de nevnte kalkulatorer kan konvertere min målte sg . Den er allerede konvertert i måleinstrumentet til 20 grader.

http://www.glennrlie.net/kalk_refraktometer

Mener dere at jeg må måle i brix og så regne ut ABV?

Eller konvertere fra Brix til SG?

For å ta min kalkulator som eksempel:

Du har en OG målt i specific gravity, la oss si den ble målt til 1.060
Du tar en måling og refraktometeret viser 8 brix.

Sett dette inn i nevnte kalkulator, så ser du at din målte SG egentlig er 1,015 (eller ca 3.8 brix om du vil). Dette er fordi lyset brytes annerledes når det er alkohol tilstede, og måling med refraktometer på alkoholholdig væske vil (uten kompensering med f.eks. en kalkulator) gi feil resultat.

For å ta min kalkulator som eksempel:

Du har en OG målt i specific gravity, la oss si den ble målt til 1.060
Du tar en måling og refraktometeret viser 8 brix.

Sett dette inn i nevnte kalkulator, så ser du at din målte SG egentlig er 1,015 (eller ca 3.8 brix om du vil). Dette er fordi lyset brytes annerledes når det er alkohol tilstede, og måling med refraktometer på alkoholholdig væske vil (uten kompensering med f.eks. en kalkulator) gi feil resultat.

Se mine resultater i vedlagte fil.

Jeg måler FG til 1.007 med hydrometer. Refraktometeret sier 1,025 og 6,4 Brix.. Det er kalibrert med destillert vann først.

Det er noe som ikke stemmer her. Hva er det? Se vedlegg. Takk

Vedlegg

• utregninger.txt
    546 bytes · Sett: 23

Jeg måler FG til 1.007 med hydrometer. Refraktometeret sier 1,025 og 6,4 Brix.. Det er kalibrert med destillert vann først.

Du må legge inne utgangspunket, OG, før gjæring, så målt Brix etter gjæring. Kalkulatoren vil beregne FG.

Det vil og ha en del å si hvilken temperatur refraktometeret og rommet du er i har. I fjor vinter prøvde vi oss på refraktometer. Brygger i en uisolert garasje så det kan bli ganske kaldt. Målingene virket litt rare så gjorde noen søk og fikk tips om å ha refraktometeret i romtemperatur så vi la det like godt i gjærings-skapet før måling. Resultatet ble ca 8-10 (!) sg poeng i forskjell så etter det holdt vi oss til hydrometeret...

Nå har ikke du oppgitt OG noe sted i denne tråden. Men de tallene du oppgir her skulle tilsi en OG på ca 1.058 stemmer det? Det vil jo igjen tilsi en utgjæring på 87% som er litt høyt for WLP001, men...

hei, OG i rom temp var 1,054 (skulle vært litt høyere, men jeg tilsatte for mye vann under mesking for å få den ned, fordi den var for høy)

jeg tilsatte 2 poser til med tørr-gjær, fordi jeg var redd det ikke var nok gjærceller, siden jeg ikke hadde lagret ferskgjæren på 4 grader i et kjøleskap.

Så den er ganske utgjæret, ja. Regnet ut en alkoholprosent på 6,1%. Er det noe negativt for smaken at det kanskje er litt for mye gjær?

Tallene stemmer ikke helt, med det er såpass nære at det kan skyldes små målefeil eller temperatur.

Alt i orden med andre ord!
Og nei, det er ikke noe problem med litt ekstra gjær - det faller til bunnen uansett.

Tilbake
Topp