Tilsatt for lite gjær?

glennrlie skrev:
Vel, du har denne boka som er STERKT å anbefale dersom du ønsker å vite hvordan bryggegjær "fungerer":

http://www.amazon.com/Yeast-Practical-Fermentation-Brewing-Elements/dp/0937381969
Bortsett fra den har jeg lært mengder om gjæring (og alt mulig annet angående hjemmebrygging) fra podcaster fra The Brewing Network. Da spesielt programmene som Jamil hoster, men det finnes også masse god info i The Sunday Session (selv om det der er mye underholdning i tillegg).
For oss som får Petter Solberg til å høres ut som om han er oppvokst på Buckingham Palace da?
Har bestilt Ølbrygging fra hånd til munn og Håndbok i ølbrygging. Håper de er informative nok.

Echo skrev:
#1 takker for gjærsvar. Noen litt  annet. OG for avkjøling av vørter = 1055. Nå etter  noen timer i gjæringskaret er OG = 1063. Begge målt med refractomerter. Merkelig??
#2 Vedr. mengde gjær. Hva med bare å kjøre på med 3xtuber for nybegynnere?

1. Har du automatisk temperaturkorrigering på refraktometeret?
2. Det kommer an på en rekke parametre (vitalitet på gjær, ale/lager, OG, volum, osv.). Bruk denne kalkulatoren for å beregne behovet til ølet du skal brygge:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html#

En potensiell feilkilde vi har oversett: Har du brukt refraktometer til å måle FG, uten å korrigere avlesinga for OG?

gustavf, nå spør du mer jeg har visdom til. Jeg trodde jeg kunne bruke refracto til å måle uansett stadiet.

Pga alkoholen som etter hvert er dannet vil lyset bryte annerledes, slik at man ikke kan lese direkte av refraktometeret under/etter gjæring. Det finnes formler og kalkulatorer for dette, f.eks. her:

http://www.northernbrewer.com/refractometer-calculator/

Modellen jeg har viser Oe (0-170) og Vol alc (0-25%). Kan jeg da bruke denne underveis i gjæringen?

Nei, ikke direkte.

Du kan måle OG direkte. Har du maålt OG kan du måle undervegs i gjæringa og bruke kalkulatorene (det finnes flere, som også gir litt forskjellig resultat) undervegs i gjæringa. OG 1.070 tilsvarer ca 17 plato og 1,030 tilsvarer ei avlesing på ca 1,030 ca 7,5 plato. Har du gjort alt dette med refraktometer, har du altså en reell FG på ca 1,006. Det er litt lavt, så jeg mistenker en liten målefeil et sted eller at formlene ikke er helt nøyaktig på denne vørteren.

Nå skjønner jeg bare at jeg ikke skjønner noe. Et steg på veien til visdom.
Men tilbake til opprinnelig emne. Når jeg oppga OG/FG sist (1030) var dette tydeligvis feil  i og med at jeg brukte refracto. Målte nå med hydrometer og fikk et sted mellom 1002 og 1006.
Dette  rimer vel mer? Gustavf, er dette i hht. oppskriften start OG var 1070. Nydelig "banan" lukt av vørteren som er totalt ugjennomsiktig

veldig bra :skitbra:. Virker som det er en del kullsyre i brygget. Men hva gjør jeg videre med min tripel?. Karbonerer med x gram på flaske og lagrer 14 dager i romtemperatur?

Ups, kom på at jeg ga gjæringskaret et par runder med "risting" for et par timer side. Bør kanskje la karet roe seg litt først?

Echo skrev:
veldig bra :skitbra:. Virker som det er en del kullsyre i brygget. Men hva gjør jeg videre med min tripel?. Karbonerer med x gram på flaske og lagrer 14 dager i romtemperatur?

Ups, kom på at jeg ga gjæringskaret et par runder med "risting" for et par timer side. Bør kanskje la karet roe seg litt først?

Du bør aldri riste ølet ettwr gjæringen har startet. Da rister du inn oksygen sim kan oksidere ølet og gi usmaker. Hvis du har ristet opp bunnfallet bør det få stå i ro til det klarner før tapping på flasker

Hva foreslår dere av videre prosess? tappe på flasker etc. eller modne mer i karet eller ?
Forslag tas i mot med takk

Echo skrev:
Hva foreslår dere av videre prosess? tappe på flasker etc. eller modne mer i karet eller ?
Forslag tas i mot med takk

Følg fremgangsmåten  fra boken, står det ikke beskrevet der?.
Mao, vent til gjæren legger seg igjen og flask.

Tilbake
Topp