1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

To nye etiketter... :)

En tråd i 'Bilder, video og øvrige media' startet av frode_skarstein, 10 Apr 2010.

1. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan være enig med blekkspruten, men syns TV er best hvit og.

2. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

50-årslag til min svoger som skal bygge hønsehus og ønsker seg hønserelaterte gaver.

3. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvem er reven i hønsehuset?

4. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi har invitert til ølfestival på ettersommeren. Kan ikke bare servere lyse lagere, tross alt.

Amber.jpg Gordon.jpg Debbie.jpg

franknh, Sarge, msevland og 13 andre liker dette.
  5. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Holmentoppen liker dette.
  6. MortenBo

MortenBo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva skjedde med batch 127???

7. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Moderator

Batch #127: Münchener Helles skal tydeligvis ikke med på ølfestivalen! :rolleyes: Den trenger nok lengre lagring..

MortenBo liker dette.
  8. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, joda den skal med. Det er en gammel traver jeg har lagt ut tidligere. Dessuten blir den servert fra tap denne gangen :D

9. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gressklipperøl laget på norsk malt og kveik. Lurte en stund på hva det skulle hete, men når jeg kom på det var det ingen alternativer.

Coalroad9_Ljaol_030_sample_small.png

Daggis, Gjaevert, loebrygg og 5 andre liker dette.
  10. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har lenge vært litt misfornøyd med etikettene mine. Ikke at de er stygge (de har i utgangspunktet et enkelt, litt rustikt design for å være enkle å lage og for å unngå unødig perfeksjonisme), men de har hatt noen svakheter:
    1. Jeg har ikke fått inn ingredienser på noen god måte.
    2. Jeg har måttet ty til ekstraetiketter for å gi informasjon om hvordan man drikker øl med bunnfall, noe som kompliserer prosessen.
    3. Konseptet føltes litt utbrukt.
    Her er utkast til nytt etikettdesign. Det har samme høyde som før for å passe inn på de gamle bjørnungene. Jeg kan også ved å rotere dem få inn 6 stykker på et A4-ark (noe som ikke øker arkforbruket, siden jeg nå sparer inn ark til baksideetikettene. Jeg tar gjerne imot tips til forbedringer.

Coalroad9_newdesign_sample.png

(Ikke se for mye på tekstene og det faktum at jeg har brukt engelsk og norsk om hverandre. Jeg tror nok jeg kommer til å fornorske mer. Før har jeg brukt engelsk på det meste av ølet, men for øl med mye norske ingredienser, og spesielt kveik, så har jeg brukt nynorsk. Mulig jeg erstatter engelsk med bokmål, og dermed gjør alt helnorsk. Vi får se.)

Gjaevert og erikraude liker dette.
  11. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Smakssak, men jeg liker enkelhet. Bruksanvisning kan gis muntlig.

Sarge liker dette.
  12. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det fungerer ikke alltid å gi muntlig. Det er basert på erfaring.

JAMBO picobryggeri liker dette.
  13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For min smak så er det for mye tekst i trekanten som er brutt opp. Lese ett ord så er det ny linje på tre ord, neste er fem ord, du får ikke ordflyten til å "flyte" godt nok. Det er slitsomt å lese etiketten.

Sarge liker dette.
  14. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Litt enig med Miguel at tekdten i trekanten ble litt "rotete" pga mye linjeskift. Om du ikke går konk av noen ekstra A4 ark så gjør den rektangulær.

15. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er en viktig grunn til at den ikke er rektangulær. Om man synes den teksten er uleselig, så synes jeg på min side at tekst som er dreid 90 grader er uleselig, og i tillegg får den folk til å tippe flaska så mye at man roter opp bunnfallet, Derfor vil jeg ha ingrediensene på skrå.

Her er en litt justert variant:

Coalroad9_newdesign_sample.png

Jeg synes faktisk dette ble bedre. Takk for tilbakemeldingene.

16. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan med fordel redusere antallet fonter. Det blir lett rotete med mer enn to. Det blir klart mer rotete med tre og oppover.

Kundegruppe er viktig mht hvor mye tekst som er nødvendig.
    Personlig har jeg pratet hull i hode på mine venner som drikker min øl, så ytterligere info kreves ikke.
    Et annet poeng er - når leser du egentlig etiketten? Tror det er vanlig å lese den etter første slurk. All info om skjenking er derfor unødvendig.
    Å legge en tom flaske 90grader for å lese, er heller ingen krise... og selv har du jo lagt inn 40-50grader...

Sarge liker dette.
  17. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg hadde også tenkt å ha ingredienser og instrukser på mine etiketter, men fant vel ut at det kun er ølbryggere som er interessert i full liste med innhold.
    For andre er det ofte nok å vite at det er basilikum i det ølet der, og limeskall i det ølet der.
    Derfor droppet jeg det, masse tekst med liten skriftstørrelse ødelegger etikettene synes jeg.

Jeg synes du lager fine etiketter fra før, det er noe som heter never change a winning team?

Sarge liker dette.
  18. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er kun to fonter i bruk. Den ene riktignok i ulike størrelser.
    Bruksanvisningen er myntet på slekt og venner som jeg gir bort øl til i gave og lignende. Jeg har noen skrekkeksempler på hvordan man ikke gjør det.
    Innholdsfortegnelsen er litt for egen bruk også. Jeg kan av og til ha opptil 20 ulike øl fra egen produksjon stående, og da er det ganske kjekt å ha ingredienslisten litt mer tilgjengelig når vi prater om ølet.

Takk for tilbakemeldingene. :)

#2098 Sarge, 16 Jul 2019
    Sist redigert: 16 Jul 2019
  19. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for det. Jeg er også glad i de gamle etikettene, men var som sagt litt lei av å klistre dobbelt opp med etiketter for å få med mer informasjon. Jeg kommer nok til å teste nytt design på en batch, så får vi se. Etikettene får ofte et mer helhetlig visuelt inntrykk når de kommer på flasken.

Takk for tilbakemeldingen. :)

20. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan også legge mer info i en QR kode

Amarillo og Sarge liker dette.

Del denne siden