To nye etiketter... :)

Tja.. nesten litt flaut å poste etter så mange fine.. men her er altså mine tre første etiketter.
Har ikke med annen informasjon enn navnet og øl stilen, så får heller spørre de som måtte lure på noe.

Egentlig hadde jeg tenkt å etse inn på alle flaskene mine en permanent "etikett", men har lagt det prosjektet litt på is etter ca 30 flasker..
 

Vedlegg

  • Apkatt øl.jpg
    Apkatt øl.jpg
    28,2 KB · Sett: 1.212
  • Weissbier2.jpg
    Weissbier2.jpg
    252,5 KB · Sett: 1.216
  • Etikett Munich Dunkel.jpg
    Etikett Munich Dunkel.jpg
    64,5 KB · Sett: 1.210
  • 20130117_070108.jpg
    20130117_070108.jpg
    1,6 MB · Sett: 1.249
Flotte etiketter, men jeg er av dem som foretrekker litt mer info på flaskene.
(Muligens fordi jeg ikke går rundt og husker OGer, ABVer, maltinnhold, etc.)
 
Kan strekke meg til at batch nummer hadde vært lurt å ta med. Da kunne jeg slått opp i bryggeriloggen for mer info ;)

De jeg spanderer øl på, aner stort sett ikke hva OG, IBU osv er. Det klassiske spørsmålet blir derfor hvor mye alkohol det er i den (noe jeg uansett ikke kan svare med sikkerhet på).
 
Om jeg går inn på det tekniske, så beveger jeg meg ikke bare på tynn is rent faglig.. Men vil med stor sannsynlighet få to runde øyne, ett hode på skakke og spørsmålet "men.. etter du har gjort alt det der, så blir den her stout'en en like god pils som den man kjøper i butikken?"   ;)
 
Her er etiketten på Bear Beer, en lagerøl jeg har fått gode tilbakemeldinger på.

Mine etiketter innholder som regel "oppskriften" rundt etiketten, mest for at jeg skal huske alt selv, men også for å drive voksenopplæring om humle og slikt. Jeg kjenner det på gikta at dette er i ferd med å endre seg, jeg vil fokusere mer på alkoholprosent og navn framover.

Disse er trykket, og det koster, men designermannen har gode trykkeavtaler. Etiketten er ikke ferdig før den er limt på med eggehvite og plassert på flaska. Jeg mener man ikke kan bedømme emballasjepakninger uten at man ser det på selve produktet. Derfor mener jeg det ikke er nok med en pdf når etiketter skal bedømmes.

(I en pdf kan man jo legge til at "her skal det være utstansning og bladgull", liksom).

Måten mine etiketter lages på er at jeg lager en skisse. Tegner, (dårlig) for hånd. Deretter designes den i Illustrator.

Noen etiketter lages av mannen min, og da er det hemmelig prosess, slik at han lager noen utkast og så får jeg vurdere. Det er alltid stas. Jeg har et fast element som går igjen, og det er humleranken, et element som alle som har Illustrator bruker, tror jeg...

Jeg er veldig, veldig heldig. Mannen vet ingenting om gjær eller humle, men han lever av å tegne fonter, altså bokstaver. Det betyr utrolig mye for meg at jeg får lov til å lage øl hjemme og at det er greit at det lukter som en middels pub over hele huset. Det betyr også utrolig mye at han ivrer etter å lage etiketter, det gjør det. Til Kølschen min nå har han tenkt å håndtegne en K siden ølen heter K. Jeg tror det kommer flere slike framover.

Akkurat når det gjelder BearBeer ble navnet laget på bakgrunn av at jeg brygget samtidig som jeg hadde besøk av en som heter Bjørn. Det jeg er aller mest fornøyd med på denne etiketten er at bjørnen kommer nærmest ut av bakgrunnen på grunn av den fiffige bruken av gradient. Det at bjørnen nesten vokser ut av bakgrunnen, gir rett og slett en følelse av at bjørnen er i fart og på full fart mot høyre. Det gir mer liv i etiketten, synes jeg.

Jeg likte også fargene, det isblå og det lett gule. Blåfargen synes jeg nærmest får assosiasjoner mot is, mot kald gjæring og derfor en lagerøl.

Det var vanskelig å finne et vektorbasert illustrasjon av en bjørn som tilfredsstilte mine krav, men disse designerne har baser med vektorgrafikk og det var det vi tilslutt brukte her. Det er ingenting her som er håndtegnet, men det kommer etiketter der det også er framgangsmåten.

Det var litt om etiketten til BearBeer.
 

Vedlegg

  • Bear-Beer.jpg
    Bear-Beer.jpg
    76,6 KB · Sett: 1.163
Hauglia skrev:
Du verden.. den var virkelig fin!  :amen:

Takk, takk. Jeg er veldig bortskjemt. Noe så vanvittig. Lover å ta meg sammen. Jeg synes mange har gode råd når det gjelder HVA som skal stå på etikettene.

Og ja, jeg har tenkt å luke vekk den snasne orddelingsfeilen, der Bitch Craft selvfølgelig skal skrives Bitchcraft.
 
Unik74 skrev:
Jeg er veldig, veldig heldig. Mannen vet ingenting om gjær eller humle, men han lever av å tegne fonter, altså bokstaver. Det betyr utrolig mye for meg at jeg får lov til å lage øl hjemme og at det er greit at det lukter som en middels pub over hele huset. Det betyr også utrolig mye at han ivrer etter å lage etiketter, det gjør det.

A match made in heaven  :skitbra:

Håper ølet er like bra som etiketten.
(selv om jeg personlig savner litt info her og. I det minste ABV.)
 
Enig.

Alkoholprosent må med. Jobber med det. Her i huset kom det dessuten et innspill om at ABV egentlig handler Aller beste venn... Og hvem vil ikke ha det med på etiketten sin?
 
Unik74 skrev:
Enig.

Alkoholprosent må med. Jobber med det. Her i huset kom det dessuten et innspill om at ABV egentlig handler Aller beste venn... Og hvem vil ikke ha det med på etiketten sin?

Fin.

På Cardinals "Mandag i Annen" omtales ABV konsekvent som vitaminer.
 
En ny batch med Lucky Jack "klone" er klar. 6,4% og 60 IBU (rager), så ikke helt lik orginalen.
mu3u6avy.jpg


Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Hauglia skrev:
Egentlig hadde jeg tenkt å etse inn på alle flaskene mine en permanent "etikett", men har lagt det prosjektet litt på is etter ca 30 flasker..

Hvordan går du frem for å etse i glass?
Jeg hadde et prosjekt en gang der jeg planla å overføre trykk fotografisk til glass (på samme måte som kretskort) og så etse med fluorsyre, men etter å ha lest 13 sider HMS-datablad med dødningehoder og skrekkhistorier fra apoteket, så slo jeg dette fra meg.

Har du funnet en bedre/enklere metode?

Mvh,
Erlend H.
 
Erlend H. skrev:
Hauglia skrev:
Egentlig hadde jeg tenkt å etse inn på alle flaskene mine en permanent "etikett", men har lagt det prosjektet litt på is etter ca 30 flasker..

Hvordan går du frem for å etse i glass?
Jeg hadde et prosjekt en gang der jeg planla å overføre trykk fotografisk til glass (på samme måte som kretskort) og så etse med fluorsyre, men etter å ha lest 13 sider HMS-datablad med dødningehoder og skrekkhistorier fra apoteket, så slo jeg dette fra meg.

Har du funnet en bedre/enklere metode?

Mvh,
Erlend H.

Erlend: http://wium.priv.no/2012/08/08/etsekrem-noe-s-gy/ feks :)
 
Erlend H. skrev:
Hvordan går du frem for å etse i glass?

Som nevnt over, brukte jeg etsekrem.
Bestilte både stensiler og etsekrem fra etchworld.com. De har ett mylder av stensiler og skrift som kan lages etter ønske.
Selve etsekremen har egentlig export forbud, men ettersom jeg har handlet mye fra dem tidligere i.f.m lakkering av våpen - valgte de å se mellom fingrene på det. Kan tenkes hobby butikker slik som Panduro har etsekrem.

Brukte ca en halvtime pr flaske, litt avhengig av motivet.. som småbarnsfar har jeg rett og slett ikke tid til det - selv om det faktisk er litt morsomt.
For å komme i mål med prosjektet, altså merke ett par hundre 0.75 flasker, vurderer jeg å bare faktisk å bare skrive for hånd på flaskene v.h.a q-tip. Men frykter for at resultatet blir heller dårlig ;)
 
Hauglia skrev:
..... , vurderer jeg å bare faktisk å bare skrive for hånd på flaskene v.h.a q-tip. Men frykter for at resultatet blir heller dårlig ;)

Kall det rustikk og si at det skal være slik.
 
Hadde ikke tenkt på den enkle løsningen med bare å skrive på flaskene før nå.. Skal gi det ett forsøk og legge ut bilde av resultatet.

Tipper resultatet blir mer i retning Bubba's homebrew enn stilfullt rustikk
 
Tilbake
Topp