Her er etiketten på Bear Beer, en lagerøl jeg har fått gode tilbakemeldinger på.
Mine etiketter innholder som regel "oppskriften" rundt etiketten, mest for at jeg skal huske alt selv, men også for å drive voksenopplæring om humle og slikt. Jeg kjenner det på gikta at dette er i ferd med å endre seg, jeg vil fokusere mer på alkoholprosent og navn framover.
Disse er trykket, og det koster, men designermannen har gode trykkeavtaler. Etiketten er ikke ferdig før den er limt på med eggehvite og plassert på flaska. Jeg mener man ikke kan bedømme emballasjepakninger uten at man ser det på selve produktet. Derfor mener jeg det ikke er nok med en pdf når etiketter skal bedømmes.
(I en pdf kan man jo legge til at "her skal det være utstansning og bladgull", liksom).
Måten mine etiketter lages på er at jeg lager en skisse. Tegner, (dårlig) for hånd. Deretter designes den i Illustrator.
Noen etiketter lages av mannen min, og da er det hemmelig prosess, slik at han lager noen utkast og så får jeg vurdere. Det er alltid stas. Jeg har et fast element som går igjen, og det er humleranken, et element som alle som har Illustrator bruker, tror jeg...
Jeg er veldig, veldig heldig. Mannen vet ingenting om gjær eller humle, men han lever av å tegne fonter, altså bokstaver. Det betyr utrolig mye for meg at jeg får lov til å lage øl hjemme og at det er greit at det lukter som en middels pub over hele huset. Det betyr også utrolig mye at han ivrer etter å lage etiketter, det gjør det. Til Kølschen min nå har han tenkt å håndtegne en K siden ølen heter K. Jeg tror det kommer flere slike framover.
Akkurat når det gjelder BearBeer ble navnet laget på bakgrunn av at jeg brygget samtidig som jeg hadde besøk av en som heter Bjørn. Det jeg er aller mest fornøyd med på denne etiketten er at bjørnen kommer nærmest ut av bakgrunnen på grunn av den fiffige bruken av gradient. Det at bjørnen nesten vokser ut av bakgrunnen, gir rett og slett en følelse av at bjørnen er i fart og på full fart mot høyre. Det gir mer liv i etiketten, synes jeg.
Jeg likte også fargene, det isblå og det lett gule. Blåfargen synes jeg nærmest får assosiasjoner mot is, mot kald gjæring og derfor en lagerøl.
Det var vanskelig å finne et vektorbasert illustrasjon av en bjørn som tilfredsstilte mine krav, men disse designerne har baser med vektorgrafikk og det var det vi tilslutt brukte her. Det er ingenting her som er håndtegnet, men det kommer etiketter der det også er framgangsmåten.
Det var litt om etiketten til BearBeer.