To nye etiketter... :)

Litt avsporing, men synes denne er verdt å dele. Ikke så mange norske bryggerier som satser mye her, selv om bl.a. Ægir og Kinn er gode unntak. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/sep/03/brew-period-craft-beer-labels-works-of-art
Jeg synes faktisk Amundsen også har kule design på boksene sine.

Samtidig synes jeg det er like vanskelig å definere rammer for hva som er kunst når det er snakk om etiketter som når det er snakk om annen kunst. Friheten er stor innenfor kunstneriske uttrykk, og for meg er linjen mellom design og kunst ofte svært flytende.

For eksempel er dette et eksempel på en etikett som startet med et ganske utfordrende kunstverk (ikke mitt), og som ble underkjent gang etter gang av en person som ville følt seg beskjemmet av å servere det. Det ble fortsatt ikke godkjent i denne utgaven, så dette ølet ble det aldri noe av, selv om tittelen egentlig beskriver ølet godt, siden det skulle bestå av Red X malt og Bramling Cross humle. (Det var visst navnet i seg selv som ble vanskelig å svelge). Om jeg sier at dette er kunst som uttrykker frustrasjonen over kunstige rammer definert av samfunnets normer og regler, tar jeg da feil?

PS. Det er kanskje ikke god kunst, men noe kunst må jo være dårlig for at annen kunst skal kalles bra. Uten kontrasten blir det vanskelig.

X-ratedRedSmash_sample.png
 
Sist redigert:
Enig, Amundsen kan også nevnes. Men et minimalistisk design uten produktnavn blir litt rart når noen skal lansere flere innen samme kategori. Nøgne Ø har jo Imperial Stout. Og etter det har jo Dragon Milk og andre kommet til. Noen generiske navn og noen "kunstneriske".
 
Designavdelinga i Hoinnbryggeriet har tydeligvis tatt seg utvida sommerferie, og nå som lyngølet blei surt spørs det om det fortjener noen etikett. Jeg spår at avdelinga kommer sterkere tilbake når vi får bålbrygga neste batch.
 
Designavdelinga i Hoinnbryggeriet har tydeligvis tatt seg utvida sommerferie, og nå som lyngølet blei surt spørs det om det fortjener noen etikett. Jeg spår at avdelinga kommer sterkere tilbake når vi får bålbrygga neste batch.[/QU
Svaret på sånne arogante handlinger fra en avdeling er å outsource.... India har en drøss med barnearbeidere som er om er arbeidsløse... permiteringsvarsel så skal du se det ordner seg
 
Her har jeg laget et utkast for julebrygget.. noen synspunkter?
UQAmGAE.jpg
 

Vedlegg

  • Santas.pdf
    1,1 MB · Sett: 14
@Sersjanten Jeg liker godt den kule julenissen+reinsdyr med solbriller-figuren midt på. Jeg synes også den julete rammen er fin. Så noen ting å tenke på:
Jeg synes skrifttypen er kjedelig, og ved å gjøre den delvis gjennomsiktig, så blander den seg med bakgrunnen på en rotete måte. Jeg ville også hatt et MYE klarere skille mellom innenfor/utenfor rammen. Både tittelen og brødteksten til høyre ligger i overgangen mellom ramme og innhold, og det blir litt rotete.
Men kul ide. Den blir bra om du jobber litt med den. :)
 
@Sarge Takk for tipsene.:) Har du forslag til en skrifttype? er er jo X antall å velge mellom.
Jeg prøvde å ha den julete rammen klarere, men syns området der jeg kunne ha tekst ble så lite da. Jeg kan jo prøve en gang til å se, siden det er en stund siden jeg lagde etiketten. Det er først nå brygget har kommet på flaske..
 
Jeg synes den ser helt flott ut, lastet ned pdf, ser helt annerledes da, det er vel slik den blir seende ut på flasken.
Jule mønstret er kanskje litt svakt.
 
Tilbake
Topp