Tok av gjærstarteren for tidlig - er løpet kjørt?

Ved 16-tiden onsdag satte jeg gjærstarteren på magnetrøreren (1,7 liter, WLP001). Planen var å la denne gå i snaue to døgn, men ved en feiltakelse ble den tatt av røreren i dag (torsdag) klokken 13 og satt inn i kjøleskapet for bunnfelling.

Er 21 timer nok for et øl med OG 1.065-1.070? Gjæren ble produsert 14.10.2013. Eller kan/bør den settes på røreren igjen? Hvis ja, hvor lenge må den stå? Eller er det bare å dumpe den? Jeg får uansett ikke satt den på nå ettersom jeg ikke har bryggesakene hjemme, men et annet sted.

Jeg pitcha 2 blodferske Wyeast pakker med 1318 i går kveld kl 2200 på 1 liter. Satte denne i kjøleskapet kl 2000 i kveld. Da hadde den allerede bunnfelt og så veldig ferdig ut. Jeg bruker ikke rører.
Mulig jeg bommer helt her men så lenge den har spist opp alt sukkeret så spiller det vel ikke så stor rolle hvor lenge den står.

Thomassvendsen skrev:
Jeg pitcha 2 blodferske Wyeast pakker med 1318 i går kveld kl 2200 på 1 liter. Satte denne i kjøleskapet kl 2000 i kveld. Da hadde den allerede bunnfelt og så veldig ferdig ut. Jeg bruker ikke rører.
Mulig jeg bommer helt her men så lenge den har spist opp alt sukkeret så spiller det vel ikke så stor rolle hvor lenge den står.
Jeg har ikke sett starteren selv ettersom det ikke var jeg som tok den av røreren, så jeg har ingen anelse om hvordan aktiviteten var (skum, bobler). Jeg skulle tro den var kommet langt på vei, men vil gjerne vite med noenlunde sikkerhet før jeg heller gjæren i et brygg  :)

Nå kan jeg tilnærmet ingenting om startere, men jeg tenker følgende: Når jeg pitchet mine første startere så funket de umiddelbart og tilsynelatende MYE bedre en når jeg bare har dumpet gjæren rett i karet. Dette selv om jeg ikke hadde aning om den var ferdig gått eller ikke. Den ene var en 1.5 liter som stod på røreren mindre en et døgn.

Jeg vet ikke om følgende er smart, men: Dersom man har litt lite gjær i starteren når man setter den til kjøling, så kan man muligens dekantere den noen timer før den skal pitches og tilsette litt ny startervørter slik at gjæra har jazzet seg skikkelig opp når den pitches? Dette er bare ukvalifiserte tanker rundt hvordan man kan optimalisere en uoptimal starter. Lærdommen min er å lage starteren optimal selvfølgelig. Noen ganger går det bare ikke og da må man improvisere eller droppe hele greia. Jeg vet ikke. :jaha:

Har alltid gjærstartere stående i ca et døgn før de går i kjøleskapet. Den er nok ferdig allerede før dèt. Jeg har den i dunk som jeg rister på, og etter et døgn er all co2en ristet ut og det produseres heller ikke mer. Ferdig :)

Om du er i tvil så kan du vel la starteren stå i romtemperatur over natten, og så sette den i kjøleskapet. Det blir ikke røring på den, men det som måtte være igjen av spiselige godsaker vil gjæren spise opp.

Jeg lager ofte starter på lørdag formiddag, og brygger på søndag. Da lar jeg den stå på magnetrøreren frem til like før jeg skal brygge, og så går den i kjøleskapet. Det funker fint.

Tilbake
Topp