Torvald`s Bryggeri

Ja det er litt rart. Straumens vegar er uransakelege...

Men er trur fortsatt at det er pga ikkje heilt ideell grytebotn. Det er ikkje sikkert elektronikken blir overoppheta men det er så mange overvåkningsprosessar inne i ei slik plate at eg trur det er noko med det som slår inn. På grunn av at det er ganske høg spenning (typist 1000v) som svingar med høg frekvens og komponentar som lever litt i "grenseland" for kva dei kan tolerere, er det ikkje mykje sprell ei kan gjere utan at ein eller annan sikkerheitsfunksjon slår inn.

Mogeleg det er nevnt før, men dukkar det opp ein feilmelding i displayet eller kuttar den berre?

Det kan jo og vera at alt eg trur er berre tull og at det rett og slett er ein feil på plata ;)
 
Men hvis problemet er som du seier Protto, med at bunnen ikkje er tilstrekkeleg magnetisk. Ville det ikkje da fungere bedre med å legge noko meir magnetisk under silbunnen, som for eks. ei RF plate??? Hvis det er plass til noko slikt under silbunnen i boilermakeren da...
 
Kun ca. 0,5 liter med rom under silbunnen, så eventuelle ting må vel heler legges utenfor. Men hvis magnetismen er problemet, hvorfor slår platen seg bare av når effekten er lav?
 
Eg har ihvertfall ingen peiling på kva problemet kan ver, men du kan få låne plata mi hvis du vil kontrollsjekke at det ikkje er porduksjonsfeil.
 
Jeg har fortsatt en mistanke om at det er plata som registrerer at temperaturen i grytebunnen er for høy i forhold til innstillingen den står på (det står jo temperaturer listet på de forskjellige effektstegene på plata). Det snåle er dog at det først var et problem sist jeg brygget, ikke gangen før det.
 
Gahr skrev:
Kun ca. 0,5 liter med rom under silbunnen, så eventuelle ting må vel heler legges utenfor. Men hvis magnetismen er problemet, hvorfor slår platen seg bare av når effekten er lav?

Nå skal det sies at induksjonslpater er ikke mitt spesialfelt.
Men i vanlig elektroteknisk prinsipper så vil vil magnetismen øke med effekten.
Det vil så at ved høy effekt vil et større området være magnetisk og ved lav effekt magnetismen liten.
For meg høres det ut som at platen ikke registrerer kjelen din ved lav effekt.    
Altså kjelen er ikke fullstendig magnetisk.
Men ville prøvd med en annen induskjonsplate for å være sikker.

Edit:
Lite tips i feilsøking. Ikke heng deg for mye opp i at den fungerte tidligere.
En sjelden gang i blant så vil elektronikk ikke oppføre seg som forventet.
 
Gahr: det finnes en quick fix på problemet om det er lite magnetisme på kjelen. Det er å legge et stykke med magnetisk stål mellom kjele å plate toppen. Jeg brukte induksjon før å har u-magnetiske kobber kjeler å hadde da en tynn magnetisk plate som jeg la på toppen.
Plata jeg har er designet for formålet å slår seg ikke ved selv høye temperaturer.
Dette fungerer faktisk veldig bra siden den er så tynn, regulering av effekten er rask å smertefri.
Om du ønsker å prøve kan jeg sende den til deg, bare send adressa på PM.
 
Tenkte på en ting til.
Mange kjeler er litt konkave slik at når metallet blir varmt så retter det seg ut. Så om det er tilfellet å kjelen er ikke optimal til induksjon så kan det rett å slett være at kontaktflaten på den kalde kjelen ikke er tilstrekkelig. Noen induksjons topper kan være årntli sære.
 
Tenkte eg skulle legge ut eit bilde av dagens økt med MLT forbedring. Har tenkt på dette lenge, men etter at FrodeNor la ut bilder av sin MLT fikk eg fingeren ut og modifiserte silbunnen slik at eg kun har ca. 1 liter under (før var volumet 5 liter). Måtte slipe vekk eit par mm av diameteren slik at den passa under krana. Dip tuben i 1/2" RF blei ikkje den penaste, men den fungerer som den skal. Etter denne justeringa lukter bryggeriet veldig ferdig  :)
 

Vedlegg

  • IMG_2758.jpg
    IMG_2758.jpg
    340,1 KB · Sett: 993
Det ser helt super bra ut dette oppsettet ditt Torvald. Har selv investert i en Speidel 50 liter, og har utvidet konseptet med en March pumpe for å sirkulere vørteren i speidelen under avkjøling. Fungerer helt topp, og får en fin trub/humle kjegle slik du viser fra systemet ditt. Men da denne kjegla legger seg over temperaturføleren, viser ikke displayet på speidelen riktig temperatur på vørteren under kjøling. Tenkte derfor å montere noe tilsvarende til det snasne termometeret og koblingene som du har på krana på en av kjelene dine, slik at jeg kan lese av riktig temp på vørteren. Lurer derfor på hvor du har kjøpt termometer og tilhørende koblinger.  :)
 
Jon vold skrev:
Lurer derfor på hvor du har kjøpt termometer og tilhørende koblinger.  :)

Beklager seint svar. Termometer og koblinger er kjøpt hos more beer.

Gahr skrev:
Torvald skrev:
Etter denne justeringa lukter bryggeriet veldig ferdig  :)
Inline oksygen!:D

Hehe, det står på ønskelista ;) .

FrodeNor skrev:
Torvald skrev:
Etter denne justeringa lukter bryggeriet veldig ferdig  :)
Ferdig....hehe du har såvidt begynt  ;D
Det er alltid litt tweaking her og der  >:D

;D
 
Tilbake
Topp