Tråden for dumme spørsmål.

Etter at jeg solgte GF30, og kjøpte Speidel50, for noen år siden, har jeg kun skylt med varmtvann fra springen. Har ikke merka noen forskjell, annet at det tar lengre tid å oppnå kok. Men det er kanskje viktig hva slags varmtvannsbereder man har ?

Så 15 grader rett fra springen gjør tilnærmet samme nytten som 78 og der omkring?
Ja, jeg trur det. Det er en del rapporter om det.

Mine egne forsøk er med batch sparging. Da fyller du jo alt vannet på med en gang. Når du blander det kalde vannet i den varme masken, får du jo en høyere temperatur - jeg trur jeg tappa ut noe som holdt noen og tredve. Og ikke noe tyda på at utbyttet blei dårligere.

Denne væska er jo mye mindre sukkerholdig enn den første væska, og følgelig uansett mer tyntflytende. Andre komponenter, som beta-glukaner, vil også være like mye fortynna. Om du driver med kontinuerlig skylling, slik en normalt gjør i en maskin, vil dessuten temperatursenkinga være mer gradvis, og jeg trur det går helt fint.

Jeg trur generelt at snakket om temperatur og viskositet er sterkt overdrevet. At det skal være noen viktig forskjell for effektiviteten av skyllinga på vørter som holder 67 og 77 grader, slik det gjerne hevdes, virker veldig rart.

Etter at jeg solgte GF30, og kjøpte Speidel50, for noen år siden, har jeg kun skylt med varmtvann fra springen. Har ikke merka noen forskjell, annet at det tar lengre tid å oppnå kok. Men det er kanskje viktig hva slags varmtvannsbereder man har ?
Ja, jeg ville nølt med å bruke vann fra en gammel bereder, i alle fall. Jeg veit lite om hva slags forurensninger som kan være i det - og så lenge jeg ikke veit det, vil jeg ikke bruke det. (Min egen er ny, men uansett lar jeg være. Det er antakelig tull.)

Noen som har fundert på holdbarheten til Antioxin? Har oppbevart det på et syltetøyglass i ganske mange år nå og syntes det lukter ganske stramt, det har det kanskje alltid gjort, men ble ikke så veldig beroliget da jeg leste dette

On opening, us e the product as quickly as pos s ible. Pa cks which
have been opened a nd part-us ed s hould be kept tightly s ealed. If
there are any s igns of s poilage during s torage of an opened bag
do not us e and dis card the contents appropriately.

Tilbake
Topp