Tråden for dumme spørsmål.

Jeg gjør det noen ganger i 2 omganger, først med 3 L/kg mens jeg varmer opp resten av volumet til 80 -90 grader og bruker det som utmesk istedefor skylling noen ganger
Ut fra hva jeg har lest, trur jeg ikke det har noen betydning for kvaliteten på vørteren hvordan du gjør det. Og utmesk har ingen hensikt, så vidt jeg veit. Så jeg trur du kunne spare deg den ekstra jobben med å varme vann ved sida av mens du mesker. Men det er jo ingen stor sak:).

Sist redigert:
Ut fra hva jeg har lest, trur jeg ikke det har noen betydning for kvaliteten på vørteren hvordan du gjør det. Og utmesk har ingen hensikt, så vidt jeg veit. Så jeg trur du kunne spare deg den ekstra jobben med å varme vann ved sida av mens du mesker. Men det er jo ingen stor sak:).
Det må jo varmes uansett. Jeg mener jeg får bedre utbytte. Det er en måte å opprettholde mesketemp også å sørge for at den i hvert fall ikke synker

Det må jo varmes uansett. Jeg mener jeg får bedre utbytte. Det er en måte å opprettholde mesketemp også å sørge for at den i hvert fall ikke synker
Ja, du får bedre utbytte, altså høyere OG. Grunnen er at bare 90% av stivelsen blir gelatinisert under 70 grader. (All stivelsen i bygg blir faktisk ikke gelatinisert før du kommer opp på 94 grader.) Men du får også tilsvarende høyere FG, for det høyere utbyttet vil bestå nesten utelukkende av dekstriner - som ikke tilfører ølet noe som helst. (Det er lite beta-amylase igjen når du setter opp til utmesk, uansett hva slags temperatur du har meska ved, og det lille som er igjen, tar kvelden umiddelbart ved 78 grader.)

Om mesketemperaturen synker et par grader, spiller egentlig ingen rolle - riktignok litt avhengig av hvilken temperatur du starter på. Men du brygger vel ikke så store volum (?), og da synker jo temperaturen raskere.

Tilbake
Topp