Tråden for dumme spørsmål.

Da var første brygg gjennomført! Måtte virkelig jobbe med malten for å få den våt. Følte også jeg rørte nærmest hele tiden.

Jeg tilsatte ca. 1 liter vann ekstra i mesken og en til i skyllingen - totalt 33 liter. Endte med rundt 22 liter i gjæringskaret, OG på 1060. Jeg gjorde ikke alt jeg kunne for å få opp absolutt alt i bunnen av kjelen, tenkte det var greit å ha litt plass i gjæringskaret i tilfelle gjæren bestemmer seg for å virkelig slå seg løs. Er 1060 kontra 1067 i OG skandale, eller blir det evt bare litt svakere øl?

Vedlegg

• IMG_4652.jpeg
    5,1 MB · Sett: 11
  • IMG_4658.jpeg
    3,8 MB · Sett: 8
Det går helt bra. Litt svakere øl, ingen problem. Kos deg med brygginga. Du kommer til å like ølet ditt.
Takk! Hva er de vanligste grunnene til at man ender opp med mindre vørter? I følge oppskriften skulle dette vært et 20L-sett, det passer jo forsåvidt bra mtp endelig mengde når jeg regner inn det ekstra vannet jeg tilsatte. Brewzillaen viste aldri temperatur over 98 grader, til tross for kok - mulig kalibreringsbehov?

Vanligst vil jeg tro er skyllingen. Det er vanskelig å skylle langsomt nok. :cool: . Etter at jeg begynte å ta tida - og bruker over et kvarter på 10 liter, har utbyttet gått opp.
Det viktige er egentlig ikke å få mest mulig ut av settet, men å lære seg en rutine som gir forutsigbart utbytte for deg og din prosess, slik at du kan styre etter hva du ønsker.
Kjenner ikke Brewzilla, men koker det er det nok. Igjen, fint å lære din prosess og ditt utstyr, slik at du vet hvor mye som koker vekk i løpet av kokingen.

Og så er det noe som er kjempefint. Det meste går bra. Viktigst å ha det hyggelig, kose seg og så blir resultatet bra til slutt.

Etterhvert som interesse og erfaring øker, øker også kunnskapsnivået og lysten til å lære mer. Resultatet er en morsom og trivelig hobby som gleder deg og dem du deler resultatene med. Norbrygg er en god kilde til slik læring.

Sist redigert:
Vanligst vil jeg tro er skyllingen. Det er vanskelig å skylle langsomt nok. :cool: . Etter at jeg begynte å ta tida - og bruker over et kvarter på 10 liter, har utbyttet gått opp.
Det viktige er egentlig ikke å få mest mulig ut av settet, men å lære seg en rutine som gir forutsigbart utbytte for deg og din prosess, slik at du kan styre etter hva du ønsker.
Kjenner ikke Brewzilla, men koker det er det nok. Igjen, fint å lære din prosess og ditt utstyr, slik at du vet hvor mye som koker vekk i løpet av kokingen.

Og så er det noe som er kjempefint. Det meste går bra. Viktigst å ha det hyggelig, kose seg og så blir resultatet bra til slutt.

Etterhvert som interesse og erfaring øker, øker også kunnskapsnivået og lysten til å lære mer. Resultatet er en morsom og trivelig hobby som gleder deg og dem du deler resultatene med. Norbrygg er en god kilde til slik læring.
Tror det er mulig jeg var litt rask med vannet under skyllingen. Men skal prøve å ta tiden min under neste brygg, Oppskriften sa ingenting om skylling annet enn vannmengde, da er det lett å tro at man konstant har dårlig tid. Men som du sier, veldig nyttig læring :)

Jeg oppfatter deg slik at du ikke fikk ut like mye gjærbart materiale, enten i form av at forventet styrke ikke var høy nok, eller at volumet med forventet styrke til kok ble for lite.
Gjennom en times mesking er nok så godt som all malt omdannet til gjærbar væske. Vansken er å få skilt det fra de faste restene. En god del blir igjen i meskerestene, derfor skyller vi med vann for å tynne ut væsken som blir igjen tilslutt. (Litt under 1 liter per kilo malt blir igjen etter mesking).
Du tar med all avrenning til kok. Det er et tap til gjæringskar som varierer. Mange tar med mye, andre kun klar vørter. Sett regner jeg med beregner at du tar med nesten alt.

Jeg flytter denne diskusjonen over til tråden for dumme spørsmål nå etterpå.

Tilbake
Topp