Tråden for dumme spørsmål.

Hva bruker du det til? Hva er du fornøyd med?

@Agropelter Jeg tviler enormt på at disse filtrene kan gi klarere øl som smaker bedre. De kan nok fikse problemer med grove partikler, men skal filtrering gjøre noe i nærheten av det som loves i annonsen, må du ned i veldig mye finere filtrering.
Jeg tenkte for å filtrere bort de verste restene under flasking. Ville omstikk til nytt gjæringskar gjort jobben mer effektivt?

Hva bruker du det til? Hva er du fornøyd med?
Jeg har en 75 liter tank med flat bunn. Krana sitter 5 centimeter over bunn. Når jeg har tørrhumla øl så flyter det en del humlepartikler siden jeg ikke cold crasher og disse tetter ballock når jeg tapper til fat. Det fikser filteret fin-fint.

For de som skulle ønske å kjøpe seg et sånt vil jeg absolutt anbefale å kjøpe Duotight koblinger.

Disse passer til å skru i filteret:

Og denne passer på en standard 1/2 kran:

Og disse passer på ball lock med gjenger:

Og denne slangen kan da brukes mellom kran, filter og ballock og det er helt tett:

Jeg tviler enormt på at disse filtrene kan gi klarere øl som smaker bedre. De kan nok fikse problemer med grove partikler, men skal filtrering gjøre noe i nærheten av det som loves i annonsen, må du ned i veldig mye finere filtrering.
Jeg kjenner jeg blir litt skuffet hver gang de kommer med slike ting. Jeg hadde lett trodd på dette i starten, men nå vet jeg jo at 915 micron filter ikke gjør noe som helst nytte, annet enn å forhindre at slanger og koblinger går tett.

Jeg tenkte for å filtrere bort de verste restene under flasking. Ville omstikk til nytt gjæringskar gjort jobben mer effektivt?
Det jeg hadde gjort da var heller å montere krana litt høyere om den sitter lavt mot bunn, og en dag før flasking så gi gjæringsbøtta en liten bevegelse sånn at hva som eventuelt flyter eller sitter langs kantene faller til bunns til du skal flaske.

Jeg stikker om til blandekar før flasking. Noe kommer med over, men det bunnfeller seg når det bare får stå litt, og jeg har ingen problemer med humlepartikler i flaskene. Det ligger bare igjen litt grums i blandingskaret.

Blandekar der du også tilsetter sukker? Er det fare for oksidering, eller er det overdrevet?
Hvis man er forsiktig og ikke plasker for mye er det veldig lite oksygen som taes opp av brygget. Det som evt blir tatt opp blir spist av gjæren under karbonering. Summert; liten fare, med mindre man plasker og rører som en galning.

Tilbake
Topp