Tråden for dumme spørsmål.

Det blir jo øl, og så lenge det er hovedpoenget, er jo settene greie. Men vil du ha styring på det hele, og lære noe om både ingrediensene og hvordan bryggeriet ditt fungerer - i det hele tatt utvikle deg som brygger - ville jeg ikke kjøpt et sett der du ikke får detaljert oppskrift. De finnes, og da er det jo greit nok.

Jeg veit ikke om det er så mye å spare på å bestille egen oppskrift. Mats på Strømmen påsto en gang at det faktisk var omvendt, men det skal jeg ikke mene noe om. Skal du spare noe på sikt, må du ha et maltlager og kverne sjøl. Men det spørs jo om det er praktisk. Det avhenger av både plass og ikke minst av hvor mye og ofte du brygger.
Kjøpte to sett sammen med Brewzillaen for å få litt feeling med prosessen først. Neste blir enten en pilsner eller NEIPA, da gjør jeg alt fra bunnen. Føler ikke det er altfor komplisert etter å ha lest meg opp - og mer lærerikt! Trenger å forstå meg mer på Brewfather også. Det blir øl uansett, som du sier :)

Kjøpte to sett sammen med Brewzillaen for å få litt feeling med prosessen først. Neste blir enten en pilsner eller NEIPA, da gjør jeg alt fra bunnen. Føler ikke det er altfor komplisert etter å ha lest meg opp - og mer lærerikt! Trenger å forstå meg mer på Brewfather også. Det blir øl uansett, som du sier :)
Du kan gå inni oppskriftsbiblioteket til Brewfather og finne deg en oppskrift du liker. Kopier den og kopien vil dukke opp i Oppskrifter. Der kan du endre utstyrsprofil til ditt bryggeoppsett. Velg skaler og du har en rimelig ferdig oppskrift med rette volumer. Da er det lett å bestille råvarer.

Etter hvert som erfaringene kommer endrer du oppskriftsprofilen slik at den passer din måte å brygge på. Tre fokuspunkter først: Hvor god meskeeffekt får du. Hvor mye koker du vekk per time. Hvor mye taper du ved overføring til gjæringskar. Endre i profilen etterhvert og kontrollen din øker.

Jeg kan anbefale boka Brewing Classic Styles av Jamil Zainasheff. Oppskriftene der er aldri gale - og kan brukes som utgangspunkt for å lage egne. Boka begynner å bli noen år gammel nå, og jeg har hørt snakk om en ny utgave, men det er ikke den typen stoff som blir forelda så fort. Oppskriftene er både for ekstraktbrygging og maltbrygging, og en liten svakhet er at han forholder seg mye til amerikanske basismalttyper, men det er ikke egentlig noe problem.

Det amerikanske definisjonssystemet - BJCP - er også verdt å kikke på. Det sier en del om ingredienser til de ulike øltypene, og er ganske nyttig for hjemmebryggere, synes jeg.

Tilbake
Topp