Tråden for dumme spørsmål.

Hvis du har kommunalt vann er sjansen stor for at du har tilnærmet 0-vann. Kan starte med en grunnprofil i Brewfather som heter reverse osmosis water.
Takk for info! Betyr det da at jeg kun skal forholde meg til verdiene oppskriftene sier jeg skal tilsette etter at jeg har endret til reverse osmosis? Er det ikke vanlig at f.eks en NEIPA skal ha rundt 5,2 i PH, til tross for at oppskriften nå forteller meg 5,69? Vil tilsetning av 3,15g Gypsum få meg dit (det er det Brewfather foreslår)?

Jeg er sikker på at om skal du begynne med vannjustering trenger du et pH meter, samt en syre; enten fosforsyre eller melkesyre.

Og som @Pål Heide Kielland skriver: som medlem av Norbrygg får du tilgang til artikler om vannjustering.

Takk for info! Betyr det da at jeg kun skal forholde meg til verdiene oppskriftene sier jeg skal tilsette etter at jeg har endret til reverse osmosis? Er det ikke vanlig at f.eks en NEIPA skal ha rundt 5,2 i PH, til tross for at oppskriften nå forteller meg 5,69? Vil tilsetning av 3,15g Gypsum få meg dit (det er det Brewfather foreslår)?
Oppgi hvor du bor. Godt mulig noen bor i nærheten og kan gi deg de tallene du trenger

Jeg skal begynne å eksperimentere med vannprofil osv. Hvordan gjør jeg dette så Brewfather kan foreslå mengder osv? Må jeg ta noen målinger av vannet (PH etc)?
Artikkel: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering-pa-enkelt-vis-for-folk-med-blott-vann.44640/

Har du bløtt vann - som de aller fleste her i landet har - er det enkelt.

Viktig å forstå: Saltene brukes til å justere smaksprofilen, sjøl om de også påvirker pH. pH i lyse øl justeres med syre. Alt dette er enkelt. Det eneste som kan bli problematisk er kombinasjonen av bløtt vann og mørkt øl.

Det enkleste er å spørre kommunen om vannverdier dersom du har vann fra vannverk. Det ligger en artikkel for norbryggmedlemmer om vannjustering på forumet her
Enig.

Men har du vanlig bløtt vann, er det så lite mineraler i det at du like gjerne kan legg inn null på alle feltene i kalkulatoren. Forskjellen blir neppe merkbar.

Sist redigert:
Tilbake
Topp