Tråden for dumme spørsmål.

Det blir jo øl, og så lenge det er hovedpoenget, er jo settene greie. Men vil du ha styring på det hele, og lære noe om både ingrediensene og hvordan bryggeriet ditt fungerer - i det hele tatt utvikle deg som brygger - ville jeg ikke kjøpt et sett der du ikke får detaljert oppskrift. De finnes, og da er det jo greit nok.

Jeg veit ikke om det er så mye å spare på å bestille egen oppskrift. Mats på Strømmen påsto en gang at det faktisk var omvendt, men det skal jeg ikke mene noe om. Skal du spare noe på sikt, må du ha et maltlager og kverne sjøl. Men det spørs jo om det er praktisk. Det avhenger av både plass og ikke minst av hvor mye og ofte du brygger.
Kjøpte to sett sammen med Brewzillaen for å få litt feeling med prosessen først. Neste blir enten en pilsner eller NEIPA, da gjør jeg alt fra bunnen. Føler ikke det er altfor komplisert etter å ha lest meg opp - og mer lærerikt! Trenger å forstå meg mer på Brewfather også. Det blir øl uansett, som du sier :)

Kjøpte to sett sammen med Brewzillaen for å få litt feeling med prosessen først. Neste blir enten en pilsner eller NEIPA, da gjør jeg alt fra bunnen. Føler ikke det er altfor komplisert etter å ha lest meg opp - og mer lærerikt! Trenger å forstå meg mer på Brewfather også. Det blir øl uansett, som du sier :)
Du kan gå inni oppskriftsbiblioteket til Brewfather og finne deg en oppskrift du liker. Kopier den og kopien vil dukke opp i Oppskrifter. Der kan du endre utstyrsprofil til ditt bryggeoppsett. Velg skaler og du har en rimelig ferdig oppskrift med rette volumer. Da er det lett å bestille råvarer.

Etter hvert som erfaringene kommer endrer du oppskriftsprofilen slik at den passer din måte å brygge på. Tre fokuspunkter først: Hvor god meskeeffekt får du. Hvor mye koker du vekk per time. Hvor mye taper du ved overføring til gjæringskar. Endre i profilen etterhvert og kontrollen din øker.

Jeg kan anbefale boka Brewing Classic Styles av Jamil Zainasheff. Oppskriftene der er aldri gale - og kan brukes som utgangspunkt for å lage egne. Boka begynner å bli noen år gammel nå, og jeg har hørt snakk om en ny utgave, men det er ikke den typen stoff som blir forelda så fort. Oppskriftene er både for ekstraktbrygging og maltbrygging, og en liten svakhet er at han forholder seg mye til amerikanske basismalttyper, men det er ikke egentlig noe problem.

Det amerikanske definisjonssystemet - BJCP - er også verdt å kikke på. Det sier en del om ingredienser til de ulike øltypene, og er ganske nyttig for hjemmebryggere, synes jeg.

Jeg vurderer å gå til innkjøp av 2-3 12L corneliusfat til dedikert kjøleskap for å slippe styret og all plassen flasker tar. Kan man ha én tappeslange og alternere mellom fatene? Må co2-beholder være tilkoblet hele tiden, eller bare under karboneringsperioden?

Jeg vurderer å gå til innkjøp av 2-3 12L corneliusfat til dedikert kjøleskap for å slippe styret og all plassen flasker tar. Kan man ha én tappeslange og alternere mellom fatene? Må co2-beholder være tilkoblet hele tiden, eller bare under karboneringsperioden?
Ja til begge, men ikke optimalt.Ville hatt egen tappelinje til hvert fat, men ingenting i veien for at de deler på en, men da kan det bli litt blandings i hver øl en tapper. CO2 må ikke være tilkoblet hele tiden, kan fint bare fylle på underveis når det er dårlig trykk.Litt tungvint, men funker fint.

Ja til begge, men ikke optimalt.Ville hatt egen tappelinje til hvert fat, men ingenting i veien for at de deler på en, men da kan det bli litt blandings i hver øl en tapper. CO2 må ikke være tilkoblet hele tiden, kan fint bare fylle på underveis når det er dårlig trykk.Litt tungvint, men funker fint.
Takk! Så det beste er å ha co2 tilkoblet hele tiden? Regner med man trenger co2 for å tappe?

Her har du fasiten ferdig laget https://brewshop.no/products/beer-tap-conversion-kit-1
Merk at det er 10cm gjennomføring, jeg vet selvfølgelig ikke hva du trenger. Passer vegg/dør som er opptil 6,5 cm tykk.

Co2 med tilbakeslagventil anbefaler jeg på det sterkeste https://www.olbrygging.no/kegland/104082/ball-lock-for-co2-med-tilbakeslagsventil-med-mfl-gjenger

Så kjøper du en ok co2 regulator. Jeg kjøpte en dobbel en, men det hadde holdt lenge med en enkel en. Kan du leve med samme mengde kullsyre på ølene så er det enkelt å splitte ut til flere fat.

Sist redigert:
Takk! Så det beste er å ha co2 tilkoblet hele tiden? Regner med man trenger co2 for å tappe?
Det er virkelig ikke behov for å ha CO2 tilkoblet til enhver tid. Jeg har fire fat, og selv om jeg har masse splittere og greier syns jeg det blir mye rot med kabler og lekkasjer osv, så jeg gidder ikke å ha det tilkoblet. Har ett fat på gass, og bytter litt på hvilket. Jeg har 9l fat. Tror egentlig de kan serveres nesten i sin helhet uten gass etter at de er karbonert uten særlig tap av kullsyre.

Tror egentlig de kan serveres nesten i sin helhet uten gass etter at de er karbonert uten særlig tap av kullsyre.

Du vil så vidt klare å få tømt det og da vil det gå veldig tregt mot slutten og være 0 co2 igjen. Det kreves nesten like mye co2 å karbonere ølet som å vedlikeholde trykket

Det er virkelig ikke behov for å ha CO2 tilkoblet til enhver tid. Jeg har fire fat, og selv om jeg har masse splittere og greier syns jeg det blir mye rot med kabler og lekkasjer osv, så jeg gidder ikke å ha det tilkoblet. Har ett fat på gass, og bytter litt på hvilket. Jeg har 9l fat. Tror egentlig de kan serveres nesten i sin helhet uten gass etter at de er karbonert uten særlig tap av kullsyre.
Det er jo litt hvordan man legger det opp. Kjører han split og legger opp slangene i kabelbro eller lignende så kan det bli ryddig og fint det. Så er det bare å gjøre koblinger skikkelig så lekker de ikke. Ikke misforstå, jeg skjønner hva du mener, men gjøres det ordentlig så skal det godt gå godt. Jeg hadde og bare en co2 kobling før, jeg likte ikke den løsningen, kjørte altfor lenge før jeg gadd å koble på mer co2, fordi jeg måtte inn i kjøleskapet å rote, å der var det virkelig bare rot.

Har du greid å få gasslinjene tette er det hyggelig å ha lik karboneringstrykk i fatet hele tiden. Har 9 fat stående med permanent trykk. Nå fungerer det fint. Da jeg hadde lekkasje i en av linjene var det ekstremt frustrerende, og dyrt. Tømte en 6 kg co2 tank i løpet av et par døgn. Ikke morro i det hele tatt.

Har du et oppsett med 2-3 fat stående rolig kobla til et tappetårn e.l. er det en liten kost å splitte co2 linjene, (med tilbakeslagsventiler) og linjer ut fra hvert fat til hver sin krane. Du kan bruke sodastreamflasker. Billig om du har lekkasje...

Tilbake
Topp